9 tips för att börja springa
Löparguider

9 tips för att börja springa

Är du sugen på att springa in våren? Här kommer tipsen för att börja springa.

21 mars 2019

Bästa tipsen för dig som vill börja springa

Varje dag är en ny dag att ta tag i löpträningen, börja springa och uppleva löpglädjen. För att få en riktigt bra motivationsboost har Asics FrontRunner Elmina Saksi listat 9 tips som kanske kan hjälpa dig att komma i gång med löpningen!

  1. Löpning ska vara härligt 

    Löpning behöver inte betyda blodsmak i munnen utan se din träning som värdefull egentid. En stund då du kan rensa huvudet, lyssna på musik eller bara uppleva naturen. För dig som är nybörjare är det viktigt att successivt trappa upp träningen för en skadefri löpning så du behöver inte känna stress med att löpningen ska vara tuff. 
  2. Utgå från dig själv

    Hur gillar du att springa? Tillsammans med andra eller själv? I skogen eller i stan? Med eller utan löparklocka? Med ett tydligt mål eller efter känsla? Eller gillar du variationen? Hitta ditt sätt så ökar chanserna till att du springer regelbundet.
  3. Sänk ribban

    Om du tycker att det känns för tufft att ta dig ut till löpspåret deala med dig själv, ge löpningen 10 minuter, ofta har du sedan kommit in i "andra andningen" och det känns lättare. Förhandla fram 5 minuter i taget. Sätt upp realistiska delmål som du lättare når, har du för tuffa mål är risken stor att du ger upp.
  4. Planera in din träning

    Sätt dig ned på söndagskvällen och skriv in i kalendern när du tränar i den kommande veckan. Prioritera dina träningsmöten. För att öka chansen behöver du även planera detaljerna runt omkring. Ska du träna på morgonen, lägg fram träningskläder och ladda kaffebryggaren. Ska du träna på eftermiddagen planera in ett mellanmål innan så att du har ork att träna. 
  5. Lura dig själv

    Det tar ett par veckor/månader innan löpningen känns som en naturlig del av ditt liv. Därför behöver du vara lite finurlig. Transportlöpning eller ärendelöpning är två sätt. Spring t ex hem från jobbet eller se till att ditt löppass har ett uppdrag/ärende. Slå två flugor i en smäll!
  6. Släpp kontrollen

    Följ ett träningsprogram som någon annan gjort åt dig. Det finns en mängd gratis varianter utifrån dina mål. Vill du ha ett anpassat program är det väl värt att kontakta en löpcoach som även tar hänsyn till din vardag.
  7. Försök vara positiv

    Lika viktigt som att utmana sig själv är det att vara realistisk. Planera in ett bonuspass i veckan. Ibland är livet hektiskt och om du inte klarar alla träningspass du planerat kan du känna missnöje. Fokusera på det du gjort och inte på det du inte hunnit med.
  8. Skönare löpning

    Se till att du har bra och anpassade löparskor för dina behov. Smarta funktionsklädersom transporterar bort fukt och därmed gör löpningen behagligare. Tänk även på att strumporna har betydelse för att minska skav och andra fotbesvär.
  9. Identifiera dig som löpare

    Se dig själv som en löpare och umgås med andra löpare. Gå med i en löpargrupp eller bestäm tillsammans med vänner. Bor du i Norrköping kan jag rekommendera dig att träna med mig inför Vårruset. Onsdagen den 10/4 kl 18:30-19:30 ses vi i Vrinneviskogen (Tjalvegården).

Löparskor och kläder för löpning på Intersport

Är du på jakt efter nya skor, löparkläder eller andra tillbehör för löpning är du alltid välkommen till Intersport. Vår e-handel såväl som våra butiker är utrustade med allt du behöver i löpväg, välkommen! 

Andra 'Löparguider' inlägg