10 frågor med Alexandra Kamperhaug
Träning

10 frågor med Alexandra Kamperhaug

Träningsexperten som brinner för allas rätt att se ut precis som de vill och att lära sig tycka om just den versionen av sig själv.

4 augusti 2019

Självkänsla och långsiktig hälsa med Alexandra Kamperhaug

Alexandra Kamperhaug är träningsexperten som tröttnat på ideal och jämförelsehets. Hon brinner för allas rätt att se ut precis som de vill, att lära sig tycka om just den versionen av sig själv och ställer sig frågan om man kan se på sig själv på samma snälla sätt som man gör mot en nära vän? 

Self Care

Inom kort släpper hon boken Self Care tillsammans med livsstilsrådgivaren Anja Forsnor Wärn som belyser ämnen som träning, hälsa, hållbar livsstil och långsiktigt välbefinnande.

1. Vad är träningsglädje & en hälsosam livsstil för dig?

Sann träningsglädje är att känna träningsruset i varenda centimeter av kroppen, det kan vara under eller efter ett träningspass. Något av det bästa jag vet är att springa på stigar ut med havet eller i skogen och sedan svalka mig med ett dopp i shorts och sportbh. Att leva ett hälsosamt liv handlar inte om vare sig antal pass per vecka eller vad jag äter, det handlar om att inte fokusera på detaljer utan hitta en helhet som funkar, där inkluderar jag och sätter stort värde vid både relationer, sömn och stress. 

2. Hur ser en träningsvecka ut för dig?

Det beror lite på, jag pendlar mycket mellan att fokusera på löpning och styrka. Framöver kommer det bli fokus på löpning då jag ska springa mitt 3:e marathon i vår. Då blir det 3 dagar löpning i kombination med 1-2 dagar styrka. Generellt så är boxning en stor del av min träning. Variation har alltid varit a och o för mig. Vill alltid känna mig stark, alltid ha bra flås.

"Träningen lindrar min ångest"

3. Vad är det bästa med träning?

Att det lindrar min ångest och gör att jag har lättare att hantera stress och oro.

4. Top tre bästa träningsövningar?

Älskar allt som är tung styrketräning. Men säger marklyft, frivändningar och någon form av press för axlarna.

5. Vad är ditt nästa träningsmål?

Jag gillar inte att ha mål med träningen, blir så lätt att jag kommer ifrån känslan i träningen och gör den prestationsbaserad då. Har dock tänkt att utmana min löpning i år och se om jag kan förbättra min teknik och på så sätt springa snabbare.

"Man unnar sig inte mat, man bara äter. Punkt slut."

6. Hur ser du på dagens ideal när det kommer till träning och utseende?

Jag tycker mig se en förändring som handlar om långsiktighet framför quickfixes, vilket ät långt ifrån hur det såg ut för bara 4 år sedan. Även om jag tycker att det finns enormt mycket kvar att göra när stora träningskonton och inspiratörer pratar om att unna sig en pizza blir jag mörkrädd. Man unnar sig inte mat, man bara äter. Punkt slut. 

7. Hur hittar du balansen mellan återhämtning, träning och allt däremellan?

Jag tror att man behöver hitta inspiration hos personer som är vettiga. Utan återhämtning kan vi omöjligt utvecklas i vår träning, det är fundamentalt när det kommer till träning och är tricket för att nå framgång (även viktigt att varje pass i veckan inte är riktigt tufft). Om man är en person som önskar att komma igång med sin träning skulle jag säga att det viktigaste är att sätta rimliga mål och inte gå all in. Först när du fixat att träna två dagar i veckan i 8 veckor är det rimligt att lägga på ytterligare en dag. Då jobbar man långsiktigt med träningen.

8. Vad är det viktigaste när det kommer till yogakläder?

Att dom är mjuka och följsamma, har en hög midja, kläderna måste sitta på plats och inte glida upp eller ner. Älskar att ha en tunn långärmad topp som man kan ta av och på beroende på vart i passet man befinner sig.

9. Vilken del av er nya bok Selfe care får man inte missa? Varför?

Jag skulle säga att alla delar av boken är viktiga, men att man kommer att ha olika stor nytta av dem beroende på vart i livet man befinner sig. Stressar man mycket är stresskapitlet tillsammans med sömnkapitlet viktiga. Lider du av ångest så kommer du kunna suga i dig massa nyttigt från kapitlet om ångest och så vidare. 

"Mörkret skapar trygghet att gå att träna, känner man sig trygg blir det kul"

10. Night fight – hur beskriver du konceptet?

Jag skulle säga att Night Fight är det roligaste man kan träna. Night Fight är ett kampsportsinspirerat pass i nattklubbsmiljö där alla 15 deltagare har sin egen säck. Variation på passen är oändlig, jag lägger enormt mycket tid och engagemang på att ta fram varje veckas pass och vid musiken. Att alla har sin egen säck och att vi är i mörker skapar trygghet att gå att träna, känner man sig trygg blir det kul.

Mer om Alexandra Kamperhaug

Namn: Alexandra Kamperhaug
Ålder: 35 år
Familj: Gifter mig med David i slutet på augusti och vi har en liten svart hund som heter Knut.
Sysselsättning: Personlig tränare och grundare av träningskonceptet Night Fight, bloggar på ELLE, driver podden ”Allt är bra” med Anja Forsnor, ambassadör för adidas.
Intressen utöver träning: Sitta på en av mina favoritrestauranger på söder, äta god mat och dricka ett glas bubbel. Vandra, surfa eller åka snowboard.
Aktuell med: Boken Self Care som jag har skrivit tillsammans med Anja Forsnor.
Om boken: Den är det bästa jag har skapat hittills, det är en blandning av livserfarenhet, expertutlåtanden och tipslistor gällande allt som är viktigt för att hitta balans i livet när det kommer till mat, sömn, stress, ångest, självkänsla, träning, arbete och relationer. Jag tror och hoppas att det är en bok som kommer att vara en ögonöppnare för många, en hjälp att bli lite snällare mot sig själv. 
Instagram: @kamperhaug

Andra 'Träning' inlägg