Fem ovanor som kan skada din träning
Träning

Fem ovanor som kan skada din träning

Det är svårt att börja träna och lätt att göra misstag. Här är några tips på hur du tränar så effektivt som möjligt.

25 april 2017

Det är svårt att börja träna och lätt att göra misstag. Här är några tips på hur du tränar så effektivt som möjligt.


Du tränar fel
Kanske vågar du inte be om råd, eller så är du bara envis. Men att göra övningar på gymmet utan att veta hur de görs rätt kan rent av vara farligt för kroppen. Se till att lära dig att göra rätt direkt – för svåra vanor kan vara jobbiga att bli av med.


Du tränar på tom mage
Fyll på kroppens energiförråd innan du ger dig ut i löparspåret. Även om det finns fördelar med att springa innan frukost, tidigt på morgonen så finns det även nackdelar. När du har lågt blodsocker kan kroppen använda glykogen från muskelvävnaden. I klartext betyder det att du kan förlora muskler istället för att bygga upp dem. Dessutom kan du bli yr och svag under träningen om du inte har ätit något. Så peta i dig en banan, lite bär, yoghurt eller något annat hälsosamt innan du tränar.


Du äter inte tillräckligt mycket.
Många tror att de kan gå ner i vikt genom att hoppa över måltider, vilket inte är sant. Din kropp behöver mat efter att du har tränat och desto viktigare är att du äter rätt. Annars kan din kropp bryta ner muskler till aminosyror och göra dem till glukos och i förlängningen sabotera kroppen. Försök att inte äta processad mat och sikta på att få i dig en mix av kolhydrater, protein och nyttiga fetter.


För lite sömn
En god natts sömn gör det möjligt för dina muskler att återhämta sig. Utan sömn kan du inte träna med full intensitet och musklerna kan göra ont efter gårdagens pass eftersom att de inte har hunnit reparera sig. Sikta alltid på att få 6–8 timmars sömn, kom ihåg att alla har olika sömnbehov och kanske inte passar alla.


För lite protein i maten
Protein är essentiellt för att din kropp ska kunna återhämta sig och kunna reparera ömma muskler. Så försök att få i dig protein i samband med samtliga måltider.

Källa: Womens health.

Andra 'Träning' inlägg