Enkla tips för att varva e-sport med träning
Träningsguider

Enkla tips för att varva e-sport med träning

Kanske handlar det inte om att surfa och spela mindre, kanske bara smartare?

6 mars 2020

Mer rörelse ger bättre score

Att kidsen spelar på olika elektroniska enheter är för de flesta föräldrar en del av vardagen. Allt från lättsamma och lärorika spel för de minsta till seriösa turneringar och stora tävlingar för de äldre. Det är en spännande, utvecklande och kul aktivetet med mängder av fördelar, dock innebär det inte jättemycket rörelse. För att få till WHO's rekommendationer om 60 minuternas daglig rörelse ger vi är här någora enkla medel att ta till. 

Kanske handlar det inte om att surfa och spela mindre, kanske bara smartare? Att enkelt, kul och smidigt få in fler pauser, mer rörelse och mindre långvariga inaktivitet.  

1. Förstå fördelarna

Att som förälder eller vuxen få kidsen att lägga ifrån sig mobilen för att motvilligt röra på sig är inte helt enkelt. Därför måste vi få dem att själva förstå vikten av rörelse och att träning är en förutsättning för att prestera. Få dem att inse att de kan bli bättre på e-sport genom att hålla igång kroppen, att de kan hantera stress bättre och får bättre koncentrationsförmåga genom att hålla hjärnan i trim. Prata med dem, eller ännu bättre; leta fram ett bra klipp som beskriver de possitiva effekterna med träning och hur det kan göra dem bättre i onlinespelen.

2. Vad ska man träna?

För det mindre barnen är all rörelse bra rörelse, hitta något de tycker är kul och överös med uppmuntran. För de äldre är det främst att komma upp i puls som gäller för att få hjärta och hjärna att jobba och ta del av alla de possitiva effekter som ges. Att dessutom styrketräna övre delen av ryggen, axlar, core och skulderblad gör hållningen bättre och minskar risken för skador såväl i nutid som långsiktigt. 

3. Hitta kul träning

Alla tycker inte allt är kul, så enket är det. Att tvinga någon som inte gillar löpning att gå ut och springa flera gånger i veckan är varken schysst eller hållbart. Se istället till att utforska olika typer av träning och rörelse för att hitta det just din unge tycker är kul och fokusera just på glädjen framför resultat. Våga testa nya saker tillsammans och försöka utmana dem att prova saker som inte känns helt bekvämt inledningsvis. Kanske är boxning, parkour, yoga, friidrott, dansklasser, hockey eller styrketräning eller något helt annat det som hen till slut landar i. 

4. Träna online

Dra nytta av deras digitala närvaro, få dem att träna genom deras olika enheter. Det finns oändligt med möjligheter på alla nivåer. Allt från interaktiv och kul barngympa online för de minsta till platsbaserade mobilspel som tvingar ut kidsen för att ta poäng eller liknande till träningcomunityn anpassade för e-sportare.

5. Ansvar och struktur med pulsklocka

Att skaffa en pulsklocka, app eller schema där kidsen kan planera, sätta upp målsättnignar och göra träningsprogram är ett bra sätt att lämna över ansvaret till dem själva. Ett bra sätt för framför allt för ungsomar och tonåringar men man ska heller inte underskatta de yngre som kanske inte behöver en pulsklockan men med hjälp av kreativitet kan göra ett schema eller sätta upp ett mål. 

6. Belöning och muta

Hur tråkigt det är låter att mute kidsen är det en bra metod, i alla fall inledningsvis tills de förhoppningsvis själva förstår vikten av träning och kanske märker skillnad på koncentration och ork efter ett pass. Kanske kan ni hitta på ett poängsystem och byta minuter i löpspåret mot minuter framför skärmen eller hitta en belöning som är väl värd ex antal träningstimmar. Låt baren vara med att bestämma hur upplägget ska se ut och gör en gemensam hållbar plan.

7. Var ett föredömme

Även om inte du fightas i virtuella krigsmiljöer, fångar fantasifigurer, bygger rymdbaser eller kör rally framför skärmen kan man tänka sig att det finns ett intresse för andra digitala aktiviteter. Att här vara ett föredömme för barnen och tillsammans agera utifrån vikten av träning och rörelse är bra. Om föräldrar och andra vuxna i deras närhet tränar ökar chansen för att barnen också ska träna, om en av två föräldrar inte tränar ökar risken att barnen inte heller tränar. 

8. Skärmfri tid

Hitta perioder under dagen där hela familjen har skärmfri tid och försök göra något annat roligt då. Planera in tiden tillsammans med barnen, beroende på ålder, och låt dem vara med och bestämma vad ni ska göra istället. I flera telefoner finns det dessutom inställningar som gör att du inte kommer åt appar med spel eller sociala medier, då går det inte att scrolla eller spela. 

9. Beröm mer än du tjatar

Att träna och röra sig bör vara något possitivt. Glöm inte att uppmuntra och berömma mer än vad du tjatar, ställer krav och sätter ultimatum. Har barnen någon dag inte lust att röra sig, strunt samma! Låt de slippa, det lär inte vara den missade timmen som blir negativa utan den långsiktiga rutinen och det stora hela som gör det positiva. 

Andra 'Träningsguider' inlägg