Högsta växeln i cykelfabriken
Cykel

Högsta växeln i cykelfabriken

På Cycleurope i Varberg byggs hundratals Monark- och Crescentcyklar varenda dag. I 108 år har halländska händer varit den viktigaste tillgången. Välkommen in i cykelfabriken.

29 augusti 2017

På Cycleurope i Varberg byggs hundratals Monark- och Crescentcyklar varenda dag. I 108 år har halländska händer varit den viktigaste tillgången. Välkommen in i cykelfabriken.

Hanna Andersson har ett ovanligt jobb. Sedan oktober förra året jobbar hon för Cycleurope - med att cykla. När cykeltillverkaren förra året startade produktionen av elcyklar i Sverige behövdes personal till nya arbetsuppgifter; som att bygga elcykelhjul samt montera motorer och övriga elcykelkomponenter på ramar. Och när elcykeln är färdigbyggd ska varenda cykel kontrolleras.

– Förra veckan testade jag ungefär 50 cyklar per dag, säger Hanna Andersson.

Inne på lagret har hon en liten testbana där cykeln ska upp i 25 km i timmen, vilket är maxhastigheten som elcykelns motor får driva.

– Det är ett kul jobb! Men ganska tufft också, det blir mycket cyklande på en vecka, skrattar hon.

100 000 cyklar

 

I maj är det högtryck i fabriken, som för övrigt har legat på samma plats i norra Varberg sedan 1925. I cykelfabriken tillverkas varje år 100 000 cyklar av märkena Monark och Crescent. Ett hundratal personer är anställda i företaget.

 

Miljövänligt

Fabriken består av flera olika områden. Ett av dem är lackeringen.

– Vi jobbar med våtlack, som är en teknik som gör att vi kan jobba med alla möjliga färger, från skimrande metalliclacker i häftiga kulörer till dova pasteller. Det är dessutom miljövänligt, säger Johanna Smedberg. 

I slutfinishen lackar medarbetarna för hand för att se till att resultatet blir perfekt. Därefter är det dags att montera dekaler - också för hand - och slutbehandla med ett sista pulverlack som ger skydd mot vind, vatten och rost.

Navet för cykelutveckling

Att Cycleurope valt att starta produktion för Crescent och Monarks elcyklar i Sverige har många fördelar, menar Johanna Smedberg.

– Vi vill vara navet för cykelutvecklingen i Sverige. Design, konstruktion och produktion under samma tak gör oss flexibla, vi kan göra förbättringar och lansera nyheter löpande. Att förstå cyklistens behov, önskemål och förändrade trender är viktigare än någonsin. 

Andra 'Cykel' inlägg