Löpning på vintern & hösten - 7 tips för att hålla igång
Löpning

Löpning på vintern & hösten - 7 tips för att hålla igång

Sju tips som får dig att överleva och bli peppad till löpning trots slask, mörker och minusgrader.

3 september 2018

7 tips för din höst- och vinterlöpning 

Det finns två olika typer av löpare. Eller, inte riktigt. Självklart finns det fler, betydligt fler. Men för att hårdra det något delar vi här upp löparna i två kategorier. De som älskar att springa på vintern och tycker inte det finns bättre underlag än den knastrande snön. Och de andra som, i lite väl stor utsträckning, låter sig påverkas av vädrets makter och därmed låter löparskorna stå från oktober-maj. 

Hjälp på traven i löparspåret

Inför ett löppass är känslan och motivationen är ofta på topp! Du tänker att du kan springa hur långt som helst, har inte ont i en enda muskel och kommer varken få håll eller andningssvårigheter. För flera löpare är det inte riktigt så verkligenheten ser ut och en liten motivationsskjuts kan vara att föredra. För att du, oavsett temperatur, distans, kondition och väglag ska ge dig ut och springa. Här följer sju tips som får dig att överleva löpningen i kombinationen av slask, mörker och minusgrader.  

  1. Börja springa med löpschema


    Oavsett vilken löpartyp du är kan det faktiskt vara svårt att hitta motivationen att springa i regn, köld och mörker. För kom ihåg att den löprundan som blir av alltid är den bästa, oavsett distans, ork eller resultat. Sätt upp ett löparschema 
med en rimlig målsättning beroende på din vana, förmåga och önskat utfall.
  2. Spring på dagen

    Känner du dig trött och hängig? Du är inte ensam. Undersökningar har visat att bristen på ljus gör att halva svenska folket känner sig just så den här tiden på året. Vi behöver därför all solljus vi kan få, så har du möjlighet – spring på dagen. Kanske hinner du med en runda på lunchen eller innan frukost på helgen?
  3. 
Räkna tid inte kilometer

    Du är underlaget är sämre sjunker farten även om du anstränger dig lika mycket. Kanske säger pulsklockan att du bara hunnit tio kilometer istället för tolv på timmen du har varit ute. Här rekommenderas du att tänka om och räkna tid istället för kilometer under vinterhalvåret.
  4. Hitta din motivation

    Att hitta något som motiverar dig är viktigt. Kanske en peppande spellista, en spännand ljusbok eller en rolig podcast. Då är det som att du glömmer bort att du faktiskt tränar samtidigt. Du kan också unna dig nya löparkläder som du känner dig snygg i eller ställa in så du får en motiverande notis i din pulsklocka. En annan motivationshöjande aktivitet är att anmäla dig till ett lopp. Vet du att du till våren ska springa en halvmara eller maraton kan du inte ligga på latsidan i vinter. 
  5. Löpargrupp

    Om du har svårt att hitta motivationen till att ge dig ut på en löprunda själv kan en löpargrupp vara en god idé. Ofta finns instruktörer som hittar på kreativa inslag i löprundorna och olika grupper beroende på tid, målsättningar och kondition. Vill du testa något nytt på egenhand? Läs våra 5 motivationshöjande tips att testa i vinter.  
  6. Transportlöpning

    Att ta tag i löpningen redan innan du kommit hem och satt dig under en filt med en kopp te gör chansen att löprundan faktiskt blir av mycket större. Kanske kan du springa hem från jobbet eller byta om på jobbet innan du åker hem, att du då ska ta av dig löparkläderna väl hemma utan lite löpning i benen sker ju inte. När du dessutom kryper ner under den där filet kan du njuta så mycket mer av ditt te. 
  7. Belöning för att hålla löpningen igång

    För att inte löpningen ska bli en engångsföreteelse är belöning och återhämtningen väl värd att investera tid i. Inte bara för att njuta av din prestation utan även för att skapa förutsättningarna att göra det ännu bättre nästa gång. Några övningar med foam roller, avslappnande yoga, ett bad och en god middag är några exempel. 

Ut och spring!

Ge dig nu ut! Låt snö och halkgrus krasa under skorna, lyssna efter en och annan fågel och ge dig sjutton på att du inte är en sån person som bara löper i shorts och t-shirt. På Intersport hittar du det materiella för att överleva att springa i kyla, motivationen och konditionen får du stå för själv! 

Andra 'Löpning' inlägg