Löpning på vintern och hösten
Löpning

Löpning på vintern och hösten

Sju tips som får dig att överleva och bli peppad till löpning trots slask, mörker och minusgrader.

3 september 2018

7 tips för din höst- och vinterlöpning 

Det finns två olika typer av löpare. Eller, inte riktigt. Självklart finns det fler, betydligt fler. Men för att hårdra det något delar vi här upp löparna i två kategorier. De som älskar att springa på vintern och tycker inte det finns bättre underlag än den knastrande snön. Och de andra som, i lite väl stor utsträckning, låter sig påverkas av vädrets makter och därmed låter löparskorna stå från oktober-maj. 

Löparskor, löpkläder och rätt mental inställning

Man behöver inte definiera dig som en av dessa två, men oavsett behöver du rätt kläder för din löpning, du behöver rätt löparskor och rätt mental inställning. För att du, oavsett temperatur, distans, kondition och väglag ska ge dig ut och springa. Här följer sju tips som får dig att överleva löpningen i kombinationen av slask, mörker och minusgrader.  

  1. Börja springa!


    Oavsett vilken löpartyp du är kan det faktiskt vara svårt att hitta motivationen att springa i regn, köld och mörker. Att springa på bestämda tider, sänka kraven och att löpträna tillsammans med någon är tre bra tips för att komma igång. För kom ihåg att den löprundan som blir av alltid är den bästa, oavsett distans, ork eller resultat. 

  2. Löparskor på vintern

    Att köpa löparskor för vinter är en bra investering för den som vill fortsätta springa på vintern. Löparskor med dubbar, skor med broddar, vattentäta trailskor eller andra vinterskor för löpning. Det finns flera alternativ på marknaden men vissa delar att ta hänsyn till är till exempel att skorna ska ha bra grepp och vara vattentäta. Salomon har även tagit fram vinterskor för löpning som dessutom har reflekterande detaljer som gör att du syns betydligt bättre på de mörka löprundorna. 
  3. Löpkläder på vintern


    Du behöver inte få köphysteri för att klara av en vinterrunda. Ett par plagg och prylar kan göra din löpning både enklare, säkrare och mer behaglig. Lager-på-lager-metoden är lika självklar i löparspåret som på vilken förskola eller after ski som helst. Bra broddar för hala underlag, både för säkerheten och för att behålla din löpteknik. Sist men inte minst är det ingen tillfällighet att mössor, gärna i fukttransporterande material, är det enda vinterbadarna bär. 

  4. Motivation vid löpning

    Inför ett löppass är känslan och motivationen är ofta på topp! Du tänker att du kan springa hur långt som helst, har inte ont i en enda muskel och kommer varken få håll eller andningssvårigheter. För flera löpare är det inte riktigt så verkligenheten ser ut och en liten motivationsskjuts kan vara att föredra. T.ex. löparkläder som ger extra spänst eller cirkulation, en peppande spellista eller en motiverande notis i din pulsklocka.
  5. Glöm inte reflexer

    Det viktigaste att komma ihåg för löpning under det mörkare halvåret är reflexen, för att hålla dig synlig och säker. Det finns inga undanflykter att inte ha på sig reflex eller skor och kläder med reflekterande detaljer när du ska ge dig ut. Om du har på dig någon form av godkänd reflex när du är ute syns du på upp till 125 meters håll och bilen har betydligt bättre förutsättningar att i tid få syn på dig. Bär du inte reflex blir du synlig först vid 20-30 meter och det blir plötsligt väldigt svårt för föraren att hinna se dig och bromsa i tid. Så, på med reflexer och slipp oroa dig för att inte synas i mörkret. Ju fler desto bättre, för säkerhets skull.  
  6. Ryggsäck med funktioner

    En ryggsäck som sitter komfortabelt och på plats är guld värt. Perfekt om du behöver ta av dig ett lager, ta med dig extrakläder eller fylla på energidepåerna. Idag finns det även många ryggsäckar med roliga funktioner, t.ex. inbyggd vattenanordning, musikutrustning och stegräknare. 

  7. Belöning för att hålla löpningen igång

    För att inte löpningen ska bli en engångsföreteelse är belöning och återhämtningen väl värd att investera tid i. Inte bara för att njuta av din prestation utan även för att skapa förutsättningarna att göra det ännu bättre nästa gång. Några övningar med foam roller, avslappnande yoga, ett bad och en god middag är några exempel. 


Ge dig nu ut! Låt snö och halkgrus krasa under skorna, lyssna efter en och annan fågel och ge dig sjutton på att du inte är en sån person som bara löper i shorts och t-shirt. 

Löpning på Intersport

På Intersport hittar du det mesta materiella för att överleva att springa i kyla, motivationen och konditionen får du stå för själv! Besök våra butiker eller shoppa online – här finns allt från löparskor och trailskor till varma tights, träningsjackor och underställ.  

Andra 'Löpning' inlägg