Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Fortsätter du använda webbplatsen accepterar du att cookie används. Läs mer
Kundservice
Butiker Stories
0

Din varukorg

TILL KASSAN

Varukorgen är tom

Totalt:0:-
TILL KASSAN
Logga in
Club Intersport Team Erbjudanden Rea
Populära tips & guider
Sök på hela Intersport.se

Högsta växeln i cykelfabriken

På Cycleurope i Varberg byggs hundratals Monark- och Crescentcyklar varenda dag. I 108 år har halländska händer varit den viktigaste tillgången. Välkommen in i cykelfabriken.

Hanna Andersson har ett ovanligt jobb. Sedan oktober förra året jobbar hon för Cycleurope - med att cykla. När cykeltillverkaren förra året startade produktionen av elcyklar i Sverige behövdes personal till nya arbetsuppgifter; som att bygga elcykelhjul samt montera motorer och övriga elcykelkomponenter på ramar. Och när elcykeln är färdigbyggd ska varenda cykel kontrolleras.

– Förra veckan testade jag ungefär 50 cyklar per dag, säger Hanna Andersson.

Inne på lagret har hon en liten testbana där cykeln ska upp i 25 km i timmen, vilket är maxhastigheten som elcykelns motor får driva.

– Det är ett kul jobb! Men ganska tufft också, det blir mycket cyklande på en vecka, skrattar hon.

100 000 cyklar

 

I maj är det högtryck i fabriken, som för övrigt har legat på samma plats i norra Varberg sedan 1925. I cykelfabriken tillverkas varje år 100 000 cyklar av märkena Monark och Crescent. Ett hundratal personer är anställda i företaget.

– Cyklarna blir ju till här. Allt från design till konstruktion, produktion och slutkontroll sker här. Det är ganska unikt, säger marknadschefen Johanna Smedberg.
Och trots att mycket i dag kan monteras och tillverkas av maskiner är människohänder oumbärliga.
– Det är ett hantverk att bygga en cykel. Varje moment är viktigt. Enskilda komponenter köper vi in från hela världen, men det här här komponenterna blir en färdig cykel, säger Johanna Smedberg.

 

Miljövänligt

Fabriken består av flera olika områden. Ett av dem är lackeringen.

– Vi jobbar med våtlack, som är en teknik som gör att vi kan jobba med alla möjliga färger, från skimrande metalliclacker i häftiga kulörer till dova pasteller. Det är dessutom miljövänligt, säger Johanna Smedberg. 

I slutfinishen lackar medarbetarna för hand för att se till att resultatet blir perfekt. Därefter är det dags att montera dekaler - också för hand - och slutbehandla med ett sista pulverlack som ger skydd mot vind, vatten och rost.

Navet för cykelutveckling

Att Cycleurope valt att starta produktion för Crescent och Monarks elcyklar i Sverige har många fördelar, menar Johanna Smedberg.

– Vi vill vara navet för cykelutvecklingen i Sverige. Design, konstruktion och produktion under samma tak gör oss flexibla, vi kan göra förbättringar och lansera nyheter löpande. Att förstå cyklistens behov, önskemål och förändrade trender är viktigare än någonsin.