Testa ny träning
Our friends

Testa ny träning

Cykla, vandra, längdskidor eller simning - svårt att välja en favorit!

Cykla, vandra, längdskidor eller simning - svårt att välja en favorit!

Tror du att skidåkning är den enda aktiviteten man kan underhålla sig med under vintersemestern? Eller löpning den enda vettiga sommarträningen? Då tror du fel. Fler och fler upptäcker allt som finns att göra bortom skidbackarna och löparspåren. Är du för rastlös för att sitta still? Då har vi flera aktiviteter för barn och vuxna du bara måste testa på. 

Tips! Att hitta rätt kläder för olika aktiviteter kan vara svårt och hämma dig att ge dig iväg. Med lager på lager har du en bra vägvisare oavsett aktivitet och väder. Hitta rätt kläder för lager på lager principen här. 

Cykla på snö!

Ja, det går! Susa fram längs vägarna på en racercykel med dubbdäck; en cykelcross. Dubbarna grabbar tag om det isiga underlaget och ger dig ett ordentligt grepp. Klä dig ordentligt för fartvinden är kall när det går snabbt i nedförsbackarna. Ett bra underställ som värmer och transporterar bort fukt är A och O för snabba och svettiga cykelturer. Har du hört talas om fatbikes? Det är cyklar med extra breda däck som finns att hyra på flera ställen i fjällen. En sådan tar dig stadigt fram på alla slags underlag. 

Gå på snö!


Ja, det kan bli ett riktigt äventyr! Knäpp fast dina kängor i ett par snöskor och ge dig ut bortom spår och leder. Med snöskor på fötterna kan du ta dig fram var som helst. Ta dig till fots till våffelstugan eller grillplatsen. Söker du svettigare alternativ kan du öka takten och springa istället. Det finns ett landslag i snöskolöpning så det är faktiskt en riktig sport. Hur många kilometer orkar du? Klä dig som om du skulle ut på ett vanligt vinterlöppass med underställ, mellanlager och en tunn men värmande jacka som trotsar vind och väta. Testa strumpor i merinoull som håller fötterna torra och doftfria!

Ut på tur aldrig sur!

Skidåkningen är fjällets pulserande hjärta och valmöjligheterna är många: åk längdskidor i preparerade spår, följ en kryssled på turskidor eller ta sikte på närmsta topp med randonnéeutrustning. Kom ihåg att vädret kan skifta snabbt så packa ner mat och förstärkningsplagg, skriv färdmeddelanden om var du är på väg och när du gav dig av och uppdatera din lavinkunskap. Att gå topptur med guide är ett roligt alternativ som ger dig kunskap på köpet, kolla upp vilka alternativ som finns och förbered dig på en riktigt bra dag!

Längdskidåkning

Drömmer du om vidsträckta fjäll, snötunga granar och gnistrande natur? Kanske i kombination med svettig träning? Då ska du testa längdskidåkning! Sätt Charlotte Kalla på näthinnan, klicka i dina längdskidor och ge dig ut i spåret. Här är mina bästa tips för en härlig vinter med mycket och rolig längdåkning.

Öva teknik

Även för vana åkare finns tekniska detaljer att slipa på, det kan de stora längdstjärnorna intyga. Med bara några timmars teknikträning blir ditt slit i spåret så mycket roligare. Passa på att ta några timmar med en skidtränare när du är på fjällsemester eller åk på längdläger över en helg.

Klä dig rätt för längdskidor

Ute i spåret är det kallt, men din kropp är varm och du kommer garanterat svettas under ditt längdpass. Klä dig som om du ska ut på ett löppass och välj kläder som andas och transporterar bort fukt. Kör på ett underställ närmast kroppen som håller dig torr, en bra funktionsjacka utanpå och bra handskar som sitter skönt och håller dig varm. 

Tejpa dig

Tejpa händerna om du brukar få skavsår. Det finns bland annat ett litet ställe på tummen som är i riskzonen för blåsor.

Valla rätt

Se till att dina skidor är välpreparerade. Har de fått sin dos av vallakärlek sedan förra säsongen? Mitt tips är att lämna in dem och låta ett vallaproffs fixa grundjobbet. Därefter kan du anpassa din vallning efter temperatur och väderlek.

Åk vid rätt tidpunkt

Kolla upp vilka spår som finns nära ditt hem eller dit du ska resa och välj att åka till spåret vid en tidpunkt när de andra skidåkarna är upptagna med annat. Då får du ordentligt med plats i spåret.

Glöm inte blåbärssoppan

Några timmar i spåret tar massor av energi och kräver pauser och påfyllning. Jag brukar njuta av längtan efter varm blåbärssoppa eller lingonsaft under flera kilometer innan jag stannar.

Stretcha ordentligt efter längdskidor

Kom ihåg att stretcha höftmuskulaturen efter säsongens första tur. Det är oftast just i höfterna det känns som mest dagen efter. Lite dynamisk rörlighet efter skidturen gör hela kroppen glad!

Simning

Simning är den perfekta inomhusträningen när hösten och mörkret smyger sig på. Visste du att 30 minuters träning i vatten motsvarar en timmes träning på land?

Det bästa med simning är…


… att man tränar hela kroppen; armar, ben, bål, hjärta och lungor. Det är en väldigt effektiv träningsform som dessutom passar perfekt nu när det är lite ruggigt utomhus. Inne i hallen är det varmt och mysigt och man kan avsluta passet med att basta. Ett plus är att man inte behöver så mycket utrustning, det räcker med en baddräkt och en simmössa.

Kan man simträna i vanliga badkläder?


Vanliga badkläder är inte riktigt gjorda för att simträna i. En riktigt bra träningsbaddräkt är tillverkad för att man ska få ut så mycket som möjligt av sin träning. Sömmarna sitter på specifika ställen och materialet ger muskelsupport, precis som med ett par riktigt bra träningstights!

Tips för att börja simma

Vilket är ditt bästa tips till folk som är sugna på att börja simma?

Gå en kurs, helt klart! Det finns alltid saker att träna på, oavsett hur bra man är. Under en kurs får man hjälp med att finjustera rörelser som bland annat gör att man lär sig simma snabbare. Ett annat tips är att kolla på YouTube-klipp, man får ut otroligt mycket av att se hur andra gör.

Hur undviker man nybörjarfel i simhallen?

Håll koll på vett, etikett och oskrivna regler för bättre stämning i bassängen. Hoppa aldrig i vattnet precis innan någon kommer in för vändning, utan vänta in den som redan simmar. Det är också viktigt att man väljer en bana som passar ens tempo. Simmar man snabbt ska man välja en bana med andra snabba simmare och simmar man lite långsammare ska man välja en bana där tempot är lägre.

Träna simning

Hur varierar man sin simträning på bästa sätt?

Man använder sig av redskap som finns i hallen! Ibland bygger jag faktiskt upp hela pass på träning och övningar med redskap.

Vilket simsätt föredrar du?


Crawl, för att det är ett så otroligt snyggt sätt att ta sig fram på.

Saras fem bästa simningstips:

  1. Kör med simtränare

  2. Skaffa en snygg baddräkt och en härlig simmössa
  3. Bestäm vad du ska fokusera på innan du hoppar i vattnet

  4. Bestäm en simdejt med vänner
  5. Belöna dig själv med en skön bastu efter passet

Roliga aktiviteter

Nu är det bara att bestämma vilken aktivitet du vill testa på först. Skulle du behöva tillbehör, kläder eller skor för dina aktiviteter eller har frågor och funderingar - då är du alltid välkommen till oss på Intersport.

Andra 'Our friends' inlägg