Kom igång med löpningen!
Löpning

Kom igång med löpningen!

adidas produktexpert Stefan Rehn ger 6 tips för hur du kommer igång med löpträningen!

8 mars 2018

Börja löpträna

Är du sugen på att komma igång med löpträning? adidas produktexpert Stefan Rehn ger dig sex tips för hur du kommer igång. 

  1. Hitta motivationen

    Vill du springa ett lopp? Anmäl dig nu så har du något specifikt att träna inför. Det är lättare att motivera sig om man är fler som springer tillsammans. Hitta en kompis/väninna och bestäm en tid varje vecka när ni ska träna tillsammans. Det är mycket lättare om ni är två eller flera, motiverar varandra och de dagar man inte riktigt känner för att ge sig ut får man pepp av sin vän. Annars finns det lokala klubbar eller föreningar som du kan springa med. Tillsammans blir det roligare!
  2. Träningsprogram

    Det finns massor av bra appar att använda. Kul att se och följa resultaten! Du kan också lägga in delmål, det blir en sporre att ta nästa steg framåt. All träning är bra! Viktigast att komma ut och röra på sig.
  3. Intervallträning

    Att variera löpningen med intervaller är ett bra tips på hur du förbättrar din kondition över tid. Backträning eller spring i snabbt tempo kortare sträckor i kombination med längre och lugnare. Lägg gärna in annan typ av träning för att träna hela kroppen.
  4. Vad ska jag ha på mig?

    Ett vanligt misstag är att du har på dig för mycket kläder och material som inte är optimala för löpning. Med 100% bomull är du varm från start men bomullen kan inte transportera bort fukten utan blir blöt och tung och du börjar frysa om det är kallt ute. Använd istället riktiga funktionsmaterial som håller dig torr och sval närmast kroppen. Är det kallt så ta på en vindjacka, mössa och vantar. Det är oftast vinden som ställer till det så man blir kall och fryser, tunn vindjacka räcker gott. Då behöver man inte ha så mycket kläder under.
  5. När ska jag hinna träna?!

    Vardagsmotion - är det möjligt att ta med löparkläderna till jobbet och ta en löptur hem? Kanske kan du cykla till och från jobbet vissa dagar? Ett enkelt sätt att få till träningen, då är det klar när du kommer hem!
  6. Hur kommer jag igång?

    Ett bra och underskattat sätt att komma igång med löpning är att varva gång/promenad med löpning. Många tycker att löpning inte är något för mig, att man får ont i benen, knän m.m. Om du istället går/promenerar i cirka 1 minut och sen joggar i 1-2 minuter, sen går igen och så vidare. Det är ett mycket  skonsammare sätt att träna än att köra igång med löpning på en gång. Efter ett tag kan du öka tiden som du joggar/springer. 

Pulsklocka, löparskor och löparkläder på Intersport

På Intersport kan du köpa allt det materiella du böhöver för att kicka igång löpningen. Mät puls, tid och distans med en pulsklocka, förhindra skador med rätt löparskor för dina fötter och ditt löpsteg samt löparkläder som får din löpning att flyga. Kom in en av våra butiker för experthjälp eller köp allt du behöver online. Du kan även reservera önskade varor online och hämta och betala dem i vår butik med tjänsten boka & hämta

Andra 'Löpning' inlägg