Icebug är klimatpositivt företag
Our friends

Icebug är klimatpositivt företag

Första klimatpositiva outdoorskomärket

Sveriges första klimatpositiva företag

Icebug är första klimatpositiva outdoorskomärke och arbetar aktivt med hållbarhetsansvar och miljöfrågor i produktionen. Mariell Bjuhr, designer på Icebug, berättar här bland annat mer om hur de blev det första klimatpositiva outdoorskoföretaget i världen, hur skoproduktionen kan göras mer miljövänliga och ger råd till de som inte kommit lika långt med hållbarhetsfrågorna.

Ville göra mer för att förbättra ur ett hållbart perspektiv

Efter en sommar där stora delar av Sverige stod i brand kände de på Icebug att de behövde göra mer. Något utöver det dagliga arbetet de redan gjorde med att försöka förbättra produkterna från ett hållbart perspektiv.

- Vi behövde hitta ett snabbare sätt att göra en skillnad. Det började med ett initiativ från vår VD, David Ekelund där han inspirerades från hamburgerkedjan Max arbete och kände att om dom kan så kan vi, säger Mariell Bjuhr, designer på Icebug.

Målet sattes till att bli klimatpositiva till 2020 men det visade sig att det gick mycket snabbare än så att komma dit. Målet var nått redan i slutet av februari 2019.

1. Hur blir man ett klimatpositivt företag?

Vi valde att följa FN’s initiativ, Climate Neutral Now, där man ska följa tre steg:

  • Mäta företagets totala utsläpp
  • Reducera sina utsläpp
  • Årligen kompensera för de utsläpp som inte kan undvikas.
    (Kompenseringen går till projekt i utvecklingsländer som är certifierade av FN. Projekten som det investeras i är oftast att ställa om till grönare energi, eftersom energifrågan är ett av de största problemen vi har att lösa.)

För att bli klimatpositiva ska man även överkompensera sina utsläpp, för att skapa en positiv effekt på miljön. Vi valde att göra det med 30% från då Icebug startade till och med nu och kommer att göra det med 100% framöver, alltså 200% kompensation totalt. Att kompensera är inget frikort för att släppa ut mer eller att ”fortsätta som man alltid har gjort”, utan det här är något som krävs för att vi ska ha någon chans att nå Parisavtalet och vi kommer fortsätta att utveckla vårt hela företag för att minska vår påverkan på miljön och ge kunder ett bättre val av produkter på marknaden.

2. Hur fick ni utmärkelsen?

Vi blev uppmuntrade av FN att ansöka till ”Momentum for Change” men vann tyvärr inget pris där (de har uppmuntrat oss att söka även nästa år). Historien startade med att vi började köpa klimatkompensering via FN´s plattform och kort därefter kontaktades av deras Global Climat Action Team som bedömde att vi var först i vår bransch med storskalig klimatkompensation och ville uppmärksamma detta. 1 april 2019 gick de ut med nyheten att Icebug var världens första klimatpositiva tillverkare av outdoorskor.

3. Hur började ert klimatrelaterade engagemang?

Eftersom skogen och isiga vintrar ligger oss väldigt varmt om hjärtat och är där vi trivs som allra bäst så vill vi göra vårt bästa att bevara den för oss och för framtiden. Det har alltid funnits som ett starkt engagemang hos oss på Icebug sen starten och har bara växt sig starkare genom åren.

4. Vart ser ni Icebug om 5 år?

Vi vill vara en katalysator för skobranschen, att utmana skoindustrin till att utvecklas hållbart och transparant. Att vi är tillräckligt stora för att kunna göra en skillnad och att genom vårt arbete kunna göra en positiv påverkan. 

5. Vilka tips ger du dem som inte börjat med hållbarhetsfrågor?

  • Det är enklare än det först verkar, ta första steget och börja någonstans. Det är viktigare att agera nu än att sätta upp mål om framtida aktiviteter.
  • Att berätta vart man tänkt ta sig innan man vet hur man tar sig dit är rätt så obekvämt men det frigör en massa kraft i organisation. Vänta inte tills ni är perfekta för att agera. Om vi ska klara Parisavtalet måste vi tackla det här gemensamt, där hör inte passivitet hemma.
  • Gå med i FN:s Climate Neutral Now. Vi brukar säga att om vi kunde göra det, kan alla. Har ni frågor så kontakta oss, vi delar gärna med oss av våra erfarenheter.

