Boka och hämta på Intersport
Our friends

Boka och hämta på Intersport

Ett mer bekvämt sätt att handla

10 maj 2018

Boka och Hämta 

Ett bekvämt sätt att handla för dig, se de enkla stegen hur du gör:  

Vad tycker kunderna?

För att få en inblick i vad kunderna efterfrågar har vi utgått från olika personer för att se hur en smidig köpuplevelse ser ut och hur de skulle kunna nyttja Click & Collect, boka och hämta. 

Tina, Föräldraledig lärare

- Som nybliven förälder och småbarnsmamma gäller det att nyttja minuterna för att få tiden att räcka till. I min vision om hur jag lever hade jag gärna strosat runt på stan, kikat i butiker och tagit en kaffe i lugn och ro. I verkligheten ser det ju inte riktigt ut så, haha! Om jag går ner på stan kommer jag oftast inte längre än till apoteket och mataffären. Men på kvällarna däremot, då kan jag plocka fram paddan och scrolla iväg bland mode, skor och träningskläder. Att då kunna reservera grejerna och snabbt sticka in i en butik hade varit toppen! Om den mindre sover kan jag ju till och med unna mig att prova…

Martin, webbutvecklare 

- Jag reser väldigt mycket i jobbet och gillar det verkligen. Dock lägger jag inte tiden jag väl har hemma på att gå runt och ”leta i butiker”. Click & Collect gillar jag verkligen, då kan jag på diverse hotell runt om i landet göra research och hitta de produkterna jag tycker om och är i behov av. Finns varorna då inte i min hemort är det ju perfekt att kika i de städer jag ska besöka under veckan för att reservera varan dit istället. Jag tänker också att barnen kan använda detta genom att ”lägga undan ” saker för önskelistor etc., de kommer i och för sig gå loss lite väl mycket så jag får lära mig att sätta ner foten mer först.

Susanne, livsnjutare

- Jag har varit pensionär i snart tre år och jag stormtrivs verkligen. Men även om jag har all tid i världen att strosa runt och fördriva tiden på både det ena och det andra kan jag ibland känna mig lite stressad i stora köpcenter. Jag brukar sitta med min nya surfplatta på vår inglasade balkong och helt glömma bort tid och rum när jag är inne på olika webbshoppar. Än har jag inte helt kommit till att faktiskt fullfölja köpen online utan är mest inne och kikar och går till butiken senare. Även om det inte händer jätteofta kan ju varan då vara slut innan jag hinner dit och då är ju det här med att boka jättebra.

Kombinationen av butik och e-handel

Intersport är ett av de företag i sportbranschen som arbetar hårdast för att erbjuda kunderna den mest smidiga, effektiva och flexibla köpupplevelsen. Jag träffar Johan Lidenmark, digital chef på Intersport, för att höra hans tankar om hur man bäst skapar en så smidig köpupplevelse som möjligt för kunderna.

Kunden i fokus med satsning på omnikanal

Under det senaste året har företaget arbetat hårt för att skapa en omnikanal, en friktionsfri köpupplevelse med en smidig övergång mellan köp i butik och online. De intensiva satsningarna gav utdelning redan tidigare i år när sportkedjan belönades med det åtråvärda priset Sveriges bästa E-handel 2018.

- Vi är stolta och väldigt glada, samtidigt är detta bara början. Vi har ruskigt mycket kul på g som vi är riktigt peppade på att visa våra kunder och branschkollegor, säger Johan Lidenmark.

En av de delar som är nödvändiga för en omnikanalupplevelse, menar Johan, är att hitta nya vägar till köp som kunderna efterfrågar. En möjlighet att sy ihop allting, fortsätter han. Att oavsett vart du börjar din köpresa, om det är genom ett sök eller att du går förbi en Intersportbutik, ska det inte spela någon jättestor roll om köpet därefter sker i butik eller online. Eller genom en kombinerad möjlighet mellan e-handel och butik.  

