Springer du i rätt skor?
Träning- & Fitnessguider

Springer du i rätt skor?

Köpguide för runningskor

27 mars 2018

I butikens skosortiment lär du utan tvekan kunna hitta en sko som passar just dina fötter och din löpteknik - men hur ska du kunna välja i det minst sagt stora utbudet? Här kommer några tips på vägen.

Var springer du?

Terräng/naturstigar: Du som ska springa utanför de anlagda spåren - kanske med inspiration från bergsatleter? - bör välja skor som ger bra grepp och tål tuffa tag.

På vägar och grusstigar: Om det är fasta gator, gångbanor eller grusstigar som gäller, så är det istället viktigt att skorna har bra stötdämpning och rätt mängd av stabilitet och grepp efter dina behov.

Hur ser ditt löpsteg ut?

När du väljer modell ska du dels se till ditt fotvalv - är det högt, lågt eller normalt? - och sedan är det viktigt att ta hänsyn till hur foten rör sig.

De flesta löpare pronerar, vilket betyder att foten faller mer eller mindre inåt. Det är fotens naturliga sätt att dämpa stöten och anpassa sig till underlaget. Har du en normal pronationsrörelse fungerar en neutralt uppbyggd löparsko.

Om du, likt många andra, har lite för mycket pronationsrörelse så behövs en sko med mer stabilitet och stöd.

Vissa löpare kan ha en stel underpronerande fot, eller supinerande rörelse som det också kallas, och då behövs en neutralt uppbygd löpsko med extra bra stötdämpning, eftersom den typen av fot har lite brist på den naturliga pronationen som tar upp stöten.

TIPS!
Glöm inte heller bort hur avgörande rätt löparstrumpa är för komforten när du löptränar. 

Ta hjälp av experterna i din butik!

På Intersport får du hjälp med valet av en kunnig medarbetare i en utarbetad process i fem steg:

  1. Vilka är behoven?

  2. En scanning av din fot med en digital spegellåda för att ta reda på hur belastningen fördelas.

  3. Om så önskas: formgjutning av en individuell sula, något som förebygger skador, optimera löpsteget och stärka fotens naturliga stötdämpning.

  4. Analys av just ditt steg - en kort sekvens spelas in när du springer på löpbandet.

  5. Till sist: utprovning av den mest lämpliga skon, med rätt passform och känsla.