Elcyklar för svenskt klimat
Cykel

Elcyklar för svenskt klimat

I Varberg finns cykeltillverkning med lång tradition. Här planeras och konstrueras bland annat Crescents elcyklar – för att säkerställa att de fungerar i vårt nordiska klimat. Vi tog ett sna...

11 april 2017

I Varberg finns cykeltillverkning med lång tradition. Här planeras och konstrueras bland annat Crescents elcyklar – för att säkerställa att de fungerar i vårt nordiska klimat. Vi tog ett snack med produktchef Ulrik Bengtsson som har stenkoll på hur just Crescents elcyklar är konstruerade och varför.

I över hundra år har cyklar tillverkats i Varberg. Lika länge har inte Ulrik Bengtsson jobbat där men han har många år på sitt cv från cykelfabriken. Idag ägnar han stora delar av arbetsdagen till utvecklingen av elcyklar.

– Vi har en stor fördel av att konstruera cyklarna från grunden, alltså med all konstruktion och design, här i Varberg. När vi är nära marknaden kan vi säkerställa att kvalitet, funktion och utseende passar klimat och konsumenter i Norden, säger han.

Ordentligt rostskydd
Klimatet innebär nämligen utmaningar för alla typer av cyklar, inte minst när det gäller elcyklar.

– Kyla och saltade underlag är inga gynnsamma förutsättningar för en elcykel, så det gäller att tänka till och göra rätt val för att kunna leva upp till konsumentens förväntningar på kvalitet.

Saltet – och den många gånger kraftiga nederbörden – gör såklart att risken för rostangrepp ökar och därför har cyklarna som lämnar fabriken i Varberg rejäla skydd mot väta och just salt.

Kyla kräver batterikraft
Kylan påverkar också elcyklisten, genom att det ofrånkomligen påverkar batteriets kapacitet.

– I kallt väder kan man inte få ut samma effekt som när det är varmt. Man kan alltså inte cykla riktigt lika långt med elassistans, förklarar Ulrik Bengtsson.

Det innebär att den nordiska konsumenten bör hålla koll på hur kraftfullt cykelns batteri är. För Crescents elcyklar är standardeffekten 11 A (ampere). Det räcker väl, även för vinterpendlaren.

Större däck i Sverige
En helt annan sak som Crescentgänget har att ta hänsyn till när de konstruerar sina cyklar är förstås vad vi nordiska konsumenter har för speciella önskemål.

– En detalj som är viktig är däckdimensionen. Det räcker med att man tittar på grannlandet Danmark för att se en tydlig skillnad i behovet; det är ett plattare land med som regel bättre cykelvägar. Då kan de ha mindre däck, medan vi behöver däck som är en storlek större.

Design av cykelEn cykel är inte enbart ett funktionellt transportmedel - den ska självklart vara snygg också! Därför lägger designavdelningen i Varberg stor vikt vid att anpassa färger och mönster till rådande trender. 

Arbetet med att ta fram en ny cykel börjar framför datorn. När en ny modell ska tas fram i Varbergfabriken börjar arbetet framför datorn. Här tar konstruktören hänsyn till bland annat klimatet och vad konsumenterna i regionen föredrar för cykelvarianter. 

Cykelkomponenterna granskas noggrant. Konstruktören Christer Almqvist granskar en komponent till en blivande cykel. Varje del är vald med omsorg och testas flera gånger innan den godkänns för montering. 

Andra 'Cykel' inlägg