Klä dig rätt för höstlöpningen
Löpning

Klä dig rätt för höstlöpningen

Inte för varm och inte för kall, hur klär man sig rätt för löpning och träning ute på hösten? Vi har knepen!

3 augusti 2018

Träna ute på hösten - rätt kläder för löpningen

Nu när luften börjar bli härligt krispig och alla löven börjar ändra färg längtar man efter att ta sig ut i naturen. Men om man ska ut och springa nu när temperaturen börjar krypa neråt gäller det att klä sig rätt. Att träna utomhus är hur skönt som helst, den krispiga luften och alla färger i naturen är en fröjd för ögat och en lisa för själen! Men för att kunna fortsätta träna och springa utomhus när kylan börjar rulla in över landet gäller det verkligen att klä sig rätt.

Löparkläder online och i butik

Kläderna behöver isolera och reglera kroppens värme samt transportera bort kylande fukt från huden för att behålla rätt temperatur i kroppen. Men hur gör man det? Vi har kollat upp vad du bör tänka på, här kommer fem tips för att motstå höstkylan!

Här kan su se hela vårt utbud av löparkläder.

Klä dig inte för varmt

Ett vanligt misstag många gör är att klä sig för varmt och då börjar man genast svettas, för att sedan börja frysa av den nerkylda svetten. En bra regel är att du ska frysa en smula de första fem minuterna du springer, för att senare bli lagom varm under löpturen.

Använd syntetmaterial

Ett annat vanligt misstag är att ta på sig bomullsplagg närmast kroppen. Bomull transporterar inte bort fukten, utan stannar kvar i fibrerna vilket gör att du börjar frysa. Bomullsplagg blir dessutom fort tunga av svett och de torkar väldigt långsamt. Lager-på-lager kläderna ska alltid vara i syntet och gärna vara borstade på insidan samt vara elastiska, så att du kan röra dig fritt.

Trelagersprincipen

Det viktigaste när du ska klä sig för träning utomhus under höst/vinter är att klä dig efter trelagersprincipen:

- Första lagret ska vara ett underställ i syntetmaterial. Lagrets viktigaste funktion är att absorbera fukt och värmeisolera kroppen genom att transportera bort fukten och hålla huden torr.

- Andra lagret ska isolera och behålla kroppsvärmen. Det bästa är att använda en syntettröja i ett tjockare material. För benen är lämpligast att ha ett par värmande tights, men känner du dig inte bekväm i tights kan du dra ett par shorts över. Det värmer dessutom lite extra om baken.

- Yttersta lagret är ska vara en vind- och vattenavvisande löparjacka. Jackan håller kvar värmen mellan de olika lagren och skyddar mot fukt och vind. Välj gärna en jacka som går ner lite över rumpan för att undvika en glipa mellan byxa och tröja.

Mössa och strumpor

Glöm inte fötter och huvud! Det är viktigt att använda formstickade strumpor gärna i ull/syntet för att hålla fötterna varma och inte få skavsår. Och sist men inte minst mössan – helst i ett borstat syntetmaterial. En stor del av kroppsvärmen ventileras ut genom huvudet och då börjar man lätt att frysa i hela kroppen om man lämnat mössan hemma.

Strunta i almanackan

Det är temperaturen som bestämmer när det är dags att börja klä sig i fler lager. Är det en varm höst behöver du inte börja ta på dig mer förrän man känner att det börjar bli kallt att springa. Kolla temperaturen och gå inte efter almanackan!

Ta din löpning till nästa nivå

När luften blir kyligare och dagarna kortare kan det behövas motivation till att ta sig ut och ta en löptur. Därför kan det behövas nya idéer på övningar att ta sig ut och testa! Olika typer av övningar är perfekt för att få en varierad träning. Här kommer fyra riktigt bra tips.

Intervallträning

Det finns ungefär lika många olika sorters intervallträning som det finns löparskor - det vill säga många! En variant är så kallade pyramidintervaller där man kombinerar flera olika intervaller till ett pass. Där kan du själv välja vilka intervaller som passet ska innehålla. Det vanligaste kan se ut som följande: 100-200-400-800-400-200-100 meter. Du ökar intervallen från 100 till 800 meter, och minskar sedan till 100 meter igen. 

Dikeslöpning

Istället för vägen - ta diket! Spring ute i diket och få balans- och stabilitetsträning samtidigt som du stärker ben- och rumpmusklerna. Låter så mycket enklare än det faktiskt är. Kul sätt att köra intervaller, lite långsammare på vägen och högt tempo i diket eller tvärt om.

Backlöpning

Lika jobbigt som det låter, men samtidigt så givande för din kondition och teknik. Spring i backe och få upp både pulsen och träna de muskler som behövs för stabila löpsteg. Spring med en stolt hållning och ha tryck i steget när det och ha tryck i steget när det lutar uppför. Alternativt, spring upp och nedför en specifik backe ett antal gånger.

Vattenlöpning

Vårt sista tips lämpar sig kanske inte allt för långt in på höstkanten, men det är riktigt utmanande och kul att testa - antingen innan det blivit allt för kallt eller om du har en resa till varmare breddgrader inlplanerad. Att försöka springa i vatten är ett bra sätt att få mer motstånd, stärka knäna och få starkare steg. Värm upp och spurta sedan i knähögt vatten.

Löparkläder på Intersport

Kläder för din löpning hittar du hos oss på Intersport. Besök någon av våra butiker för att ta del av vår experthjälp där eller köp löpkläder online på intersport.se. Vi har fri frakt och fria retur till alla våra butiker. Din löprunda börjar hos oss, välkommen!

Andra 'Löpning' inlägg