Klä dig rätt för höstlöpningen
Löpning

Klä dig rätt för höstlöpningen

Inte för varm och inte för kall, hur klär man sig rätt för löpning och träning ute på hösten?

3 september 2019

Träna ute på hösten i rätt kläder

Nu när luften börjar bli härligt krispig och alla löven börjar ändra färg längtar man efter att ta sig ut i naturen. Men om man ska ut och springa nu när temperaturen börjar krypa neråt gäller det att klä sig rätt. Att träna utomhus är hur skönt som helst, den krispiga luften och alla färger i naturen är en fröjd för ögat och en lisa för själen! 

Höstkläder i löparspåret

För att kunna fortsätta träna och springa utomhus när kylan börjar rulla in över landet gäller det verkligen att klä sig rätt. Men hur gör man det? Vi har kollat upp vad du bör tänka på och ger dig tre värdefulla tips!

1. Klä dig inte för varmt

Ett vanligt misstag många gör är att klä sig för varmt och då börjar man genast svettas, för att sedan börja frysa av den nerkylda svetten. En bra regel är att du ska frysa en smula de första fem minuterna du springer, för att senare bli lagom varm under löpturen. Det är temperaturen som bestämmer när det är dags att börja klä sig i fler lager. Är det en varm höst behöver du inte börja ta på dig mer förrän man känner att det börjar bli kallt att springa. Kolla temperaturen och gå inte efter almanackan!

2. Använd funktionskläder

Löparkläderna behöver isolera och reglera kroppens värme samt transportera bort kylande fukt från huden för att behålla rätt temperatur i kroppen.Ett vanligt misstag är att ta på sig bomullsplagg närmast kroppen. Bomull transporterar inte bort fukten, utan stannar kvar i fibrerna vilket gör att du börjar frysa. Bomullsplagg blir dessutom fort tunga av svett och de torkar väldigt långsamt. Du bör bära funktionskläder  i syntet och gärna vara borstade på insidan samt vara elastiska, så att du kan röra dig fritt.

3. Trelagersprincipen

Det viktigaste när du ska klä sig för träning utomhus under höst/vinter är att klä dig efter trelagersprincipen:

  • Första lagret ska vara ett underställ i syntetmaterial. Lagrets viktigaste funktion är att absorbera fukt och värmeisolera kroppen genom att transportera bort fukten och hålla huden torr.
  • Andra lagret ska isolera och behålla kroppsvärmen. Det bästa är att använda en syntettröja i ett tjockare material. För benen är lämpligast att ha ett par värmande tights, men känner du dig inte bekväm i tights kan du dra ett par shorts över. Det värmer dessutom lite extra om baken.
  • Yttersta lagret är ska vara en vind- och vattenavvisande löparjacka. Jackan håller kvar värmen mellan de olika lagren och skyddar mot fukt och vind. Välj gärna en jacka som går ner lite över rumpan för att undvika en glipa mellan byxa och tröja.

Läs mer och hitta rätt kläder för lager på lager-principen


 

Bonustips!

  • Beroende på vart i landet du bor och vad du definierar som höst är säkra skor väl värt att ha med i åtanke. Med bra grepp kan du behålla ett naturligt löpsteg trots halt underlag och snötäckta backar. Läs mer i vår guide: hitta rätt löparskor för vinterlöpningen
  • Satsa på flera reflexer och en bra pannlampa, både för din och andras säkerhet.
  • En stabil och anpassad löparryggsäck med ombyte underlättar.
  • Glöm inte fötterna, använda formstickade strumpor gärna i ull/syntet för att hålla fötterna varma och inte få skavsår. 
  • Och sist men inte minst mössan – helst i ett borstat syntetmaterial. En stor del av kroppsvärmen ventileras ut genom huvudet och då börjar man lätt att frysa i hela kroppen om man lämnat mössan hemma.

Läs också våra 7 tips för att hålla igång löpningen i höst och vinter.

Andra 'Löpning' inlägg