Springer du i rätt skor?
Löpning

Springer du i rätt skor?

Köpguide för runningskor - Känn skillnaden med bra skor och upplev känslan av att du kan springa hur långt och hur snabbt som helst.

20 april 2018

Välj rätt löparskor för din löpning

För en del är löpträning det roligaste som finns, för en annan är känslan när det är gjort största anledningen att ge sig ut. Oavsett din inställning till löpning är en bra löparsko a och o. Känn skillnaden med bra skor och upplev känslan av att du kan springa hur långt och hur snabbt som helst.

Hitta rätt märke och modell för ditt löpsteg

Du är inte ensam om att fantisera om löprundan när allt klaffar. Lätta ben som springer som av sig självt och ett andetag som aldrig stoppar dig. Även om ett par löparskor i sig inte kan ge dig bättre kondition, starkare ben, rätt löpteknik eller att undvika håll så ger de dig förutsättningarna. 

Var springer du?

Att hitta rätt löparsko i en djungel av olika modeller, märken och varianter är däremot inte det enklaste.

Löparskor för terräng och naturstigar

Du som ska springa utanför de anlagda spåren - kanske med inspiration från bergsatleter? - bör välja skor som ger bra grepp och tål tuffa tag./p>

Trailskor och skor med bra grepp och tåligare ovandel är bra för löpning under tuffare förhållanden. T.ex. om du ska ut på trail obstacle race, swimrun eller fjällmarathon. Ska du springa under än tuffare förhållanden kan det vara värt att köpa skor med dubbar eller broddar, t.ex. Icebug.

Löparskor för löpband, vägar och grusstigar

Om du springer på löpband eller på fasta gator, gångbanor eller grusstigar, så är det istället viktigt att skorna har bra stötdämpning och rätt mängd av stabilitet och grepp efter dina behov.

Fem myter om löparskor

Tidningen Runners world har listat fem myter om löparskor, som kan vara bra att ha i bakhuvudet såhär inför vårens lopp och skoköp. 

  1. Första myten är att det finns en löparsko som är bäst för alla och till allt. Så enkelt är det inte, det är en rad faktorer som styr vilken sko som är bäst för just dig. En skoguide kan hjälpa dig på vägen, men i slutänden är det hur skon fungerar för just dig som räknas.
  2. Alla skor av ett visst märke är uppbyggda på samma sätt, oavsett om det är Nike, Adidas eller New Balance. Att välja märke och tänka att alla skor från det märket passar dig är inte så smart. Alla märken har ett stall av skor, med stor skillnad i prestanda och passform. Så att bara gå på märke för att hitta den bästa skon är inte så klokt, enligt Runners world.
  3. Ditt löpsteg är definitivt. Också en myt. Det är inte så att du gör ett test på löpband, får veta att du pronerar och därmed kan utgå ifrån att du alltid pronerar. Det behöver inte alls vara så du springer resten av livet. Det mesta av hur du springer kan du påverka själv. Muskelstyrka, vikt, rörlighet, påverkar ditt löpsteg mycket - och alla går att påverka och förändra.
  4. Monogami är en dygd. Det kan säkert passa i kärlekslivet, men när det gäller skor kan det vara tvärtom. Om du provat runt och sedan fastnat för ett par skor, som du håller fast vid, så behöver det inte vara det bästa för dig. Forskning visar att det istället kan vara bra att byta skor ibland. Olika skor påverkar löpsteget olika och stärker olika muskler. Våga prova!
  5. Skorna gör dig snabbare. Den mest envisa myten enligt Runners world. Det är inte så att den ultimata skon får dig att springa snabbare, det är bara träning, träning och träning som gör dig snabbare.

Läs hela spaningen på Runners world.

Hur ser ditt löpsteg ut?

Oavsett om du behöver skor för löpning på vintern eller på sommaren ska du alltid utgå från ditt behov. När du väljer modell ska du dels se till ditt fotvalv - är det högt, lågt eller normalt? - och sedan är det viktigt att ta hänsyn till hur foten rör sig.

Pronation eller inte - vilken typ av sko behöver du?

I butik utgår våra experter från tre typer av behov beroende på din fotnedsättning i löpningen; Neutral pronation, underpronation och överpronation.  

De flesta löpare pronerar, vilket betyder att foten faller mer eller mindre inåt. Det är fotens naturliga sätt att dämpa stöten och anpassa sig till underlaget. Har du en normal pronationsrörelse fungerar en neutralt uppbyggd löparsko.

Om du, likt många andra, har lite för mycket pronationsrörelse så behövs en sko med mer stabilitet och stöd.

Vissa löpare kan ha en stel underpronerande fot, eller supinerande rörelse som det också kallas, och då behövs en neutralt uppbygd löpsko med extra bra stötdämpning, eftersom den typen av fot har lite brist på den naturliga pronationen som tar upp stöten.

TIPS!Glöm inte heller bort hur avgörande rätt löparstrumpa är för komforten när du löptränar.

Running, löpsteg och utprovningar i 50 år

Många talar om olika löpsteg och vilka skor som ska användas beroende på hur du sätter ner din fot. Att ha en löparsko som är anpassad efter din fot och ditt löpsteg är väldigt viktigt för att hålla dig skadefri och få ett bekvämt löpsteg. 

Ta hjälp av experterna i din butik!

På Intersport får du hjälp med valet av en kunnig medarbetare i en utarbetad process i fem steg:

  1. Vilka är behoven?
  2. En scanning av din fot med en digital spegellåda för att ta reda på hur belastningen fördelas.
  3. Om så önskas: formgjutning av en individuell sula, något som förebygger skador, optimera löpsteget och stärka fotens naturliga stötdämpning.
  4. Analys av just ditt steg - en kort sekvens spelas in när du springer på löpbandet.
  5. Till sist: utprovning av den mest lämpliga skon, med rätt passform och känsla.

På Intersport har vi arbetat med running sedan 1968. Kom in till en butik för få experthjälp att förstå hur din kropp och dina fötter fungerar. Testa att springa i olika par skor genom att prova ut löparskor hos oss och hitta en modell som passar dig.

Andra 'Löpning' inlägg