Håll energin uppe i vintermörkret
Livsstil

Håll energin uppe i vintermörkret

Under vintern är det lätt att känna sig trött och hängig. När dagarna blir allt kortare och soltimmarna allt färre så är det inte konstigt att dagarna känns tyngre. Men det finns en del knep...

Håll dig pigg även på vintern

Under vintern är det lätt att känna sig trött och hängig. När dagarna blir allt kortare och soltimmarna allt färre så är det inte konstigt att dagarna känns tyngre. Men det finns en del knep man kan ta till om man vill hålla sig pigg även när Kung Bore gripit tag om landet. Här kommer några tips på hur du håller dig pigg under vintern:

Träna

Studier har visat att regelbunden träning frigör signalsubstanser och hormoner som ger kroppen energi. Dessutom frigörs endorfiner, kroppens belöningssystem. Det spelar ingen roll om det är kondition eller styrketräning för endorfinerna ska kicka in och ge en lyckogivande effekt. En rask promenad ute i friska luften på lunchen hjälper också för att hålla energin uppe.

Ät rätt

Se till att få i dig allt kroppen behöver genom en allsidig kost. Att äta mycket grönsaker är ett enkelt sätt att förvissa sig om att man inte får i sig för lite B- och C-vitamin. Nötter, skaldjur och baljväxter är också bra att få i sig, de innehåller nämligen zink vilket stärker immunförsvaret. För stora måltider mitt på dagen gör att man lätt känner sig trött på eftermiddagen.

Kom ut i solen

När soltimmarna blir allt färre är det extra viktigt att komma ut när den väl kikar fram. Dagsljuset sänker melatoninnivån i kroppen vilket piggar upp dig.

Ät vitaminer

Det finns forskning som visar på att D-vitaminbrist bidrar till trötthet under årets mörkare halvår. D-vitamin bildas i huden under sommaren när solen lyser på oss. Att man känner sig låg på energi kan bero på att man inte har tillräckligt med D-vitamin. Det betyder att det är extra viktigt att äta D-vitaminrik mat under vinterhalvåret. Fet fisk, ägg och mejeriprodukter är bra exempel på mat med mycket D-vitamin.

Vila

Att inte slarva med sömnen är alltid viktigt för att hålla en bra energinivå. Se till att ha regelbundna tider för när du går och lägger dig och se till att få ordentligt med vila. Bra sömn hjälper kroppen att återhämta sig, bygga muskler och prestera bättre när du tränar.

Proteinrik kost

Att äta en allsidig bra kost vet de flesta är viktigt. Nu kommer nya rön om hur hälsosamt det är med proteinrik kost. Ett högt proteinintag kan ge väldigt positiva hälsoeffekter, enligt forskare vid University of East Anglia har studerat hälsoeffekterna av ett ökat proteinintag. I studien ingick 2 000 kvinnor. Forskningsresultaten som presenterades i Journal of Nutrition, visade att personer som åt en proteinrik kost hade lägre blodtryck och friskare artärer. Det i sin tur innebär minska risk att drabbas av hjärtattack och stroke.

Anledningen är aminosyrorna – proteinets byggstenar, som bidrar till att stärka kroppens celler, vävnader och muskler. Aminosyror från mejeriprodukter, kött och fisk tycks främst förebygga kärlstelhet. Aminosyror från grönsaker och baljväxter verkar ha ett samband med lägre blodtryck. Forskarna drog slutsatsen att de försöksdeltagare som åt höga halter av vissa aminosyror kunde förbättra sin hälsa på ett sätt jämförbar med någon som börjat träna mer eller slutat röka! Det optimala intaget är 75 gram nötkött, 100 gram lax eller 0,5 liter mjölk per dag enligt samma forskare. (Källa: Fitness for men)

 

Andra 'Livsstil' inlägg