"Vi försöker göra produkter som människor verkligen behöver. Det är själva startpunkten i att sträva mot att bli ett hållbart företag."

6. Vilka är era primära klimatrelaterade områden?

Våra primära områden där vi har våra största utmaningar är produkterna som vi producerar och fabrikerna där dom tillverkas. Det är där vi har största påverkan sett utifrån ett livscykelperspektiv. Vi äger inga egna fabriker men vi har kontinuerliga samtal för att kunna påverka. Nästa steg är att kartlägga fabrikernas energianvändning för att kunna reducera dom och förhoppningsvis få en större andel solenergi på samtliga fabriker.  

Skor är i allmänhet en svår produkt utifrån ett hållbarhetsperspektiv, eftersom det är så många olika material och så små mängder i jämförelse med t.ex. en jacka. Vi försöker hela tiden att sourca nya material som är bättre miljöval och som har en lång livslängd. Vi arbetar inte enbart med materialvalen, det går även in i designarbetet. Vi försöker använda monomaterial så långt vi kan och att minimera antal lager av olika material utan att förlora funktion och komfort. Vi arbetar med att skapa slitstarka produkter som är lätta att underhålla och hålla rena. Vi lägger inte till detaljer som inte har någon funktion och framförallt, vi försöker göra produkter som människor verkligen behöver. Det är själva startpunkten i att sträva mot att bli ett hållbart företag.

7. Vad är nytt på Icebug för säsongen AW19?

En av våra nya modeller är Grove W Woolpower, en vinter-walkingsko där vi samarbetar med svenska friluftsmärket, Woolpower med produktion i Östersund. Genom att använda spill från deras produktion förbättrar vi funktionen samt hållbarhetsaspekten. Spillet upcyclas till tovad filt och ges därför en andra livscykel. Ullfilten ger i sin tur väldigt bra materialegenskaper där den ger god isolering och minskar antalet material och mängden lim. Så en förbättring både på komforten och ur ett hållbarhetsperspektiv.

En annan nyhet är att vi introducerar 20% BloomFoam i innersulorna med Woolpower. Bloomfoam är bio-baserat skum som kommer från skadliga algväxter. Genom att använda Bloomfoam ger det lägre CO2-utsläpp och sänker användningen av icke förnyelsebara resurser. Vi börjar även använda 20% återvunnet gummi i våra dubbade hiking- och walkingmodeller.

"Icebugskor har världens bästa grepp!"

8. Vad särskiljer era skor från andra på marknaden?

Att de har världens bästa grepp, är långt framme vad det gäller hållbarhet och är de enda klimatpositiva skorna (fast inte så länge till hoppas vi).

9. Vad ska man tänka på gällande dubbskor/löparskor på vintern?

Att det kommer att ge dig större frihet att ge dig ut när det är halt, det är en skön känsla att slippa spänna sig då man är ute och går eller springer. För en löpare gör säkert grepp också att man kan behålla sitt vanliga löpsteg och hastighet. 

10. Ni arrangerar en hel del evenemang, berätta mer!

Hela tanken med våra Xperience är att sänka trösklarna till att vara aktiv utomhus. Våra lopp handlar inte om hur tufft, hur många höjdmeter eller hur hårt det är, vi vill ta fram hur fin skogen är och vilken fantastisk upplevelse det är att vara utomhus. GTX Winterrun, GORE-TEX Winterrun, till exempel. Det arrangerar vi för att inspirera till vinterlöpning och att få så många som möjligt att fortsätta med sin löpning även under vintermånaderna

Vi har väldigt jämställda lopp. t.ex deltog 65% kvinnor på Icebug Xperience West Coast Trail (3 dagars-lopp på totalt 75km.) i år, vilket är en fantastisk siffra!  Ett tänk som även genomsyrar Forest Femmes – våra löpargrupper för tjejer. Forest Femmes finns på åtta ställen i Sverige och dessutom i Oslo, München och Minneapolis, avslutar Jonas Svengård som är Event race manager på Icebug.

Andra 'Our friends' inlägg