Motivation och uppladdning med Lisa Nordén
Going for gold

Motivation och uppladdning med Lisa Nordén

Hela försäsongen var en kamp mot skadorna för triathleten Lisa Nordén. En virusinfektion i axeln som följdes av en bristning i vaden och en skada i foten. Nu är hon ”hel men lite ömtålig” oc...

2 december 2014

Hela försäsongen var en kamp mot skadorna för triathleten Lisa Nordén. En virusinfektion i axeln som följdes av en bristning i vaden och en skada i foten. Nu är hon ”hel men lite ömtålig” och längtan efter backintervaller och mjölksyra är större än någonsin.   

Hur är läget?
Nu är det faktiskt väldigt bra, men det har tagit tid att bygga upp kroppen efter alla skador. Jag tar det fortfarande försiktigt, ett ben i foten har trots allt nästan varit av. Jag har gjort det förut; kört på för tidigt och gjort mig illa igen. Nu vill jag lita på kroppen till 100 % innan jag kör igång som vanligt.

Hur ser din träning ut nu i slutet av din rehab?
Nu har jag fått köra en väldigt häftig grej som heter Alter Gravity, ett löpband som är utvecklat av Nasa och som idrottsvärlden använder flitigt. Det är typ som ett plastakvarium med luft som man springer i. Genom att pumpa in eller ut luft kan man reglera hur många procent av sin vikt man belastar kroppen med. Det gör att jag kan träna lika långa pass som vanligt.

Hur tänker du för att inte tappa gnistan?
Jag tror bara att det handlar om tålamod, det är nog det viktigaste karaktärsdraget att ha som idrottare. De som presenterar bra under många år är ofta de som har förmågan att motivera sig när saker och ting inte går som planerat. Jag har varit ganska bra på att komma tillbaka och på att göra det till en grej, en utmaning.

Har du något motivationsknep?
Ja, att göra saker som man aldrig hinner med annars. Jag har till exempel gått på yoga, lagt om kosten, kört simtävlingar och SM i cykelcross. Det har motiverat mig att hålla igång min rehab.

När kör du nästa tävling?
Den 6:e december kör jag en halv ironman i Bahrain och det blir nog ett ganska häftigt lopp. Det anordnas av en jätterik schejk som har pumpat in hundratusen dollar till vinnarna i dam- respektive herrklassen. På grund av vinsten har tävlingen dragit till sig ett flertal stora idrottare, så det blir en väldigt bra värdemätare för mig. Cykelbanan ligger på en Formel 1-bana och löpningen går genom en djurpark. Det blir nog riktigt coolt.

Nu är det dags att casha in alltså?
Helt ärligt så funderar jag inte så mycket på pengarna, men jag fyller år ganska nära inpå loppet så det hade ju varit en väldigt bra 30-årspresent till mig själv. 

Vilken av dina tre sporter är roligast?
Just nu måste jag säga löpning, men det är nog för att jag inte har fått springa på så länge. Jag har nästan en löjlig längtan efter backintervaller och syra i benen. Gräset är ju alltid grönare liksom…

Hur ska man börja om man som nybörjare är sugen på ett lopp nästa år?
Börja simma! Simningen är ett svårt moment som man ofta behöver professionell hjälp med. Det är perfekt att köra igång med det nu under vinterhalvåret. Då har man lagt en bra grund inför vårens träning när man kan man börja springa och cykla utomhus. En annan bra grej är att börja växla mellan cykling och löpning under ett och samma träningspass.

Ge mig ditt bästa träningstips!
Det låter uttjatat men det viktigaste är verkligen att hitta en träningsform som man tycker om. Om man ska få in tre till fyra pass i veckan, månad efter månad, så måste träningsformen passa in i ens vardag. A och O är att det inte ska kännas som ett måste, utan som någonting som tillför glädje och som ger en någonting tillbaka.

Vad händer nu då?
Just nu är jag i Asics-affären för att hämta ut lite löparskor och träningskläder. När jag började var allt unisex, så det har hänt väldigt mycket de senaste åren. Nu är allt fint skuret och i roliga färger. Snygga kläder gör faktiskt träningspassen lite roligare.

Träna på julen

I början av december gjorde triatleten Lisa Nordén comback i en halvironman i lyxförpackning. Efter säsonger av skador hamnade hon på en 13:e plats. Nu är det snart dags att varva ner inför julen. Såhär firar hon.

Berätta lite om loppet i Bahrain! Hur var det?
Det var en helt fantastisk tävling som helhet. En spektakulär bana, fantastiskt väder och otroligt välorganiserat. Shejk Nasser som stod bakom arrangemanget hade inte snålat med budgeten utan skapat ett ganska unikt event. Målgång på en formel 1-bana, lyxhotell och Dire Straits på avslutningspartyt.

Hur kändes det med en comeback?
Tyvärr hade jag en ganska dålig dag och jag fick verkligen kämpa mig från start till mål. Efter cykelmomentet var jag helt färdig. Att springa ett halvmaraton i hög temperatur efter det var tufft. Ett tag funderade jag på om jag ens skulle kunna slutföra tävlingen men jag bestämde mig för att se det som en bra träningsdag istället. Löpningen gick genom en djurpark så jag hade i alla fall lite strutsar och kameler att titta på. Att vara tillbaka i ett tävlingssammanhang var en vinst i sig, oavsett resultatet.

