10 frågor om triathlon
Träning

10 frågor om triathlon

Få tips och inspiration av triathleten Åsa Lundström

16 april 2019

Inspireras till Iron man och triathlon

Åsa Lundström är professionell triathlet inom Ironman och halvironman distans samt ambassadör för Saucony. Vi har ställt tio frågor om allt från träning och tävling till vad hon äter och hur hon laddar upp inför tävling. Här får du svaren!

Vinnare av Ironman

Åsa introduceras till sporten i när hon började studera till läkare som 25-åring och etablerade sig snabbt till en av världens främsta långdistanstriathleter med internationella vinster och pallplatser.  Till sin meritlista kan hon tillägga  Ironmanvinster, svensk mästare och svensk rekordinnehavare på ironmandistans, och som bäst en 8:e plats på Ironman VM på Hawaii.

1. Vad tror du gjort dig så bra inom triathlon?

Jag har en bred grund att stå på då jag höll på med många olika sporter som ung. Jag har tålamod och tänker långsiktigt med fokus på kontinuitet. Och så är jag en hopplös tävlingsmänniska. 

2. Vad är det du tycker om med sporten?

Variationen som det tillåter i träningen, komplexiteten av det faktum att man ska tävla i tre discipliner samtidigt, de utmaningar som följer att tävla i många timmar och den härliga community som triahlonsporten har.

3. Vilket är ditt bästa tränings- eller tävlingsminne? 

Jag minns tävlingarna där inte bara tävlingen var själva resan, men att jag också fick uppleva ett land, en kultur och fick fina minnen med vänner och familj. Tex VM på Hawaii, Sydafrika, Lake Tahoe. Eftersom jag älskar träning, så finns det otaligt många härliga minnen att välja ifrån. Men dem jag minns starkast har varit i gott sällskap, fint väder och varit mer ett äventyr än ett standard träningspass. 

4. Vilken är den tuffaste utmaningen med att få ihop vardagen med elitsatsning?

Balansen mellan vänner/familj och träning var tidigare en stor utmaning, när man var tvungen att säga nej till socialt umgänge till förmån för till exempel tidig sänggång inför en stor träningsdag dagen efter, men nu känner jag mig ganska trygg i det. Nu är den största utmaningen att vila när jag inte tränar.

"Simmar 5 dagar i veckan, cyklar 3-4 dagar och springer 5-6 dagar i veckan"

5. Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?

Jag tränar 2-4 pass om dagen, en dag i veckan har jag oftast "benfri dag" dvs inte cykel och löpning och då träna simning och styrketräning (för överkropp). Jag simmar 5 dagar i veckan, cyklar 3-4 dagar och springer 5-6 dagar i veckan. Förutom ett pass där jag springer direkt efter cykling (off bike löpning eller bricklöpning) så försöker jag få så lång vila mellan passen som möjligt. 

6. Vad ser du mest fram emot under 2019?

Jag ska tävla Ironman 70.3 Jönköping, där man cyklar förbi mitt hus. Det är en fantastisk atmosfär och en härlig tävling, den ser fram jag emot att köra igen.

"Min gammelmormor Lisa blev 101 år och är en av mina förebilder"

7. Vilka är och har varit dina förebilder?

Jag har inte en person, men många personers egenskaper. Jag ser upp till drivna, jordnära, kreativa och lösningsorienterade människor med en positiv livssyn. Min gammelmormor Lisa blev 101 år, det var en tuff tant med härlig inställning till livet. 

8. Hur laddar du upp inför en Iron Man eller tävling?

Vilar och gör saker som jag mår bra av och gör mig avslappnad. Tar en fika på ett lugnt ställe med en vän, ser en film eller tar en kort promenad.

9. Hur anpassar du din kost inför tävling?

Med 72 timmar kvar slutar jag äta svårsmält mat, såsom kött, råa grönsaker, fiber, nötter och så vidare. I övrigt försöker jag äta sånt som jag ätit förut, som magen inte blir överraskad av att få.

10. Vad gör du när du inte tränar?

Jag bor i ett hus från förra sekelskiftet med en härlig trädgård. Jag gillar inredning och renovering och att pyssla i trädgården, vilket jag helst gör tillsammans med min man. Jag älskar utflykter med fika, i skogen eller på ett litet fik nånstans. 

