Skogens helande kraft
Outdoor

Skogens helande kraft

När stressen slår till, laddar kroppen för att klara av faror och utmaningar. Efteråt behövs vila och återhämtning. Det bästa du kan göra då, är att ge dig ut i naturen!

7 januari 2016

När stressen slår till, laddar kroppen för att klara av faror och utmaningar. Efteråt behövs vila och återhämtning. Det bästa du kan göra då, är att ge dig ut i naturen!

Telefonen vibrerar av nyheter, sms och viktiga samtal.  Gymmet väntar och middagen ska stå på bordet innan läggdags. För att inte tala om hur det är på jobbet och i skolan. Vårt livstempo blir allt högre och marginalerna mindre. När något oplanerat händer kommer stressen. Så här efter helgerna kan vara det bra att komma ihåg vikten av att varva ner även om vi är tillbaka i vardagssnurren.

Stress för överlevnad

Stress är hjärnans sätt att reagera när något farligt eller viktigt händer. Adrenalin pumpas ut och energikrävande aktiviteter, som matsmältning, bortprioriteras. Tack vare stress har människan överlevt stora faror genom historien. När stressmomentet är över, behöver kroppen vila för att återhämta sig och komma i balans. Annars riskerar den att fortsätta gå på högvarv. Vilket på sikt tömmer kroppens resurser och kan leda till utbrändhet.  

Kravlösa träd lugnar

Det låter otroligt men naturen påskyndar kroppens återhämtning. Stresshormonerna och hjärtfrekvensen sjunker när vi traskar ut bland barr, mossa och träd. Men de flesta arbetar idag på kontor i städer och kan inte kila iväg på en skogspromenad när en jobbig arbetsdag är avklarad. Som tur är, har till och med ensamma träd en stressreducerande effekt. Femton minuters promenad genom närmsta stadspark under lunchen, gör att kroppen sänker sina stressnivåer!

Boka in en skogspromenad

Men bäst effekt har ett besök i riktig skog. Att höra fåglar, lukta på bark och långsamt promenera mellan granar eller lövträd. Skogen kräver ingen koncentration eller prestation. Bara att du andas in den syrerika luften och kollar var du sätter ner foten. Nästa gång det blir några timmar över, packa ihop varm choklad, sittunderlag, vänner och familj. Gå ut på knastrande stigar och bara var. Spring, lunka eller gå. Njut av att vara snäll mot din kropp! 

 

Andra 'Outdoor' inlägg