Hur kändes skadan?
Jag hade inga känningar alls, så jag får vara nöjd med att jag vaknade dagen efter utan smärta eller skavanker. Efter en sådan ansträngning var det bästa facit på att min kropp är på gång igen. Jag ser inga problem med att vara tillbaka i bra form snart.

Tar du jul med gott samvete nu?
Absolut! Nu tar jag en lugn vecka, men löpskorna hänger självklart med. De får se till att hålla ordning på all julmat.

Hur spenderar du helst din julhelg?
Med ett tidigt träningspass följt av en stor och lång julfrukost, gärna utomlands. Jag har inga problem med att fira jul på varmare breddgrader. Stranden är en utmärkt plats att spendera julafton på! I brist på värme föredrar jag en brasa och massa julklappar.

Vad önskar du dig?

En inredningsarkitekt till lägenheten hemma i Stockholm och en riktigt lyxig semesterresa efter säsongens slut. En något mer inslagningsbar present som jag inte skulle tacka nej till är en högtalare som jag kan ha med på mina träningsläger.

Ge mig ditt bästa julklappstips?

Träningsprylar! Det gör träningen så mycket roligare. Det kan till exempel vara en pulsmätare, en bra träningsklocka, träningsskor eller bara riktigt snygga gym- eller löparkläder. Och böcker. Jag älskar böcker.

Hur ser din julträning ut?

Antagligen mycket inomhus eftersom att julen firas på svensk mark i år. Jag hoppas på att kunna köra ett längre löppass på någon fint plogad väg i gnistrande vinterväder, men antagligen blir det cykel och löpband på gymmet.

Skador satte stop för drömmen

Säsongen 2014 blev lugn för triathlonstjärnan Lisa Nordén. Hon har dragits med ett flertal skador den senaste tiden och vid tillfället för intervjun är hon just hemkommen från Sydamerika där hon skulle tävlat, men istället blev det bara träning. Vi träffar henne inför Intersports reklamfilmsinspelning i Stockholm och hon berättar om förebilder, om en vanlig dag i en elitidrottares liv och om känslan av att förlora ett guld med nio tusendelar.

- 2015 är jag tillbaka igen. Jag har sett hela den här säsongen som en uppvärmning inför nästa år. Jag har inte varit med i alla deltävlingar, så jag kan inte ta medalj i finalen i år. Nu satsar jag bara på att genomföra deltävlingarna och på att vara i riktigt bra form inför nästa säsong. Jag tror att det kan vara bra att ha upp- och nedgångar i den här karriären. Det blir som ett tillfälle att ladda om ordentligt.

Hur laddar du mellan alla lopp under tävlingssäsongen?
- Mellan mars och oktober tävlar vi mycket och ofta. Det blir ungefär 10 till 15 lopp under den perioden om jag är skadefri. Jag brukar planera in två veckor för återhämtning och grundträning. Det är viktigt att backa tillbaka och fylla på med styrka och distanspass som jag annars riskerar att tappa under tävlingsperioden.

Din psykiska träning, hur ser den ut? 
- Det är ingenting jag jobbar på i min vardagsträning men dagarna innan tävling, när jag fått se banan, visualiserar jag hur jag tar mig runt den. När tävlingen är avklarad brukar jag och min tränare se inspelningen av loppet och gå igenom vad som gick bra och vad som gick mindre bra. Man lägger märke till helt andra saker när man ser sin prestation utifrån.

Vilken triathlon-prestation är du mest stolt över?
- Helt klart OS-loppet 2012. Jag hade en väldigt svår uppladdning den säsongen och jag hade inte ens drömt om att utmana henne (Nicola Spirig, red. anm.). När resultatet kom och det stod klart att hon vann över mig med nio tusendelar så blev jag otroligt stolt. Jag hade inte förväntat mig att ta någon medalj alls.

Nio tusendelar? Hur var det att förlora guldet med så liten marginal?
Såhär i efterhand har jag tänkt ”fan vad nära det var”, men där och då kände jag bara glädje. Jag är väldigt tacksam över att jag fått vara med om ett så spännande lopp, ett lopp som verkligen satte triathlon på kartan. Jag menar, hur kan en tävling på över två timmar avslutas med en sprintfinish?

Hur kom det sig att det blev just triathlon?
- Det var någonting jag blev bra på, på väldigt kort tid. Jag började som junior 2001 och redan 2002 vann jag mitt första junior SM. ”Shit vad häftigt att jag är så bra på så liten insats, undra hur bra kan jag bli”, tänkte jag och började träna lite mer strukturerat. Då utvecklades jag snabbt.

Vad hade du gjort om du inte hade satsat på en triathlon-karriär? 
- Jag var duktig i skolan och har alltid haft en bild av mig själv som framgångsrik. Jag ville bli pilot eller ingenjör och tjäna mycket pengar. Hade jag satsat på någonting annat så hade jag garanterat lagt ner lika mycket tid och energi på det. Jag är ju en liten tävlingsjävel så jag vill gärna vara bäst på allt jag tar mig an.

