Fem ovanor som kan skada din träning
Träning

Fem ovanor som kan skada din träning

Det är svårt att börja träna och lätt att göra misstag. Här är några tips på hur du tränar så effektivt som möjligt.

25 maj 2018

Träningsmissarna att undvika

Det är inte helt enkelt att börja träna, mycket att tänka på och lätt att göra misstag. Här är några tips att ta med dig när du börjar träna och några misstag du bör undvika. Perfekt för dig som ska kicka igång träningen igen och vill träna så effektivt som möjligt eller om du känner att du inte får de resultat du önskar i din regelbundna träning.

Du tränar fel

Kanske vågar du inte be om råd, eller så är du bara envis. Men att göra övningar på gymmet utan att veta hur de görs rätt kan rent av vara farligt för kroppen. Se till att lära dig att göra rätt direkt – för svåra vanor kan vara jobbiga att bli av med. Du kan till exempel boka en tid med en personlig tränare och låta en PT gå igenom och justera till du gör rätt.

Du tränar på tom mage

Fyll på kroppens energiförråd innan du ger dig ut i löparspåret. Även om det finns fördelar med att springa innan frukost, tidigt på morgonen så finns det även nackdelar. När du har lågt blodsocker kan kroppen använda glykogen från muskelvävnaden. I klartext betyder det att du kan förlora muskler istället för att bygga upp dem. Dessutom kan du bli yr och svag under träningen om du inte har ätit något. Så peta i dig en banan, lite bär, yoghurt eller något annat hälsosamt innan du tränar.

Du äter inte tillräckligt mycket

Vad du äter, hur mycket du äter och när du äter är viktiga faktorer för att få resultat av din träning. När du tränar behöver din kropp mat såväl före och efter träning för att ge bra resultat. Du ska dock inte äta vad som helst utan det är viktigt att du äter rätt för att få så bra resultat som möjligt av träningen. Äter du mindre bra mat kan kan din kropp bryta ner muskler till aminosyror och göra dem till glukos vilket inte är bra och på lång sikt faktiskt kan förstöra kroppen. Sikta på att äta ren och inte processad mat och försök få i dig både bra kolhydrater, protein och nyttiga fetter.

För lite sömn

En god natts sömn gör det möjligt för dina muskler att återhämta sig. Utan sömn kan du inte träna med full intensitet och musklerna kan göra ont efter gårdagens pass eftersom att de inte har hunnit reparera sig. En grundregel att sikta in sig på är att få 6–8 timmars sömn per natt, men kom ihåg att alla har olika sömnbehov och kanske inte passar alla. Inte nog med att musklerna behöver energi för att återhämta sig, du behöver även sömnen för att vara pigg nog att orka träna.

För lite protein i maten

Protein är essentiellt för att din kropp ska kunna återhämta sig och kunna reparera ömma muskler. För den som styrketränar ökar behovet av protein ytterligare och du kan även få mer muskeltillväxt genom att öka intaget av protein. Försök att få i dig protein i samband med samtliga måltider. Du kan till exempel strö frön på din gröt eller yoghurt på morgonen, ett par ägg till mellanmål, en extra skiva ost eller skinka på smörgåsen efter träningen eller linser, kyckling eller fisk till middag. 


 

Träningskläder, skor och redskap på Intersport

Oavsett om du är erfaren eller nybörjare med träningsrutinerna kan det finnas utrustning som saknas. Kanske ett par skor som är utslitna eller att du behöver införskaffa ett par nya. Nya träningskläder, redskap eller skor kan dessutom vara en riktigt motivationshöjare för att krydda träningen lite extra. Allt för din träning hittar du hos oss på Intersport. 

Andra 'Träning' inlägg