Så blir du bättre på traillöpning
Löparguider

Så blir du bättre på traillöpning

10 tips för att bli en bättre traillöpare.

2 augusti 2019

 

Trailskor, bra hållning och rätt löpträning - tre tips för traillöpning

Miranda Kvist springer gärna och långt. Helst över berg, mellan träd, på fjället, i bäckar - allt som inte är asfalt tycker hon är perfekta underlag. Ibland kallas hon "traildrottning", men själv beskriver hon sig gärna som "en upplevelsefantast i löparskor". Men om någon vill kalla henne traildrottning lovar hon att inte protestera. På med trailskorna och ge dig ut, du kommer inte bli besviken. 

Löpning i naturen

10 tips för den ultimata upplevelsen i naturen. 

1. Börja med kortare pass

Är du nybörjare i terrängen är det en god idé att börja med lite kortare pass. Din kropp och dina muskler behöver anpassa sig till underlaget och det är dessutom en annan typ av fysik som krävs om man jämför med löpning i flackare underlag. 

2. Håll koll på underlaget

För att undvika att snubbla och skada dig är det viktigt att hålla koll på underlaget. Samtidigt ska du lyfta blicken för att erhålla en god hållning. Därför är det ett bra tips att hålla ögonen lite längre fram på stigen, då får du lite framförhållning på eventuella rötter och stenar men får samtidigt en upprätt hållning. 

3. Spring utan att ta tiden

Inledningsvis ska du inte stirra dig blind på pulsklockans tidräknare eller ta tiden i allt för stor utsträckning. Det går inte lika snabbt i skogen. Du ska upp för berg, över trädstammar och genom snår. Att hetsa sig fram gör både löpningen mer stressad och inte alls lika rolig. Njut av att terränglöpningen kan vara prestigelös och inte en kamp mot klockan. 

4. Sätt ner fötterna under kroppen

När du springer på asfalt sätter du ofta fötterna framför kroppen, när du springer i terräng ska du istället försöka att sätta fötterna under kroppen. Ofta behöver du då korta ner stegen en aning men kan kompensera med att öka antalet steg med vikten på fotens främre del. 

5. Trailskor gör stor nytta

Ett par riktigt trailskor är en väl värd investering för traillöparen. De har bättre grepp, är ofta mer rustika och i mer tåliga material. Dessutom är de ofta mindre dämpande än vanliga löparskor eftersom de är anpassade efter ett mjukare underlag i terrängen. Springer du i regnet kan ett par skor för terränglöpning dessutom dunsta iväg vätskan så du slipper bli allt för blöt om dina fötter. Är det vanliga vägar i skogen är det vanliga löparskor du ska välja. 

6. Pendla med armarna

Hur märkligt det än låter är det i traillöpning viktigt att springa med armarna. Eller åtminstone ta hjälp av armarna i löpsteget, att pendla. Kraftiga armpendlingar i en överdriven rörelse längst kroppen. Det ger dig bättre balans och kommer hjälpa dig ta dig såväl uppåt som framåt och säkrare i nedförsbackar. 

7. Spring i nedförsbackar

När du ska springa utför, vilket är väldigt roligt om än lite läskigt, är det bra att ha i åtanke att övning ger färdighet. Börja prova dig fram i backar som inte är så branta och ta dig succesivt an brantare etapper. 

8. Gå eller ta korta steg i uppfärsbackarna

För nybörjaren brukar ett bra tips vara att gå i uppförsbackarna. När du sen blir mer rutinerad och ska springa uppför är det ännu viktigare att korta ner stegen och skjuta fram höften uppåt och framåt så du inte blir sittande och sjunker ihop i höft och bröst.

9. Träning för att få bra hållning

Tänk på att ha en god hållning vid terränglöpning. Ha avslappnade axlar och ett upprätt bröst. Energin framåt ska komma ur höften vilket kräver att du har en aktiverad, halvt spänd, core. Träna på att få till en bra hållning, kanske be en kompis kolla, för att få så bra flyt som möjligt i löpningen.

10. Löparryggsäck med bra packning

En löparryggsäck är ofta en bra rekommendation, särskillt om du springer lite längre sträckor. Springer du i terrängen är det sällan lika mycket folk i rörelse som om du springer i stan eller i ett anpassa motionsspår. Därför är mobilen extra viktig, kanske även extra kläder, pannlampa om du är ute länge och lite energi för att orka hela vägen. 

Andra 'Löparguider' inlägg