Gäller att förstå hur kunderna handlar idag

Johan beskriver de olika vägarna till köp på Intersport idag, de vanligaste och än så länge mest naturliga alternativen, uppstickarna på marknaden och de kommande lösningarna som redan till hösten spås vara möjliga på Intersport. 

De två vanligaste sätten att handla idag är renodlade köp i butik eller online. Onlinehandeln har, för hela branschen, ökat ordentligt de senaste åren samtidigt som behovet och efterfrågan på butik fortfarande är stabit.

- Genom e-handeln har du bekvämligheten och ett större sortiment, samtidigt som möjlighet att i verkligheten se och känna på produkterna i kombination med experthjälpen finns i butik. 

Boka och hämta

Det är genom att på olika sätt kombinera de två nu traditionella köpupplevelserna som Intersport gör sig tydligt till känna. T.ex. med tydligt fokus på Click & Collect, boka och hämta, och andra möjligheter som gör köpet enkelare för kunderna.

Lösningarna är något kunderna tydligt uttryckt sin förtjusning över och var omnämnda i flera nomineringar vid röstningen till Sveriges bästa E-handel. 

Click & collect - Kombinerat köp i butik och online

Att köpa online för att sedan hämta ut varorna i butik, servicepoint, har under en längre tid varit möjligt för Intersports kunder. Det ger e-handelns alla bekvämligheter och samtidigt få den ytterligare upplevelse av Intersport i butik, att träffa personal att rådfråga samt köpa till eventuella varor som saknas. 

Nästa steg i satsningen mot omnikalupplägget är att kunderna nu kan påbörja köpet online och slutföra det i butik. Att reservera en eller flera varor online för att sedan, i butik, prova och först då ta beslut om köp. 

- Click and Collect blir en nära optimal lösning för såväl konsument som för oss som butikskoncept. Kunden får flexibiliteten i när och hur köpet görs samt säkerheten att varan finns hemma samtidigt som vi kan erbjuda ett bredare utbud och få kunderna att besöka våra butiker med allt vad det innebär, berättar Johan.  

Returer och byte i butik

Genom att genomföra köpet först efter att du har provat och fått titta och känna på produkten i verkligheten kan många felaktiga köp uteslutas. Kunderna slipper lägga tid och kraft att skicka tillbaka returer och önskade byten. Om varan inte passar eller inte stämmer överens med förväntan kan en ny vara eller storlek provas direkt i butik.

"Nästa steg är köpet från butik till online"

Efter direkt butiksköp eller direkt onlineköp har flera nya steg i köpresan lanserats. Dagens möjligheter är främst riktade från e-handeln till butik, nästa steg är att utöka till möjligheten för säljarna i butik avsluta köpet tillsammans med kunden. 

- Nästa steg är köpet från butik till online, en så kallad digital hylla. Vi är på god väg och kommer förhoppningsvis lansera detta redan till hösten, säger Johan med entusiasm. 

Butikerna i framtiden

För de företag som endast arbetar med onlinehandel är ombud eller hemleverans mer eller mindre de enda leveranslösningarna. Johan påpekar även butikernas betydelse i sammanhanget. Förutom kompetensen och kunskapen som finns bland personalen ges också möjlighet att uppleva varorna på ett annat sätt och dessutom komplettera garderoben med fler varor som inspirerar dig väl på plats. 

- Butikerna kommer få en ny roll och se ut på olika sätt beroende på flertalet aspekter, fortsätter han. 

Butiken kommer i olika grad stå för kunskap, service och upphämtning av varor och inspirerande showroom. Det som kommer föra dem samman är den digitala hyllan där vägen från köp i butik går över till online. Du får alla butikens fördelar, och för att komma åt hela sortimentet görs en onlinebeställning med hjälp av en säljare i butik och du kan hämta det dagen efter, beskriver Johan.    

- Det är detta som kompletterar hela snurran i vårt omnikanalsupplägg och vi skapar därmed den smidigaste möjliga köpupplevelse för våra kunder. Vi är i framkant och riktigt nära en lösning som vi snart kan lansera vilket känns väldigt kul, avslutar han.

Andra 'Our friends' inlägg