99 hälsotips för en hälsosam livsstil
Livsstil

99 hälsotips för en hälsosam livsstil

För att inspireras till ett mer hälsosamt liv krävs såklart olika saker för olika personer, bland våra 99 tips finns något för alla.

10 februari 2019

99 tips för ett mer hälsosamt liv

Vad det innebär att ha en hälsosam livsstil är väldigt individuellt. Det kan handla om träning, kost, välmående, bra självkänsla, energi eller lite av de allihopa. Olika personer tränar olika mycket, har olika bra självförtroende, hittar balans på olika sätt, har olika krav på sig själv och har olika kostvanor. För att inspireras till att skapa ett mer hälsosamt liv krävs såklart också olika saker för olika personer. Bland våra 99 tips är vi säkra på att alla kan hitta något att inspireras av. 

 Hälsotips

  1. Håll koll tiden du lägger på sociala medier och se om några minuter kan läggas på träning istället. 
  2. Sätt på din favoritlåt och dansa!
  3. Var snäll mot dig själv och alla andra. 
  4. Handla inte hungrig.
  5. Våga höja pulsen till max.
  6. Ha alltid en frukt eller en påse nötter i väskan för att inte ta till onyttigheter när du är hungrig.
  7. Testa ny träning varje månad.
  8. Ha något nyttigt klart i kylen och det är lättare att undvika de snabba, onyttiga valen.
  9. Gör goda, färgglada och varierade sallader till varje middag. 
  10. Våga testa nya saker!
  11. Ordna barnvakt för att göra ingenting och sova en hel natt. 
  12. Utmana en kollega och stå i plankan 1 minut om dagen.
  13. Tänk på att din tid är värdefull och prioritera det som är viktigt för dig. 
  14. Ät mer vegetariskt!
  15. Använd två påsar från mataffären, packa dem ungefär lika tungt och använd dem som hantlar på vägen hem. 
  16. Kolla sociala medier stående i planka eller jägarvila.
  17. Använd barnen som vikter. Beroende på hur stark du är och hur mycket barnen väger kan du pressa dem över huvudet, som vikter i bänkpress eller ”kasta” dem i luften.
  18. Ta ett alkoholfritt alternativ på AW:n, mer hälsosamt och lika gott. 
  19. Bjud ut din partner på en härlig dejt. 
  20. Köp lagom mycket lösgodis till helgen.
  21. Ge dig själv en komplimang varje dag.
  22. Prova mat från nya kulturer.
  23. Kolla på en tv-serie på crosstrainern.
  24. Följ bara konton på sociala medier som ger energi och lycka, avfölj de som skapar stress och press. 
  25. Gå på ett kul träningspass eller på en promenad istället för den klassiska fikan.
  26. Skicka ett sms till någon och visa att du tänker på hen. 
  27. Planera vad du ska träna på gymmet innan du går dit. 
  28. Börja och avsluta dagen med att fundera på vad du är tacksam för. 
  29. Ta på dig träningskläder på morgonen och du får lättare till ett pass under dagen. 
  30. Testa att cykla till jobbet eller springa hem.
  31. Börja med små rutiner som du kan öka på allt eftersom, t.ex. 1 minut yoga innan läggdags eller 10 armhävningar när du kliver upp.
  32. Gör en hinderbana med barnen.
  33. Skratta mycket!
  34. Addera ingefära, mynta, lime eller melon i vattnet och det blir så mycket godare med vatten till maten. 
  35. Borsta tänderna stående på ett ben.
  36. Planera in roliga aktiviteter som klättring, kampsport eller padel
  37. Tänk inte på om du ska röra på dig idag, tänk istället på hur du ska röra dig idag.
  38. Köp de redskap du behöver för att möjliggöra hemmaträning. 
  39. Plocka fram dammsugaren lite oftare, jättebra både för hemmet och för motionen. 
  40. Sluta skyll på att barnen vill äta falukorv med makaroner eller gå och fika.  
  41. Ta ett tuggummi när du får sötsug.
  42. Servera maten på köksbänken istället för på matbordet, då minskar risken att du småäter när du egentligen är mätt. 
  43. Gå med i, eller starta, en promenad- eller löpargrupp på jobbet. 
  44. Stå inte still när du till exempel väntar på bussen eller på en kompis.
