5 tips för vinterlöparen
Löpning

5 tips för vinterlöparen

Det finns inga ursäkter att ställa löparskorna på hyllan under vintern. Här är fem tips för dig som vill fortsätta löpträna även under vintern.

23 januari 2018

Löpträning på vinter och höst

Tillhör du den som springer året runt? Bra! Löpning är en året runt-sport och varken snö, blåst eller minusgrader är därför några bra ursäkter till varför du ska stanna hemma.  Kan du bara knepen så kan vinterpassen faktiskt bli riktigt härliga och givande, här är fem bra tips:

  1. Spring på dagen

    Känner du dig trött och hängig? Du är inte ensam. Undersökningar har visat att bristen på ljus gör att halva svenska folket känner sig just så den här tiden på året. Vi behöver därför all solljus vi kan få, så har du möjlighet – spring på dagen. Kanske hinner du med en runda på lunchen?
  2. Skaffa dig bra grepp

    Det kan vara läskigt att springa om det är vinterlag men har du ett bra grepp behöver inte det vara ett hinder. Investera i ett par broddar eller ett par dubbade trailskor. Att känna sig säker på underlaget ger ett mer avslappnat löpsteg och du kan hålla dig närmare din ordinarie löpteknik och desutom minska risken för skador. Läs vår guide om att hitta rätt löparskor för vinterlöpning här.
  3. Räkna tid, inte kilometer

    När underlaget är sämre sjunker farten även om du anstränger dig lika mycket. Kanske säger pulsklockan att du bara hunnit tio kilometer istället för tolv på timmen du har varit ute. Här rekommenderas du att tänka om och räkna tid istället för kilometer under vinterhalvåret.
  4. Konsten att reglera värmen

    Hur mycket man ska klä på sig är ibland svårt att veta. Du vill inte frysa samtidigt som du inte vill behöva ta av dig tröjan när du väl kommit in i ett flow.  Vantar och mössa däremot är enkla plagg att ta av, så gör just det när du börjar känna dig varm. På längre pass gäller det att hålla sig torr. Hitta en funktionströja som funkar för dig, det kan variera mellan olika material, och satsa på en bra vinterjacka som är vindtät men som samtidigt har bra ventilation.
  5. Motvind ut - medvind hem

    Även om termometern visar en siffra kan upplevelsen vara en helt annan. Är det till exempel nollgradigt och blåser bara fem sekundmeter är köldeffekten -8 grader. Så även om det känns tufft så är tipset att börja ditt pass i motvind. Blir det för kallt så kan man vända och få en behagligare hemfärd. Motsatsen är att springa på i medvind så att du blir varm och svettigt och sen vända hem i isande vind, vilket kan bli riktigt dåligt. Källa: marathon.se

Löparskor och löparkläder för vinter och höst

För dig som löptränar på hösten och vintern när det är kalalre, mörkare och underlagen kan vara mer varierat behöver du lite annan utrustning. Bland annat löparkläder anpassade för vintern men även bra löparskor och reflexer bland annat. Allt detta och lite till inom löpning hittar du hos oss. Kom in till någon av våra butiker och få hjälp av våra experter där eller köp online på intersport.se

Andra 'Löpning' inlägg