Löpträna med barnen
Löparguider

Löpträna med barnen

8 tips för att springa tillsammans med barnen.

1 juli 2020

Löpning med familjen

Kom ut med familjen, testa på att löpa tillsammans. Se till att barnen har skoj, låt dem bestämma, anpassa efter barnens ålder, erfarenhet och intresse och ta del av våra tips för att variera löpningen.

1. Leka och springa

Beroende på barnens ålder är vuxnas sätt att springa på ofta tråkigt. Ni måste vara kreativa och springa på ett lekfullt sätt. Mest troligt får du samma puls och lika bra träning av att leka kull som på en löpbana. Gör lagtävlingar, släng med en boll eller något helt annat. 

2. Orientering

Det som skiljer orienteringen från vanlig löpning är att det är så mycket mer variation. Barnen får upptäcka naturen, följa karta och lära sig mycket. Att löpningen delas upp i kortare intervaller mellan kontrollerna gör ofta att de blir mindre uttråkade vilket ger förutsättningar att ge sig ut igen. 

3. Stafett

Olika typer av stafetter är ett kul sätt att kombinera löpträning och gemenskap. PEppa och heja varandra och uppmuntra till att orka en länga till eller springa lite snabbare. Ta tiden på dig och ditt barn och försök se det som en morot eller utmana andra familjemedlemar eller ett kompispar. 

4. Följa John

En klassisk Följa John är en kul lek som lätt kan bli en hel löprunda. Höga knän, spark i baken, snabba fötter, en snabb rusch eller en massa andra alternativ med löpning i fokus ni säkert kommer på längst vägen. 

5. Häcklöpning

Sätt ut häckar eller andra liknande hinder i trädgården och det blir en riktigt löpfest. Börja med låga häckar så risken för att snubbla minskar, höj sedan succesivt både höjden på häckarna och avståndet mellan dem. Med häcklöpning får både barnen och ni vuxna sätta motorik och koordination på prov men ni tränar även snabbheten, frekvens i löpsteget och att hitta rätt rytm.

6. Familjelopp

Ett kul tips är att anmäla er till ett familjelopp. I de flesta kommuner finns något lopp som är anpassat för familjen, alternativt att ni anmäler de vuxna till ett lopp och barnen till ett annat. En bra morot att träna för, något att se fram emot och en kul grej när dagen väl är här. Kom dock ihåg att det är rörelseglädjen som är i störst fokus och tävlingen kommer långt ner på listan över vad som är viktigt.

7. Börja med korta distanser

Både för att barn, beroende på ålder, inte ska springa allt för långt men också för att känslan att klara av en hel runda är väldigt rolig är ett smart tips att börja med väldigt korta rundor. Barnen har inte några direkta referensramar att förhålla sig till och behöver inte springa en halv mil för att känna sig nöjda, kanske räcker en eller ett par kilometer. När ni succesivt övergår till längre rundor får barnen uthållighetsträning och lär sig disponera krafterna över lite längre tid.  

8. Friidrott

Varva korta och långa rundor och testa till exempel på grenar från friidrotten. Vilken gren blir favoriten? 100 m, 400 m eller kanske 1500 m. Gör upp en sjukamp hemma i trädgården eller testa en gren åt gången beroende på hur mycket tid och engagemang ni vill lägga. 

Allt för familjelöpningen på Intersport

Familjelöpning är superbra för hälsan, ger massa rörelse och uppmanar till en bra livsstil med mycket rörelse. Att ni dessutom får kul tid tillsammans och massa frisk luft är bara en härlig bonus. Allt för löpning till både stora och små hittar ni på Intersport; löparskor, kläder och en massa kul löpartillbehör. 

Andra 'Löparguider' inlägg