  45. Börja lyssna på en ljudbok när du promenerar. 
  46. Gör utfall, knäböj och dips under tiden barnen leker på lekplatsen.
  47. Kolla mängden socker i det du äter, yoghurt, bröd, müsli och många fler är tyvärr riktigt sockertjuvar.
  48. Skapa världens bästa och mest motiverande musiklista till löprundorna.
  49. Boka in dig på en matlagningskurs för att få ny inspiration. 
  50. Tänk på att du inte behöver ta av fikat varje gång.
  51. Börja med att ha en riktigt nyttig dag i veckan, när du väl kommit in i det kan du trappa upp.  
  52. Utforska nya områden genom promenader eller löprundor.
  53. Hitta ett kodord i familjen när någon klagar på obetydliga småsaker.  
  54. Hitta din anledning till träning och utgå från den för att hitta motivation när det känns tungt. 
  55. Ge dig själv belöning som lockar.
  56. Ta minst 5 minuters promenad på lunchen, då brukar det alltid bli ett par minuter till. 
  57. Gör små övningar som ingen ser i matkön eller på möten. Spänn en skinka i taget eller lyft ett ben i taget antingen sittande eller stående. 
  58. Anmäl dig till ett lopp. 
  59. Planera in veckans middagar. 
  60. Skriv ner fina minnen, komplimanger och saker att vara tacksam för och lägg i en burk och dra en lapp varje dag. 
  61. Gör till en vana att alltid köra ett kort hemmapass när du ändå ska duscha.
  62. Klipp gräset med tempo och du får riktigt bra vardagsmotion. 
  63. Ta aldrig hissen, utmana dig själv och ta alltid trapporna.
  64. Föreslå gående möten med din chef.
  65. Erbjud dig att gå ut och gå med grannens hund.
  66. Använda inte fjärrkontrollen utan byt kanal eller ändra volym på själva tv:n. 
  67. Involvera din partner, barn, kompisar eller kollegor till mer aktivitet.
  68. Lek fartfyllda lekar med barnen.
  69. Umgås mindre med personer som inte får dig att må dig bra.
  70. Hälsa på någon okänd med ett leende.
  71. Parkera lite längre ifrån entrén till mataffären än du tänkt. 
  72. Ta en omväg när du ska kolla brevlådan.
  73. Ta en promenad när du ska pratar i telefon länge. 
  74. Komplettera fredagsmyset med nyttigare snacks.
  75. Testa fönstershopping som är tacksamt både för vardagsmotionen och plånboken. 
  76. Skriv en handlingslista och köp inget annat. 
  77. Gör ett träningsprogram för kommande vecka.
  78. Ställ fram ett fat grönsaker under tiden du lagar mat, ett bättre val än att provsmaka en massa extra biffar eller äta upp all fetaost i salladen. 
  79. Gå ihop ett gäng och hyr en gympasal.
  80. Sätt upp rimliga mål för din kost och träning. 
  81. Bjud hem kompisar på middag på en vardag. 
  82. Gå till en kollega istället för att maila (om du arbetar på kontor).
  83. Planera in en stående dag för PW med kompisar.
  84. Stå upp på bussen ger bra träning och sittplats till de som behöver en.
  85. Baka eget bröd, då vet du exakt vad det är i. 
  86. Testa att blanda spagettin med strimlad kål.
  87. Stå upp vid skrivbordet (om du har skrivbordsjobb) minst två gånger om dagen. 
  88. Ta omvägar till köket, toaletten eller om du ska hämta något. 
  89. Ät på assiett istället för på stor tallrik då tallriken ofta fylls med mat.
  90. Gör en tankeövning och ta ett djupt andetag varje gång du ser t.ex. en gul bil.
  91. Fråga folk om deras bästa hälsotips.
  92. Byt ut sylt mot bär, saft mot citronvatten och ljust mot grovt bröd på vardagarna. 
  93. Be om att få byta ut hälften av pommes fritesen mot sallad när du är på restaurang.
  94. Hoppa av en hållplats tidigare och gå sista biten. 
  95. Ta små omvägar vart du än ska, det ger många extra steg på en dag. 
  96. Anordna en fotbollsturnering. 
  97. Gå och lägg dig en timme tidigare.
  98. Upplev naturen mer. 
  99. Gör en god smoothie fullproppad med nyttigheter.

Andra 'Livsstil' inlägg