5 tips för vinterlöparen
Löpning

5 tips för vinterlöparen

Det finns inga ursäkter till varför du ska ställa löparskorna på hyllan under vinterhalvåret. Här är fem bra tips för dig som vill fortsätta löpträna även under vintern.

23 januari 2018

Tillhör du den som springer året runt? Bra! Löpning är en året runt-sport och varken snö, blåst eller minusgrader är därför några bra ursäkter till varför du ska stanna hemma.  Kan du bara knepen så kan vinterpassen faktiskt bli riktigt härliga och givande.

Här är fem bra tips som träning-och löparsajten marathon.se delat med sig av.

SPRING PÅ DAGEN
Känner du dig trött och hängig? Du är inte ensam. Undersökningar har visat att bristen på ljus gör att halva svenska folket känner sig just så den här tiden på året. Vi behöver därför all solljus vi kan få, så har du möjlighet – spring på dagen. Kanske hinner du med en runda på lunchen?

SKAFFA DIG BRA GREPP
Det kan vara läskigt att springa om det är vinterlag men har du ett bra grepp behöver inte det vara ett hinder. Investera i ett par broddar eller ett par dubbade skor. Svenska Icebug har flera modeller att välja mellan. Här är några exempel. 

RÄKNA TID – INTE KILOMETER
När underlaget är sämre sjunker farten även om du anstränger dig lika mycket. Kanske har du bara hunnit tio kilometer istället för tolv på timmen du har varit ute. Men marathon.se rekommenderar dig att tänka om och räkna tid istället för kilometer under vinterhalvåret.

KONSTEN ATT REGLERA VÄRMEN
Hur mycket man ska klä på sig är ibland svårt att veta. Du vill inte frysa samtidigt som du inte vill behöva ta av dig tröjan när du väl kommit in i ett flow.  Vantar och mössa däremot är enkla plagg att ta av, så gör just det när du börjar känna dig varm. På längre pass gäller det att vara smart och tänka ”jag ska hålla mig torr”. Testa vilken funktionströja som funkar för dig, det kan variera mellan olika material. Satsa på en bra vinterjacka som är vindtät men som samtidigt har bra ventilation.

MOTVIND UT – MEDVIND HEM
Även om termometern visar en siffra kan upplevelsen vara en helt annan. Är det till exempel nollgradigt och blåser bara fem sekundmeter är köldeffekten -8 grader. Så även om det känns tufft så är tipset att börja ditt pass i motvind. Blir det för kallt så kan man vända och få en behagligare hemfärd. Motsatsen är att springa på i medvind så att du blir varm och svettigt och sen vända hem i isande vind, vilket kan bli riktigt dåligt.

Vill du läsa fler tips, klicka då in här.

Källa: marathon.se

Andra 'Löpning' inlägg