Fem planeringstips som gör träningen enklare
Träning

Fem planeringstips som gör träningen enklare

Är du en av dem som har svårt att planera träningen kommer här fem enkla tips.

Tips för att få träningen att bli gjord

När träningspassen inte blir av har ofta den bristande planeringen ett finger med i spelet. Ursäkterna är många och det är lätt att övertala dig själv att andra saker är viktigare eller bör prioriteras. Kanske kan du inte träna för att du är för hungrig, för att vädret inte är bra eller för att soffan plötsligt blev så skön och löparspåren faktiskt står kvar imorgon också. Om du är en av dem som har svårt att planera inför träningspasset kommer här fem enkla tips för att underlätta processen!

Packa i förväg

Att ha en väska med träningskläder packad i bilen, löparskor på jobbet eller det du behöver för träning redan framplockat i hallen direkt när du kommer hem är ett bra tips. Då slipper du tänka så mycket och tankeverksamheten, som kan få passet att inte bli av, minimerar. Så förbered dig dagen innan och du behöver inte fundera på om du ska träna, vad du ska träna eller vilka kläder du behöver vilket ofta får träningen att bi av. 

Skaffa en träningskompis

När du bokat träningstid med vänner, kollegor eller din partner är det svårare att dra sig ur i sista stund! Dessutom känns det ofta som att passet går snabbare och är roligare när du samtidigt pratar med en kompis. Så stäm träff med en eller flera vänner och kör ett pass ute, hemma eller på gymmet! Har dina kompisar ingen lust att träna finns det flera löpargrupper och andra gruppaktiviteter du kan anmäla dig till. Vem vet, kanske träffar du din nästa träningskompis där? 

Nyttigt mellanmål

Ska du ”bara hem och äta något innan du tränar” är risken stor att du blir sittande vid köksbordet med telefonen i handen. Ett bra tips är därför att göra i ordning något hälsosamt och gott som du kan ta med dig till jobbet eller finns färdigt i kylen. Mixa ihop en återhämtningsdryck, gör en smoothie eller förbered två kokta ägg. Då går det snabbt och är smidigt och enkelt att hugga in när du kommer hem eller redan innan du kommer hem. Visste du att ett lättare mellanmål innan träning dessutom är ett bra tips för att undvika håll

Ladda batterierna

Många av oss blir peppade av att se hur långt man sprungit, att mäta kilometertiden, lyssna på en bra podcast eller en bra spellista. Att musiken, pulsklockan eller stegräknaren dör mitt under passet kan därför få förödande konsekvenser för motivation och tempo. Se till att din smartphone, hörlurar eller pulsklocka är laddat så att du inte tappar suget under passet!

Gör ett träningsprogram

Planera veckans träning med ett träningsprogram och se till att varje pass har ett syfte eller mål. Det kan vara allt från att ta en lugn löptur med en vän till ett intensivt intervallpass. För att passen inte ska ”bli imorgon” eller ” senare ikväll” och därefter rinna ut i sanden är det bra att boka in passa på gymmet, ha utsatt träningstid med en kompis eller boka barnvakt. Då är chansen större att träningen blir av!


 

Träningskläder och löparskor på Intersport

Ett sista bonustips för att få träningen att bli av är att se till att ha utrustningen som krävs för din träning. Kanske investera i ett par extra löparskor för att kunna ha ett par på jobbet och ta en runda på lunchen när det passar. Eller se till att ha träningskläder för alla väder så att du kan stryka den ursäkten från listan för att skippa träningen. På Intersport har vi erfarenhet av sport- och träningsutrustning sedan 1968 och vet vad du behöver. Kom in till någon av våra butiker och få råd och hjälp eller handla online på intersport.se.

Andra 'Träning' inlägg