Äntligen höst – ut och träna!
Träning

Äntligen höst – ut och träna!

För vardagsmotionären innebär hösten krispig luft, ett obefintligt knottbestånd och att på nära håll uppleva naturens färgsprakande skiftningar. Dygnets ljusa timmar blir allt färre, men mör...

Reflexer när du tränar

För vardagsmotionären innebär hösten krispig luft, ett obefintligt knottbestånd och att på nära håll uppleva naturens färgsprakande skiftningar. Dygnets ljusa timmar blir allt färre, men mörkret stoppar inte den inplanerade löpturen. Tvärtom! Men kom ihåg – du måste synas i mörkret!

Med reflexer syns du på 125 meters avstånd

Det är skönt att ta sig ut, trots mörker och regn. I de mörka kvällsturerna finns tid för reflektion och eftertanke efter dagens arbete, skola och livspussel. För att vara säker i mörkret, är det viktigt att klä sig rätt. Med reflexer syns du på 125 meters avstånd. Utan reflexer syns du däremot först på 25 meter. Klä dig i reflexivt material och spring tryggt vidare i höstmörkret. Här visar vi några förslag (med länkar) på superfina träningskläder varav flera har insydd reflex, såväl för herrar som damer. Dessutom en checklista för alla höstmotionärer som vill ge sig ut i spåren!

 

Använd reflexer på höstträningen

  1.  Använd alltid reflexer när du är utomhus i skymning och mörker.
  2. Med reflexer kan bilisten se dig på 125 meters avstånd, istället för 25 meter.
  3. Att gatubelysningen är tänd betyder inte att du syns. Ta på dig reflexerna även om du springer den vanliga rundan i bostadsområdet.
  4. Reflexer åldras! Kontrollera om dina reflexer reflekterar, om inte, byt ut dem.   
  5. Sätt reflexband runt anklarna, där syns de bäst.
  6. Ju fler desto bättre! Du kan inte ha för många reflexer på dig!
  7. Ta gärna med hunden på rundan, men glöm inte att den också ska synas!
  8. Regn, snö och rusk gör att sikten och underlaget försämras för både motionärer och bilister. Ta det försiktigt!
  9. Om du vill se och synas ännu bättre, testa att springa med pannlampa.
  10. Var försiktig och lämna avstånd till mötande och passerande trafik. 

Kickstarta hösten med Sara Rönne

Kroppen känner ingen skillnad på om du lyfter hantlar i ett gym eller om du lyfter stock och sten ute i naturen. Bloggerskan Sara Rönne är ett stort fan av innovativ träning. Att dra stockar, slå på traktordäck, eller göra coreövningar med fällda björkar till exempel. För att hjälpa dig att kickstarta hösten på ett roligt sätt har hon satt ihop sina tio bästa tips.

Skaffa dig ett favoritredskap och utgå från det

Min favoritpryl är medicinbollen. Med den kan jag göra oändligt många övningar. Här är några exempel:

  • pressar över huvudet
  • ball slams
  • stå i plankan med händerna på bollen 
  • gå utfallsgång med bollen över huvudet
  • använd den som vikt när du gör russian twists eller andra coreövningar
  • håll i bollen och lyft armarna framåt 
  • använd den som extravikt när du gör benböj
  • kasta den över huvudet och bakåt 

Ladda telefonen med träningsappar

Du behöver inte ha oändlig fantasi för att träna varierat. Det finns många gratisappar som kan hjälpa dig på vägen. Ladda hem Casall T.O.D. eller Nike Training Club (NTC) och låt apparna inspirera dig till att testa nya övningar eller träningsformer.

Träna på morgonen

Träna tidigt så har du hela kvällen fri för att njuta av härliga kvällar med vänner eller slappande i soffan.

Testa något nytt

Utmana dig själv och testa något nytt i höst, nu för tiden finns det fler träningsformer än det som står på gymmens scheman. Spana till exempel in Crossnature och se om det finns i närheten av din hemstad!

Gör träningen till ett äventyr

När de andra tar bilen knyter du löparskorna! Om du inte vill bli svettig på vägen dit kan du ta en springtur på vägen hem. Be att få bli avsläppt ett visst antal kilometer hemifrån och spring eller gå sista biten.

Lyssna på podcasts

Jag lyssnar alltid på olika podcasts när jag är ute och går eller springer. Det är toppen eftersom det finns så många av dem nuförtiden. Bestäm att du ska ta en promenad varje gång du lyssnar.

Lura kroppen

Ingen är träningspeppad alla dagar i veckan, inte ens vi träningsbloggare. Mitt bästa motivationstips när det känns trist är att tänka “15 minuter”. En kvarts joggingtur bort är ju ingenting. Att du sedan måste jogga hem igen förstår inte hjärnan, och jag kan garantera att du är nöjd med dina dubbla kvartar efteråt.

Träna en kvart

Ett annat tips på temat en kvart är att köra cirkelträning enligt upplägget "amrap" (as many rounds as possible). Bestäm dig för 3-5 övningar och gör 10-15 repetitioner per övning. Gör dem om och om igen under 15 minuter utan att vila - as many rounds as possible!

Tips på övningar med egen kroppsvikt:

  • benböj eller benböjshopp
  • ryggresningar
  • armhävningar på marken eller mot en bänk 
  • situps
  • utfall eller utfallshopp

Apparna i tips nummer 2 ger dig fler förslag på övningar.

Gör det mesta av det minsta

Jag har en favoritslinga i Halmstad på Galgberget. Den är bara tre kilometer lång men den innehåller många backar. Ibland bestämmer jag mig för att springa slingan ett varv, men att sprinta uppför tre gånger i varje backe. Jag passar på att göra det mesta av det minsta alltså!

Andra sätt att göra det mesta av det minsta:

  • gör dips eller armhävningar när du passerar en bänk
  • gör ett gäng kliv upp på bänk, eller boxhopp, när du passerar en bänk

Shoppa!

Om allt annat misslyckas; unna dig en ny träningströja eller nya träningstights! Träningsshopping är guilt free shopping enligt mig eftersom att det är för en god sak. Snygga träningskläder ger mig alltid mer motivation

Andra 'Träning' inlägg