Fem tips för att komma igång med löpningen
Löpning

Fem tips för att komma igång med löpningen

Sommarsemestern är för de flesta över och det är dags att snöra på sig löparskorna igen. Om motivationen inte är på topp kommer här en lista på saker att tänka på för att gå från ord till ha...

16 augusti 2016

Sommarsemestern är för de flesta över och det är dags att snöra på sig löparskorna igen. Om motivationen inte är på topp kommer här en lista på saker att tänka på för att gå från ord till handling. Enligt marathon.se, som gjort listan, handlar allt om planering.

1. Planera passen
Ge varje pass ett syfte eller mål. Även om syftet är att springa lugnt och snacka med kompisen – är det ändå ett mål. Nästa gång är det kanske ett mer koncentrerat intervallpass. 

2. Spana in rundan
Kolla kartan och tänk ut hur du ska springa. Om du vet var du ska springa är det
a) mindre risk att springa fel,
b) mindre troligt att du kortar av rundan,
c) lätt att tala om för någon annan var du ska springa.

3. Kläder efter väder
På tidiga morgonrundor och på långdistanspass kan temperaturen och förhållandena ändras snabbt. Plötsligt kan kläderna vara alldeles för tjocka eller för tunna. En tumregel är att klä sig som om det var 10 grader varmare än det egentligen är, och få en kylig start på passet. Vantar och mössa är lätta att ta av och på. Ett bra sätt att reglera värmen. Man kan springa med kortärmat, mössa och vantar!

4. Gör i ordning din utrustning
Lägg fram dina träningsprylar kvällen före. Gör allting klart – kläder, skor, strumpor, klocka, dricka – och lägg det bredvid sängen. När du snubblar över det på morgonen vet du vad som gäller.

5. Ladda batterierna
Se till att din smartphone eller MP3-spelare är fulladdad. Att inte kunna lyssna till sin favoritmusik på grund av ett tomt batteri kan vara tillräckligt för att tappa sugen. Och hur trist är det inte när distansmätaren helt plötsligt slutar fungera...

För samtliga tips, kolla in här.

Andra 'Löpning' inlägg