Så påverkar underlaget din löpning
Löpning

Så påverkar underlaget din löpning

Beroende på vilket underlag du springer på påverkas din kropp på olika sätt. För att stärka olika delar av kroppen spelar underlaget en stor roll. Här är några tips för hur du tränar i miljö...

4 april 2017

Beroende på vilket underlag du springer på påverkas din kropp på olika sätt. För att stärka olika delar av kroppen spelar underlaget en stor roll. Här är några tips för hur du tränar i miljön i din omgivning.

Grusvägar
Ett av de vanligaste underlagen att löpträna på och ett perfekt alternativ för nybörjare. Grusvägar minimerar risken för skador tack vare sin jämnhet, men se alltid upp för håligheter!

Sand
Att springa längs stranden är mer regel än undantag i romantiska Hollywoodfilmer som utspelar sig i Los Angeles. Och visst är det mysigt att springa när solden är på väg upp i horisonten, men se upp för skador. Strandlöpning innebär stora påfrestningar för både hälsenor och vader. Ju hårdare sand, desto bättre för kroppen, så håll dig vid strandkanten där sanden är hårdare. Försök att inte springa längre än 30 minuter i början så att kroppen vänjer sig vid underlaget. 

Skogsterräng
Att springa i de djupa, svenska skogarna är mysigt och friskt. Det mjuka skogsunderlaget mildrar stötverkan för kroppen. De ojämna partierna stärker kroppen och förbättrar din smidighet. Se dock upp för snedtramp! 

Gräs
Att ta av sig skorna och springa rundor på gräs stärker muskulaturen i dina fötter. Men som alltid under sommarmånaderna, se upp för getingar och andra insekter som sticks eller bits!

Löpband
Visst kan det vara tråkigt och monotont att springa på löpbandet, men det är kanske ändå att föredra framför ett pass i ett februarikallt och halt Sverige. Löpbanden passar alla, nybörjare, motionärer och eliten. De nya banden har en bra dämpning och risken för skador är låg. Dessutom kan du passa på att följa din favorit-TV-serie eller pumpa musik ur ett par ordentliga högtalare.

Asfalt
Asfalt är kanske det vanligaste underlaget när man springer långlopp och maraton. Ett par bra löparskor minskar risken för skador avsevärt. Du ska helst inte träna på asfalt i mer än en och en halv timme åt gången, om du inte ska springa ett maraton. Då kan det vara bra att vänja kroppen genom längre pass. 

Källa: Runner’s world

Andra 'Löpning' inlägg