Utomhusträning som ger resultat
Träningsguider

Utomhusträning som ger resultat

Enkla och roliga, tips på utomhusträning.

3 april 2020

Träning utomhus

Att träna utomhus ger mycket. Förutom att du blir mer vältränad får du dessutom massa frisk luft och så är det ofta flexibelt utan tider att förhålla sig till. Men vad ska man egentligen träna när man väl ger sig ut? Här får du ett gäng enkla, och roliga, tips på utomhusträning. Testa allihopa eller gå all in på en av dem. Gör dem själv, eller dra med dig familj eller vänner. Nu kör vi! 

Gymma utomhus på utegym

Utomhusgym har börjat bli ett naturligt inslag i vår stadsbild. Du behöver inte investera i ett dyrt gymkort för att testa på stocklyft, armgång, upphoppsstubbar eller balansbommar. Många utegym ligger utplacerade i skogsmiljö i nära anslutning till motionsspår och smälter bra in i naturen. Höj blicken och spontanträna i farten, den dunkande gymmusiken ersättas av kvittrande fåglar. Enklare och ”naturskönare” blir det inte.

Du kan även testa på Sabina Dalfjälls träningspass, ett riktigt tufft tabatapass där du själv väljer hur tufft och hur länge du kör.  

Gå med stavar

Gångstavar är ett suveränt träningsredskap som ger skonsam och effektiv träning. Bege dig till en lagom brant skidbacke och utmana lutningen (och eventuellt leran) med hjälp av stavar och lite jävlar anamma. Det är ingen slump att Charlotte Kalla, Marcus Hellner och de andra världsstjärnorna väljer stavgång som försäsongsalternativ.

Yogaövningar hemma i trädgården

Plocka ut yogamattan i trädgården eller på en annan plats du tycker om. Om det finns möjlighet får det gärna vara en ostörd, lugn och ljudlös plats. Gör solhälsningar innan familjen vaknat för att starta dagen på bästa sätt eller varva ner vid solnedgången. Googla fram en 30 dagars yoga challange som du kan kickstarta  med och märk skillnad både i styrka, smidighet och mental styrka efter ett par veckor. 

Träna på lekplatsen

Medan barnen gungar, gymnastiserar eller åker kana kan du som förälder göra upphopp på bänk, utfall med bakre benet på sandlådekant, armhävningar, gå armgång, burpees eller något helt annat. Eller – kasta dig in i leken, åk rutschkana och lek kull. Hoppa i sandlådan och gunga högt, snacka om maxpuls!

Ta del av fler kul tips för träning med familjen.  

Jogga eller testa att plogga?

Har du inte sprungit på länge? Blir du stressad av vänner och kollegor som deltar i maratonlopp och obstacle races som vore det söndagspromenader? För att komma igång med joggandet igen behöver du varken kuta på rekordtider eller anmäla dig till lopp. Snöra bara på dig löparskorna och låt fötterna bestämma vägen. Testa på traillöpning, lär känna nya delar av staden eller ta tillfället i akt att umgås med en vän eller din partner under en lptur. Kanske vill du göra lite ytterligare nytta och testa plogging?

Padla kanot

När du padlar kanot ellet kajak får du så mycket mer träning än du tror, dessutom kan du uppleva naturen eller staden på ett helt nytt sätt. Ta med familjen eller kompisgänget, packa matsäcken och ge er ut på en tur som kommer kännas betydligt mer än du tror i både armar, axlar, rygg och bål både en och två dagar framöver.

Femkamp

Att annordna en mer eller mindre avancerad femkamp kan pigga upp vilket gäng som helst. Kanske är ni fem lag och kan styra varsinn gren eller så löser en kreativ lekledare hela arrangemanget. Klassiker som hoppa säck och springa med sked i mun eller varför inte tänka utanför boxen och göra ett mer träningsinspirerat upplägg med springtävlingar med en lagkamrat på ryggen eller stå längst i jägarvila. 

Brännboll

Få sporter för tankarna tillbaka till skoltiden som brännboll gör, Spring! Bränd! Att springa det snabbaste man kan till nästa kona, kuta efter en långt slagen boll eller fånga en lyra. Annordna en brännbollsturnering med familj, släkt eller kompisar och ni har ett par timmars riktigt kul och bra träning framför er. Med efterföljande grill fyller ni på energin och kan dessutom kombinera träningen med go gemenskap. 

Kubb med straff

En riktigt rolig variant av kubb som kan göras i princip hur jobbig som helst, beroende på hur bra du är på kubb. Ni spelar ungefär som vanligt men när en kubb, spelpjäs, fälls får ett straff delas ut. T.ex. att springa ett varv runt huset det snabbaste man kan eller göra 15 burpees. Risken finns att passet kan bli hårdare och hårdare ju mer tävlingsinstinkten kommer. 

Beachvolley 

Som vanlig volleyboll men betydligt mer ”laid back”, utan gympadojor på sanden istället för på det hårda golvet.  Så skulle man beskriva beachvolleyboll, som initialt kom till i USA:s sollapande kustdelar. I dag är spelet både en tävlingsidrott och en trendig sysselsättning som passar lika bra heta sommarkvaällar som folktomma höstdagar. Du behöver en boll, ett nät och gammal hederlig sandstrand som underlag. Och så ett gäng polare som vill leka lite.  

Lyckas med din utomhusträning

Var kreativ, hitta nya träningsformer och nöj dig ibland med ett kort träningspass - tänk på att 10 minuters träning är bättre än ingen träning alls. Ett annat bra tips är att välja snygga träningskläder i funktionsmaterial, dessa plagg andas och släpper ut svett och överskottsvärme när du tränar så kroppen håller sig torr och sval. Komforten är viktig i träningsplaggen, när du är bekväm under träningen kommer du fortsätta och vilja träna mer.

Andra 'Träningsguider' inlägg