Mr Marathon
Löpning

Mr Marathon

Han har sprungit mer än 60 maratonlopp men har inte på något sätt tröttnat på distansen. I år fokuserar Anders Szalkai, 44, på att göra en bra tid på Asics Stockholm Marathon den 30 maj.

14 september 2015

Det började på 80-talet i Skåne, då tonåringen Anders Szalkai höll på med friidrott och hade löpning som sin främsta gren. När han slutade gymnasiet efteranmälde han sig till sitt första maratonlopp, i Paris, och sprang runt på 2.32 – vilket gav honom en 32:a plats bland de 10 000 deltagarna.

Sedan dess har det alltså blivit ett stort antal fler lopp, och även om han inte längre är aktiv på elitnivå så är maraton fortfarande hans liv: numera är han ansvarig för bland annat träningsverksamheten i Stockholm Marathon Gruppen.

– Vi kör en gruppträning på söndagar, och då kan det vara mellan 600 och 700 som deltar. Det är rätt häftigt. Förra onsdagen gjorde vi en rolig grej: då körde vi ett extrapass med 200-meters­intervaller inne i Globen, berättar han entusiastiskt.

Han är också coach åt en del löpare som är aktiva på elitnivå, och berättar att han någon vecka tidigare varit nere med Louise Wiker i Sevilla.

– Hon skulle kvala till VM, så jag ”harade” henne upp till ungefär 30 kilometer. Hon klarade kvalgränsen med drygt tre minuter. Det ska bli väldigt spännande att följa henne framöver.

Ultramaran lockar

Maraton är hans distans, konstaterar Anders Szalkai utan minsta tvekan. Men de senaste åren har han blivit lite splittrad, berättar han.

– Jag har kört en del ultra­lopp, bland annat för att många av de jag coachar inför maraton inte klarar sig runt på omkring två och en halv timme som jag gör. Många behöver snarare upp­emot fem timmar, och då är det värdefullt för mig som coach att känna den speciella utmattning som det innebär att vara ute så länge.

Och nog tar ultraloppen lång tid. Ett 100-kilometers­lopp klarar han på mellan 7.30 och 7.45.

– Just nu har jag en ultra till inplanerad, Comrades Marathon i Sydafrika nästa år. Det är världens största ultralopp med 15 000 deltagare och jag har hört talas om vilken folkfest det är – det låter som Vasaloppet ungefär – och det är jag är väldigt sugen på att uppleva

Prioriterar träning

En miniminivå för hans egen träning ligger på fyra pass löpning i veckan.

– Men en bra vecka, som den här veckan, får jag ihop 13 pass. Det beror i och för sig lite på hur man räknar, för när jag är med som coach blir det ju inte på den nivå som jag själv valt, även om det också är en viss träning.

I likhet med de flesta andra tycker han att det vissa dagar kan vara väldigt svårt att hinna med ett träningspass, men han har kommit fram till att det snarare handlar om prioritering än vad han faktiskt hinner.

– Om jag har en tajt dag på  jobbet så kan jag ändå vinna tidsmässigt på att ta en halvtimmes löprunda mitt på dagen, för det gör att jag kommer att jobba mycket effektivare resten av dagen. Det tror jag gäller för väldigt många som tycker att de har svårt att ta tid från jobbet för löpningen.

Namn: Anders Szalkai

Ålder: 44 år (fyller 45 den 17 april)

Gör: Jobbar med löpning.

Bor: Älta utanför Stockholm.

Familj: Fru och två döttrar.

Meriter i urval: Senaste svensk som vann Stockholm Marathon på herr-sidan. Deltagit i OS, VM och EM och har fem SM-maratonguld.

Kuriosa: Vann första officiella SM-guldet på 100 km och har sprungit  i snitt 16 km om dagen de senaste 33 åren…

Följ honom på Instagram: @szacke42195

 

Det här bör en löpargarderob  bestå av enligt Anders Szalkai:

• Löparsko 1 – med stöd och dämpning

• Löparsko 2 – lätt, flexibel och ger markkontakt

• Löparstrumpa

• Underställströja i funktions­material

• Underkläder i funktionsmaterial

• Långärmad funktionströja

• Tunna tajts eller vindbyxa

• Lättviktslöparjacka

• Vintertajts

• Kortärmad funktionströja

• Shorts, korta tajts eller halvlånga tajts

• Sport-bh för tjejer

• Mössa som inte blir tung av svett

• Löparvantar

 

Anders Szalkai om

 … skillnaden mellan halv och hel maraton:

”En halvmara klarar de flesta på den energi som finns lagrad i kroppen om man har ätit bra innan, men på en mara är det så långt att depåerna lätt tar slut. Dessutom är det en stor mental skillnad: När du kommer till 22 kilometer på maran så har du 20 kilometer kvar – det är en mental kamp…”

… att springa själv eller i grupp:

”Jag gillar bådadera. I morse var jag ute själv, för att få vara för mig själv. Men i helgen kommer vi samlas några kompisar som um­gås genom att sticka ut och springa istället för att till exempel gå och fika.”

… träningsscheman:

”Självklart är det viktigt att ha en tydlig plan, men det kan också göra att man blir lite besatt av schemat. Jag försöker peppa dem jag coachar att våga välja bort vissa pass ibland.”

… kompletterande träning:

”Jag har märkt med åren att man kan bli stel av löpning, så jag tycker att någon rörlighetsträning är bra. Yoga är användbart då. Dessutom är det vettigt att satsa på bålstyrka så att man får en bra hållning istället för att sjunka ihop som många gör.”

… löpbandsträning:

”Det är ett jättebra komplement under vintertid, när det är mörkt och halt ute. Man lär sig att hålla och kontrollera tempot. Det går också att finslipa tekniken, men man kan missa drivet i steget om man inte ser till att ställa in lite motlut på bandet.”

… tekniska hjälpmedel:

”Både distans- och pulsmätare kan vara väldigt kul och motiverande för många. Pulsmätaren kan speciellt vara bra för den som är ovan eftersom det annars finns risk för att man lägger sig för högt så att det sliter för mycket på kroppen.”

… att välja skor:

”Jag tycker absolut att man ska ha två par skor. Ett par som ger bra stabilitet, ett annat som gör att löpningen känns lätt och snabb. För mig är det perfekt att ta fram ett par lätta skor de dagar det tar emot lite att ge sig ut.”

Andra 'Löpning' inlägg