Åsa från Saucony

Mer om Åsa 

Namn: Åsa Lundström.
Ålder: 34
Yrke/sysselsättning: professionell triathlet och läkare.
Meriter: 2x IM vinst, 8x halvironman vinst, 8:a VM 2016.
Motto: Inte dö nyfiken.
Instagram: @asalundstromtri


 

Nyckelpassen prioriteras

- Som reger har jag ett pass per dag som är det så kallade "nyckelpasset". Det är dagens viktigaste, och oftast även dagens hårdaste pass. Till det passet ska jag prioritera att vara pigg och förberedd, och det är baserat på intervaller som kan vara specifika för tävlingspace, för att bli stark i tävlingsintensitet, eller i tröskelintensitet för att utveckla förbättra konditionen.

Nyckelpassen tycker Åsa både är de roligaste, men också de tuffaste. Hon tycker ofta att de lugnare passen är de värsta.

"Endorfinkick av hårda träningspass"

- Om man inte har något mål eller fokus under ett träningspass, tycker jag ofta att det snabbt blir långtråkigt. Tiden går långsamt, man blir extra uppmärksam på hur ont det gör i kroppen och man får svårt att hålla fokus på vad man håller på med. Dessutom får man inte samma härliga endorfinkick på de lugna passen, jämfört med de hårda!

S.M.A.R.T. Struktur, Motivation, Arbete, Reflektion och Tålamod

Med de målen som Åsa har inom dessa två krävande ämnen ställs höga krav på att få vardagen att fungera, men Åsa menar att det är fullt möjligt:

- Att kombinera arbete och elitsatsning är inte alltid lätt, men med rätt plan och struktur går det. I perioder är det extra slitsamt och tufft, och det får man vara beredd på och acceptera, men jag gillar att ha många järn i elden och när allt flyter på är det fantastiskt roligt! Jag ser det som ett privilegium att få möjligheten att leva två av mina drömmar, även om inte alla dagar är en dans på rosor. 

Här delar Åsa med sig av sina fem tips på vad man ska tänka på när man har en full agenda, men samtidigt har idrottsliga mål:

- Jag har en egen formel för att få det att fungera. Den strukturen heter S.M.A.R.T. Struktur, Motivation, Arbete, Reflektion, Tålamod.

  1. Struktur

    Skriv gärna ner vad du vill uppnå och varför. Sätt realistiska del- och drömmål. Vad du vill uppnå, när (rimlig tidsaspekt) och hur (vad krävs av dig och din vardag). Ska du få tid till något, måste tid tas från något annat. Du måste våga prioritera och rannsaka din vardag. Delge dina mål och struktur till familjen, då är chansen större att du får den stöttning (och förståelse) av din omgivning som du behöver för att lyckas.
  2. Motivation

    Om du inte kan motivera varför du gör det du gör är risken större att du tappar fokus och inte orkar hålla i. Skriv ner varför du har gjort dessa val och använd  listan när det känns extra tungt. Ta hjälp av omgivningen, de kan stötta dig. Gör det som krävs för att hålla igång motivationen, ibland kan det vara något helt annat än det som har med målet att göra som gör att du återfår motivationen. 
  3. Arbete 

    Det inte alltid en dans på rosor, trots att man älskar det man gör och väljer sitt liv varje dag. Det är bara ett faktum, man måste ibland bara acceptera att det är lite tufft ibland. Kan man acceptera det tror jag att man lättare kan förhålla sig de tuffa perioderna som en del av processen och jobba sig igenom det.
  4. Reflektion 

    Balans i livet är A och O för att det ska hålla på sikt. Därför är det viktigt att man tar sig tiden att reflektera över sin vardag och sina mål med jämna mellanrum. Utvärdera om det är något man kan göra för att optimera sin vardag, något man kan välja till eller välja bort för att få mer tid.
  5. Tålamod

    Utveckling tar tid! Man har stora ambitioner och man vill se resultat direkt, men det tar tid. Någon sa att det krävs 10 000 timmar för att bli expert på någonting. Det skulle betyda ett decennium med 1000 h träning per år. Mål är viktiga att ha men försök att uppskatta processen också. Målet är den sista hållplatsen, men vägen dit är själva resan.

Andra 'Träning' inlägg