10000 steg - så får du ihop det
Träning

10000 steg - så får du ihop det

Våra fem bästa tips för att komma upp till 10000 steg om dagen.

5 januari 2019

Så får du ihop 10 000 steg om dagen

10 000 är det heliga talet när det kommer till antalet steg om dagen. Det är ett bra dagligt mål för en mer hälsosam livsstil och en rekommendation från Världshälsoorganisationen.

Hur långt är 10000 steg?

Hur långt behöver du då gå för att få ihop dina 10 000 steg? Givetvis är det individuellt hur långt man kommer på 10 000 steg men generellt brukar man säga att 10 000 steg motsvarar ungefär 6 km vilket motsvara cirka 1 timmes rask promenad. Att ge sig ut och gå 60 minuter om dagen kan vara svårt att få ihop. Men de allra flesta av oss går ju mer eller mindre utöver det och kan börja gå betydligt mer utan att vi knappt tänker på det. Här ger vi våra X bästa knep för att få in mer steg. 

Tips för att gå mer

Förutom de klassiska alternativen att ta trapporna i stället för hissen, gå till jobbet och ta dagliga lunchpromenader vill vi inspirera till mer promenader genom våra tips.

  • Aktivitetsarmband
  • Ta omvägar
  • Prata och gå
  • Promenadklubb
  • Köp en hund

Pulsklocka eller stegräknare

Att hålla koll på antalet steg är en bra morot för att komma upp till 10 000. Kanske har du en pulsklocka, stegräknare, aktivitetsarmband eller app på telefonen som räknar steg. Då kan du hålla koll på hur det går för dig varje dag samt se historik på tidigare dagar. 

Delmål

Med någon form av stegräknare är det även att för dig själv sätta upp olika delmål. Med delmål att förhålla dig till under dagen så du kan sprida ut stegen lite och slipper ta igen allt under kvällen. Till exempel kan du ha som målsättning att redan innan jobbet vara uppe i 2000 steg, på lunchen få in ytterligare 1000 och innan du går hem vara uppe på 7000 eller något annat som känns realistiskt för dig. 

Parkera långt bort och ta omvägar

Att parkera långt bort och ta en massa omvägar låter kanske inte som det mest effektiva tipset. Och kanske är det inte när du är som mest stressad eller försenad du ska ta dig an detta. Men när du har lite mer tid kan du till exempel ta en liten omväg varje gång du går på toaletten eller parkera bilen 200 m från ingången till mataffären. 

Promenera som vana

Genom att göra dessa minimala ansträngningar till en vana får du med största sannolikhet in 1000 steg extra om dagen rätt lätt. Börja smått, när du har fått in rutinerna kan du öka mer och mer utan att knappt märka det. 

Prata i telefon och gå

Att prata med en kompis i telefon kan ta sin tid, både på gott och ont. Att då sitta i varsin soffa med en lur i örat känns lite onödigt. Ta tillfället i akt att kombinera nytta med nöje, plugga i headsetet och prata i telefon under en power walk istället. Kanske kan ni bestämma en stående tid och ta en ordentlig pratstund och promenad varje vecka. 

Gå över 10 000 steg

Här är chansen stor att det dagliga aktivitetsmålet om 10 000 steg övertrasseras med råge utan att ni knappt märker det. Kanske märker ni att mobiltelefonen indikerar på lågt batteri innan er ork är slut. 

Skapa en promenadklubb

Med största sannolikhet finns det fler i din närhet som vill börja promenera mera. Samla ett gäng och ha en stående tid när ni tar er en power walk. Det är betydligt enklare att ta sig ut om man är flera och betydligt svårare att hitta anledningar att hoppa promenaden. Låt även olika personer i gruppen få välja vart ni ska gå, ett perfekt sätt att hitta nya platser och ny natur. 

Nya vänner

Det är även en kul idé att låta dina vänner och bekanta bjuda med sig sina vänner och bekanta så promenadklubben kan växa. Snacka om att förena nytta med nöje när du får fler tusen steg på ditt konto samtidigt som du lär känna nya människor. Har du ingen vän som är sugen på att börja promenera finns alla möjligheter att hitta promenadsugna personer i din närhet genom sociala medier. 

Köp en hund

Att köpa en hund låter kanske som en lite väl drastisk idé för att börja promenera mer. Och givetvis är det som enda anledning inte anledning nog att skaffa en ny familjemedlem, det hade varit lite väl själviskt. Men faktum är att en hund är en väldigt bra ide för att få lite fler steg på kontot. Har du dessutom en livlig hund kanske hen går eller springer snabbare än dig och kan få dig att öka tempot lite extra.

Extra kärlek på köpet

Du kommer ut på fler promenader, har garanterat promenadsällskap och får dessutom massa ny energi, liv och villkorslös kärlek i hemmet vilket bara är en bonus. Ytterligare en stor bonus är att hoppa upp i soffan och gosa och mysa med hunden efter en lång promenad.


 

Fördelar med rörelse

Att röra på sig har, som de flesta av oss vet, flera fördelar när det kommer till din hälsa och att undvika olika sjukdomar. Till exempel är daglig aktivitet bra för att stärka ditt hjärta och dina kärl och lungor, du minskar risken för diabetes typ två och ökar din blodcirkulation. Dessutom kan du förebygga och i vissa fall lindra sömnproblem, problem med magen så som förstoppning samt benskörhet. 

Gå ner i vikt

Att promenera är även ett bra sätt att hålla vikten eller gå ner i vikt vilket många har en önskan om. För mer effektiv och snabbare viktnedgång rekommenderas 15 000 – 16 000 steg per dag om ingen annan träning görs. Hur mycket man förbränner genom att gå är en vanlig fråga som tyvärr inte har ett så enkelt svar då förbränningen är väldigt individuell. Generellt förbränner du cirka 250-300 kalorier per timme och stärker dessutom musklerna i bland annat rumpa och lår vilket gör att efterförbränningen ökar.

Börja promenaden på Intersport

För att komma ut på mer promenader är det inte värst mycket som krävs. Ett par fotriktiga skor är egentligen det enda. Förutom vandringsskor, walkingskor, promenadskor och en massa andra skor hittar du på Intersport oss även ytterkläder och träningskläder som kan vara bra när du ger dig ut. Du kan få råd och hjälp i alla våra butiker eller handla online på intersport.se.

Andra 'Träning' inlägg