Cykelpendla  - billigt och nyttigt
Cykel

Cykelpendla - billigt och nyttigt

Allt fler upptäcker glädjen och nyttan med vardagscyklandet. Den som ställer bilen och istället trampar iväg på cykeln kan räkna med ett rejält hälsolyft och klart minskade kostnader. Dessut...

10 maj 2016

Allt fler upptäcker glädjen och nyttan med vardagscyklandet. Den som ställer bilen och istället trampar iväg på cykeln kan räkna med ett rejält hälsolyft och klart minskade kostnader. Dessutom vinner både samhälle och miljö på det!

Klas Elm är en av alla tiotusentals stockholmare som dagligen sätter sig på cykeln för att ta sig fram och tillbaks till jobbet. Han har en knapp mil mellan bostaden i Bromma och arbetsplatsen i centrala Stockholm, där han jobbar som vd för organisationen svensk Cykling.

 – Jag cyklar året om, vilket allt fler lockas av. Och det finns många vinster på många olika områden om fler väljer att cykla.

 Klas Elm räknar snabbt upp fem områden som gynnas av ett ökat vardagscyklande: den egna hälsan, privatekonomin, samhällsekonomin, infrastrukturen och miljön.

– När det gäller hälsan har vi sett hur vardagsmotionerandet sakta men säkert minskar. Det har avlösts av hälsotrender som istället innebär punktinsatser, alltså att man tränar intensivt några timmar i veckan. Och så sitter man still resten av tiden.

Den som tränar på det sättet, med punktinsatser, går miste om stora delar av de effekter som en regelbunden rörlighet i vardagen medför. Experterna menar att man bör ägna sig minst 30 minuter om dagen åt fysisk aktivitet, för den mänskliga kroppen är i grunden konstruerad för att vara i rörelse.

– Vardagscyklandet ger hälsofördelar som förbättrad motion, bättre sömn samt minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Det är ju dessutom otroligt smart att kombinera transport med skonsam träning, man får det ju på sätt och vis på köpet, säger Klas Elm.

Sparar pengar

Att en bil kan sluka pengar på olika sätt är ingen nyhet. Även om man tänker sig att skaffa en kvalitativ cykel, som kan tyckas vara en stor utgift, för att pendla till jobbet så ska det därför ställas i relation till vad bilåkandet kostar.

– Oavsett hur man räknar med värdeminskningar och servicekostnader för bilen, så kommer man inte ifrån att det är en fantastisk investering att skaffa sig en kvalitetscykel, som med ett modest underhåll säkert kommer att hålla i tio år, för att pendla. Tänker man sig att ersätta månadskortet till kommunala transporter med en bra cykel så lär resultatet också tala till cykelns fördel.

– Även i samhällets plånbok kommer det att finnas mer pengar över om fler börjar cykla till vardags. Ser man helt krasst till ekonomiska effekter så är cyklister mer produktiva och mindre sjuka än andra. De får mer utfört på sina jobb och belastar sjukvården mindre.

Sist, men inte minst: genom att cykla istället för att åka bil minskar miljöpåverkan – rejält. Ingen anledning att tveka således: att cykla till jobbet är smart. Och inte är det svårt att komma igång heller.

– Om man håller sig till turer som ligger under fem kilometer kan man nästan cykla på vilken ”skrothög” som helst. Även om det såklart är både roligare och lättare om man har en bra cykel. Men har man mer än fem kilometer mellan bostad och jobb bör man välja cykel med viss noggrannhet.

De flesta satsar då på en modern hybridcykel, konstaterar Klas Elm, alltså en variant som ligger mellan den traditionella cykeln där man sitter upprätt och en mer träningsinriktad cykel.

– Vilken modell man ska välja bör man prata med sin cykelhandlare om, vi har alla så olika förutsättningar och behov.

Andra 'Cykel' inlägg