Så kombinerar du studier och träning!
Our friends

Så kombinerar du studier och träning!

med triathleten Åsa Lundström

16 april 2018

Åsa Lundström är professionell triathlet inom Ironman och halvironman distans. Hon introduceras till sporten i när hon började studera till läkare som 25-åring, och etablerade sig snabbt till en av världens främsta långdistanstriathleter med internationella vinster och pallplatser. Studierna har prioriteras ner till deltid, då Åsa tränar 20-25 h en normal träningsvecka. Till sin meritlista kan hon tillägga flera Ironmanvinster, svensk mästare och svensk rekordinnehavare på ironmandistans, och som bäst en 8:e plats på Ironman VM på Hawaii. 

I år studerar Åsa heltid för att till sommaren få sin läkarexamen, men triathlonmålen är fortfarande höga! Hon satsar på att bli första svenska kvinna att genomföra en Ironman under 9 h, vinna Ironman i Kalmar (hon vann den sist hon ställde upp 2012), samt att placera sig topp 5 på Ironman Hawaii. 

En vanlig vecka tränar Åsa ca 2-4 träningspass om dagen, och växlar mellan simning, cykling, löpning och styrketräning. 
- Det är sällan som jag tränar en helt triathlon i vardagen. Oftast så sprider jag ut passen så mycket som möjligt under dagen, så jag får så mycket vila som möjligt mellan passen och på så sätt kan hålla en högre kvalitet på passen. Jag försöker också fördela passen under veckan så gott det går, så att jag inte får till exempel två "simfria" dagar efter varandra.

Men alla pass är inte stenhårda.
- Som reger har jeg ett pass per dag som är det så kallade "nyckelpasset". Det är dagens viktigaste, och oftast även dagens hårdaste pass. Till det passet ska jag prioritera att vara pigg och förberedd, och det är baserat på intervaller som kan vara specifika för tävlingspace, för att bli stark i tävlingsintensitet, eller i tröskelintensitet för att utveckla förbättra konditionen.
Nyckelpassen tycker Åsa både är de roligaste, men också de tuffaste. Hon tycker ofta att de lugnare passen är de värsta.
- Om man inte har något mål eller fokus under ett träningspass, tycker jag ofta att det snabbt blir långtråkigt. Tiden går långsamt, man blir extra uppmärksam på hur ont det gör i kroppen och man får svårt att hålla fokus på vad man håller på med. Dessutom får man inte samma härliga endorfinkick på de lugna passen, jämfört med de hårda!

Med de målen som Åsa har inom dessa två krävande ämnen ställs höga krav på att få vardagen att fungera, men Åsa menar att det är fullt möjligt:
- Att kombinera läkarstudier och elitsatsning på triathlon är inte alltid lätt, men med rätt plan och struktur så går det. I perioder är det extra slitsamt och tufft, och det får man vara beredd på och acceptera, men jag gillar att ha många järn i elden och när allt flyter på är det fantastiskt roligt! Jag ser det som ett privilegium att få möjligheten att leva två av mina drömmar, även om inte alla dagar är en dans på rosor. 

Här delar Åsa med sig av sina fem tips på vad man ska tänka på när man har en full agenda, men samtidigt har idrottsliga mål:
- Jag har en egen formel för att få det att fungera. Den strukturen heter S.M.A.R.T.

  1. Struktur

    Skriv gärna ner vad det är du vill uppnå, och varför du vill uppnå det. Vad är kortsiktiga och långsiktiga mål? Vad vinner du på att försöka?
    Sätt realistiska del- och drömmål. Vad du vill uppnå, när (rimlig tidsaspekt) och hur (vad krävs av dig och din vardag). Ska du få tid till något, måste tid tas från något annat. Du måste våga prioritera och rannsaka din vardag. Delge dina mål och struktur till familjen, då är chansen större att du får den stöttning (och förståelse) av din omgivning som du behöver för att lyckas.
  2. Motivation

    Om du inte kan motivera varför du gör det du gör, så är risken större att du tappar fokus och inte orkar hålla i när det blir tuffare tider. 
    Skriv ner varför du har gjort dessa val (i Strukturen), och använd denna lista när det känns extra tungt. Ta hjälp av omgivningen, de kan stötta dig. Gör det som krävs för att hålla igång motivationen. 
    Ibland kan det vara att göra något helt annat än det som har med målet att göra, som gör att du återfår motivationen. 
  3. Arbete 

    Det inte alltid en dans på rosor, trots att man älskar det man gör och man väljer sitt liv varje dag. Det är bara ett faktum. Med det sagt måste man ibland acceptera att det är lite tufft ibland, det krävs ett gediget arbete och det kommer inte alltid lätt. Kan man acceptera det, tror jag att man lättare kan förhålla sig de tuffa perioderna som en del av processen, och jobba sig igenom det.
  4. Reflektion 

    Balans i livet är A och O för att det ska hålla på sikt. Därför är det viktigt att man tar sig tiden att reflektera över sin vardag, och sina mål, med jämna mellanrum. Utvärdera om det är något man kan göra för att optimera sin vardag, något man kan välja till eller välja bort för att få mer tid.
  5. Tålamod

    Utveckling tar tid! Man har stora ambitioner och man vill se resultat direkt, men det tar tid. Någon sa att det krävs 10.000 h för att bli expert på någonting. Det skulle betyda ett decennium med 1000 h träning per år. Mål är viktiga att ha, men försök även att uppskatta processen också. Målet är den sista hållplatsen, men vägen dit är själva resan.

Andra 'Our friends' inlägg