10 frågor med PT-fia, Sofia Sjöström
Löpning

10 frågor med PT-fia, Sofia Sjöström

Svara på frågor om att hitta rätt träning, öka motivationen och vägen tillbaka från utbrändheten.

7 maj 2015

PT-Fia svarar på frågor

Många vill ha hjälp att hitta motivationen till att träna. Men det är fel tänkt, anser Sofia Sjöström – mer känd som PT-Fia – för träningen i sig ska vara lustfylld och lockande. Det gäller bara att hitta en form som passar en själv. Här svarar hon på 10 frågor om att hitta rätt träning, öka motivationen och vägen tillbaka från utbrändheten.

1. Vad är träning för dig?

– För mig är träning ett sätt att njuta. För närvarande sitter jag på kontor och skriver rätt mycket om dagarna och då ser jag fram emot att få promenera en timme hem – även om det spöregnar ute.

2. Är du alltid sugen på att träna?

- Träningen har alltid haft en naturlig plats i livet. Med rätt träning och lagom mängd har jag i princip alltid lust att träna.

3. Hur upplevde du tiden med en utmattningsdepression?

Träningen var en av de viktigaste delarna i Sofias liv, fram till våren 2012. Då hon drabbades av utmattningsdepression som 24-åring.

– Då fanns det inte kvar några som helst lustkänslor kring träningen. Till en början kunde jag inte ens ta mig ur sängen. Ser man det krasst så har det varit en nyttig erfarenhet för mig som personlig tränare, att uppleva hur det känns att aldrig vara sugen på att träna, berättar hon.

Småningom kom jag tillbaka till mina tidigare rutiner – om än med ett lägre, sundare tempo i tillvaron

 

4. Hur hittade du tillbaka?

- Det tog sin tid, men så småningom kom jag tillbaka till mina tidigare rutiner – om än med ett lägre, sundare tempo i tillvaron – och lusten att träna väcktes på nytt.

5. Hur hittar man bäst motivationen för att komma igång med träningen?

– Jag tycker inte att man ska tänka så, för träningen behöver inte vara riktad mot mål och prestationer. Det är så klart inte härligt eller lockande om man känner sig tvingad, eller om man ska ta tid varenda gång man springer milen.

6. Hur hjälper du dina adepter hitta rätt?

– Det handlar i första hand om att hitta en träningsform och ett upplägg som passar en själv bäst. Utgå ifrån vad man tycker är kul, som tar lagom mycket tid och med en målsättning som är rimlig.

7. Vilket är den vanligaste missen?

- Ett ganska vanligt fel är att försöka pressa in så mycket träningstid att stressen ökar i vardagen. Och det är givetvis inte hälsofrämjande!

"Hellre tre gånger 30 minuter i veckan som du njuter av, än fyra tuffa entimmespass som du måste stressa för att hinna med."

 

8. Hur ser du på långsiktig träning kontra snabba resultat?

– Många vill också ha snabba resultat, de vill bli smalare och snyggare på orimligt kort tid. Men återigen: målet ska inte vara det viktiga, utan själva ”träningsresan” på väg mot målet måste vara lustfylld.

9. Finns det ett ultimat upplägg?

- Haha, nja men kontentan tycker jag är att hellre träna exempelvis tre gånger gånger i veckan cirka 30 minuter och njuta, än fyra tuffa entimmespass som du måste stressa för att hinna med. 

10. Vilken muskelgrupp glöms ofta bort?

– Fötterna! De behöver få en uppmuntran i form av lite träning. Till exempel Tåhävningar är perfekt att göra när vi väntar på något eller som avslutning på ett benpass. Stå höftbrett eller ihop med fötterna och pressa upp på tå, håll emot på vägen ner och pressa upp igen. Det framkallar snabbt mjölk­syra och stärker mer än vi förstår. Eller Plocka med tårna; Lägg ut olika prylar på marken framför dig. Ta av dig barfota och plocka upp prylar med tårna. Öva på att flytta dem åt sidan, framåt och i exempelvis en hink. Använd olika tår och spreta gärna ordentligt mellan. Detta hjälper dig att få upp rörligheten i tårna och aktivera fotens små muskler. 

Andra 'Löpning' inlägg