Den svarta bensinen nyttigare än du tror
Livsstil

Den svarta bensinen nyttigare än du tror

Att många behöver en kopp kaffe på morgonen för att kickstarta dagen är väl känt, men visste du att kaffe både kan lugna ner din stress, är en utmärkt träningsdryck samt har visat sig kunna ...

Att många behöver en kopp kaffe på morgonen för att kickstarta dagen är väl känt, men visste du att kaffe både kan lugna ner din stress, är en utmärkt träningsdryck samt har visat sig kunna minska risken för MS?

Överkonsumtion av kaffe ska man förstås undvika, det kan påverka såväl sömn som stressnivåer på ett negativt sätt. Men dricker du måttliga doser kaffe kan det sänka nivåerna av kortisol i kroppen, vilket är samma stresshormon som till exempel kan hämma viktnedgång. Forskning från London’s Global University (UCL) visar att kaffedrickare har 20 procent lägre kortisolnivåer timmen efter att ha blivit utsatta för en pressad situation, än de som inte hade något koffein i kroppen.

Men kaffe tycks också ha goda egenskaper som träningsdryck. En eller ett par shots espresso kan nämligen göra att du upplever ditt träningspass lättare. Åtminstone om man ska tro en studie som publicerats i tidskriften Journal of Strength and Conditioning Research.

En testgrupp fick träna med koffein i kroppen, och resultatet lät inte vänta på sig. De lyckades de göra betydligt fler repetitioner, och man upplevde att träningen kändes lättare, inte minst övningar för ben.  Även träningsmotivationen påverkades positivt för testpersonerna.

Slutligen har det också visat sig att kaffe kan minska risken för MS (mulitpels skleros). En mycket omfattande studie av 7 000 svenskar och amerikaner visade att de som drack cirka tre koppar kaffe per dag minskade risken att drabbas av sjukdomen med en tredjedel nästan.

Kaffe mot smärta

Ett kosttillskott som kan göra tydlig nytta för att öka prestationen under en begränsad period är koffein, enligt Jacob Gudiol.

– Om du tar 3-4 milligram koffein per kilo kroppsvikt så kommer din smärttålighet att öka, och du kommer att kunna pressa dig ännu mer än vanligt. Ta det omkring en halvtimme innan du ska ut på ett lopp.

Han vill samtidigt höja ett varningens finger för att utnyttja den effekten för mycket:

– När du tål mer smärta så kommer du samtidigt att slita mer på kroppen. Så tänk på bara ta till det då och då, och ge dig god tid till återhämtning efteråt.

Andra 'Livsstil' inlägg