Fanns det någon som peppade dig lite extra?
- Ja, min mamma. Hon har alltid sagt att ingenting är omöjligt och varit väldigt konsekvent i att följa det rådet själv. Hon är min största förebild. När jag tog studenten ville hon göra ett sista äventyr med mig så hon sålde vår bostadsrätt och vår häst och drog till Australien. Jag jobbade, reste runt och började träna ordentligt. Triathlon är mycket större i Australien så jag fick en helt annan struktur på träningen där nere. Man kan säga att det var där karriären tog fart på riktigt.

Hur lyckas man i en av de mest fysiskt krävande idrotterna som finns?
- Det gäller bara att ha viljan och att jobba väldigt hårt. Jag tränar ungefär 25 timmar i veckan och för mig är varje dag ett envist och målmedvetet kämpande framåt. Sakta men säkert har jag lyckats bygga upp en kropp som kan presentera på väldigt hög nivå. Jag älskar att träna så processen har ju varit väldigt rolig.

När tycker du om din sport som mest?
- Jag älskar variationen, men att springa är favoritgrenen. Att känna sig snabb på löpningen är en fantastisk känsla. När jag kommer hem från en tidig springrunga i skogen, äter frukost och slänger mig på soffan - då är jag riktigt nöjd.

När är du inte lika nöjd?
- När jag måste åka tillbaka till poolen, trä på mig baddräkten och köra ett sent eftermiddagspass när jag egentligen bara vill ta en kaffe på något mysigt fik. Då burkar jag önska att jag höll på med en sport och inte tre, eller att jag hade ett coolt kontorsjobb vid Stureplan.

Vad gör du om du får lite tid över mellan tävlingarna?
- Om jag inte måste stå vid poolkanten 07.00 så tar jag gärna en lång frukost på något härligt hotell. Under sommarhalvåret tävlar vi ofta på fina och roliga platser och har vi tur får vi några lediga dagar i anslutning till loppen. Efter VM i Australien åkte hela laget till kusten och kollade på valar och när vi är i London brukar det bli lite shopping.

Vad gör du om fem år?
- Då är jag förhoppningsvis väldigt nöjd med min avslutade triathlon-karriär. Jag befinner mig nog mitt uppe i en ny karriär där jag kan använda min kunskap från åren som triathlet. Jag har ingen aning om vad det skulle kunna vara, tur att jag har fem år på mig att lista ut det.

Och om 40 år?
- Då sitter jag någonstans i ett varmt land och njuter, lägger patiens och tittar ut över ett blått hav.

Vad vill du säga till alla som är sugna på att börja med triathlon? 
- Sätt igång! Hitta en utmaning, ta hjälp av aktiva utövare och anslut dig till en klubb för att få hjälp med utrustning och teknik. På så sätt undviker du många nybörjarmisstag.

Tio snabba:

  1. Lisa Nordén med tre ord
    Positiv, envis och ambitiös till överdrift.
  2. Bränsle
    Kaffe och 30 minuter på soffan.
  3. Uppladdning
    Att vara så uttråkad som möjligt så att vad som helst känns spännande.
  4. Nedvarvning
    En fika, en shoppingrunda eller ett varmt bad.
  5. Guilty pleasure
    Taylor Swift och One Direction. Farten ökar lite extra när jag springer till deras låtar.
  6. Ritual
    Jag brukar fläta håret lite speciellt på ena sidan inför tävling. Jag gjorde det en gång inför ett lopp som gick väldigt bra, efter den stunden har det varit en liten tradition.
  7. Oas
    Hemma. Jag är ute och reser så mycket så att ha tillgång till mitt eget är lyx.
  8. Restaurang
    Hemma i Stockholm är Nybrogatan 38 ett favoritställe. Jag vill testa precis allt på deras meny.
  9. Last
    Kaffe och Cola Light. I övrigt är nog de flesta lasterna bortarbetade men vissa saker har jag slutat köpa hem. Nutella till exempel, jag vet att jag äter upp det på en gång.
  10. App
    Anti-Doping Agencys app är helt grym. Genom den kan jag registrera när jag är tillgänglig för ett dopingtest. Missar man tre tester blir man avstängd i två år.

En vanlig dag på jobbet
06.00 – Går upp, dricker kaffe, kollar mailen och cyklar bort till Eriksdalsbadet. 
08.00 – Uppvärmning med de andra i laget och fem kilometers simning på cirka två timmar. 
11.00 – Cyklar hem, äter en andra frukost och tar en tupplur på soffan i 30 minuter. 
14.00 – Påbörjar andra träningssessionen för dagen med två pass till, till exempel ett cykelpass på 1,5 timme och ett pass med 300-meters intervaller. 
18.00 – Stretchar efter sista passet, lagar mat och laddar om inför nästa dag. 
22.00 – Släcker lampan.

Triathlonlopp
Olympisk distans – 1500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning.
Sprintdistans – 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning.
Supersprint – 400 m simning, 10 km cykling och 2,5 km löpning.

Andra 'Going for gold' inlägg