Frågor om löpning
Löparguider

Frågor om löpning

Intersports experter ger svar på mängder av frågor om din löpning.

20 juni 2020

Löparfrågorna du vill ha svar på

För en del är löpträning det roligaste som finns, för en annan är känslan när det är gjort största anledningen att ge sig ut. Oavsett din inställning till löpning och nivå i löpspåret är frågorna ofta många. Här har vi bett våra experter ge svar på de vanligaste frågorna inom löpning. 

Vad är löpning bra för?

Att regelbundet löpträna ger många possitiva effekter och har flera hälsofördelar både på lång och kort sikt. Löpningen sänker blodtryck och kolesterol, stärker ditt hjärta och minskar risken för hjärt- & kärlsjukdomar, diabetes typ 2, blodbropp och hjärtinfarkt. Du får bra konditionsträning och styrketräning och förbränner mycket kalorier vilket motverkar övervikt och fetma. Dessutom frigörs flera olika hormoner som kan förebygga depression och stress.

Se mer i vår guide 10 anledningar att löpträna.

Varför är löpning bra?

Löpning som träningsform har flera fördelar, till exempel är det ett förhållningsvis billigt sätt att motionera där du inte behöver någon utrustning förutom löparskorna och kan ge dig iväg vart du än befinner dig. Dessutom är löpningen bra trasnsportmedel när du effektivt transporterar dig samtidigt som du får bra träning. Springer du dessutom ute får du massa frisk luft på köpet!

Vilka muskler tränas vid löpning?

När du löptränar är det framför allt fötter och ben som tränas även många muskler används och tränas vid löpning. Fötterna och fotlederna påfrestas mycket under en löprunda och musklerna i foten sätts på prov i alla delar av löpsteget. Musklerna i knät arbetar hårt för att dämpa stöten i löpsteget och tränas hårt under ett löppass. Även höften jobbar hårt och ser till att du rör dig som du ska och får kraft i avtrampet tillsammans med sätesmuskulaturen. 

Hur snabbt ska man springa?

Ofta ställs frågan hur snabbt man ska springa, en fråga som näst intill är omöjlig att svara på. Hur snabbt man ska springa 10 km skiljer sig naturligtvis mycket åt från hur snabbt man ska springa 3 km. Det är också en fråga om dina målsättningar och din löperfarenhet. Utgå istället från nuläget och jobba för att springa snabbare, om det är vad du är ute efter, för varje runda.

Hur kommer man igång med löpningen?

Det finns många kreativa tips på hur du kickstartar löpningen, tänk dock på att det är en god idé att vidta åtgärder för att göra dem till en regelbunden vana. Att anmäla sig till ett lopp längre fram, gå med i en löpargrupp eller sätta upp ett träningsprogram är tre förslag, se här 6 tips för att komma igång med löpningen.

Kan man springa med artros i knä?

Många lider av löparknä, ont i knän vid löpning eller har artros. Frågorna kring hur man ska träna med artros och andra skador är många och det är svårt att komma med generella svar. Det finns dock forskning på att det finns possitiva effekter med att fortsätta löpa med artros i knä och att löpning dessutom kan motverka artros i längden. Så länge du inte får ont dagen efter löprundan eller ännu längre eller att du upplever svullnad ska du kunna träna på som vanligt, är du osäker är det bäst att kontakta vården.

Finns det fördelar med att springa i naturen?

Den friska luften och lugnet ger tid för reflektion och mycket nya intryck. Det mjuka skogsunderlaget mildrar stötverkan för kroppen och de ojämna partierna stärker kroppen och förbättrar din smidighet. Se dock upp för snedtramp! 

Är det farligt att springa på sansstrand?

Att springa längs stranden är mer regel än undantag i romantiska Hollywoodfilmer som utspelar sig i Los Angeles. Och visst är det mysigt att springa när solden är på väg upp i horisonten, men se upp för skador. Strandlöpning innebär stora påfrestningar för både hälsenor och vader. Ju hårdare sand, desto bättre för kroppen, så håll dig vid strandkanten där sanden är hårdare. Försök att inte springa längre än 30 minuter i början så att kroppen vänjer sig vid underlaget.

Är det bra att springa barfota?

Att ta av sig skorna och springa barfota stärker muskulaturen i dina fötter. Men tänk på underlaget och var varsam så du inte trampar på något som kan skada dig.

Fördelar med att springa på grusvägar?

Att springa på grus är ett perfekt alternativ för nybörjare då grusvägar minimerar risken för skador tack vare sin jämnhet. Men se alltid upp för håligheter och större stenar med mera, de kan få förödande konsekvenser...

Hitta rätt märke och modell för ditt löpsteg

Du är inte ensam om att fantisera om löprundan när allt klaffar. Lätta ben som springer som av sig självt och ett andetag som aldrig stoppar dig. Även om ett par löparskor i sig inte kan ge dig bättre kondition, starkare ben, rätt löpteknik eller att undvika håll så ger de dig förutsättningarna. Hitta rätt modell och märke på dina löparskor hos oss på Intersport. 

Andra 'Löparguider' inlägg