Shahrzad Kiavash: triathlon på ny nivå
Träning

Shahrzad Kiavash: triathlon på ny nivå

I mars 2012 låg hon för döden. 2015 korsade hon mållinjen efter sitt allra första triathlon i olympisk distans.

8 november 2016

Shahrzad Kiavash tar triathlon till nya nivåer

I mars 2012 låg hon för döden. Svår blodförgiftning. Under en månad opereras hon varannan dag och hennes kropp var på väg att ge upp. I augusti 2015 korsade hon mållinjen efter att ha genomfört sitt allra första triathlon. Olympisk distans. 1500 m simning, 40 km cykling och 10 km löpning på ett sätt som hade fått de allra flesta att tappa hakan.

Triathlon som revansch på livet

För ett par veckor sedan lät vi triathleten Shahrzad Kiavash berätta sin historia om att krossa alla odds och ta revansch på livet. Dubbelt benamputerad genomförde hon sitt allra första triathlon för knappt ett år sedan - nu har hon tävlat för Sverige i sitt första internationella mästerskap. 

Hej Shahrzad, hur mår du idag? 
- Jag tycker att det känns bra! Det har varit en hektisk period med många internationella tävlingar och många föreläsningar. Det är roligt men resandet och stressen inför tävlingarna sliter på mig så jag har varit ganska trött de senaste veckorna. Nu känner jag dock att jag har kommit in i en bra period igen. Jag har varvat ner och kan fokusera helt och hållet på träningen.  

EM i paratriathlon

Du var i Lissabon för ett tag sedan för en ny utmaning, vad handlade det om?
- Jag var med i EM i paratriathlon, min första sprintdistans någonsin och dessutom mitt första internationella mästerskap. Det var enormt skrämmande, jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv! För första gången ställdes jag mot andra som lever med mer eller mindre med samma förutsättningar. Nerverna gjorde tyvärr att jag gjorde en dålig simning men jag cyklade och sprang helt okej. Jag slutade på en fjärdeplats. 

Att tävla för Sverige 

Vad tänkte du när du korsade mållinjen?
- Jag var lättad att jag hade klarat det och det var så skönt att kunna släppa all nervositet som man burit på så länge. Jag tror att jag grät och log samtidigt. Det var så stort och jag var så stolt över att få bära Sveriges landslagsdräkt. Stolthet var nog den mest överlägsna känslan i det ögonblicket. 

"Mer motiverad och peppad än någonsin!"

Hur ser dina planer ut framåt, har du några nya utmaningar som väntar?
- Efter EM har jag absolut fått mersmak. Jag vet vad jag ska förbättra och känner mig mer motiverad och peppad än någonsin! Förra helgen körde jag Stockholm Triathlon och det var något som jag hade längtat efter ända sedan jag gick i mål förra året, så det var extremt roligt! Förhoppningsvis kör jag några fler triathlonlopp i sommar och sedan tänkte jag även ge mig på Tjejmilen och Borås Open Water –  1000 meter simning i öppet vatten. 

Ingen semestervila?
- Nja, egentligen inte. Förhoppningsvis kommer jag iväg på semester några veckor i september för att ladda om och när jag kommer hem är jag redo att sätta igång igen.

Träning på hösten

Hösten är för många kopplat till mörker, stress och att träningsorken tryter. Hur känner du? 
- När vädret slår om brukar jag bli väldigt trött och sover mer än normalt. Däremot så brukar jag ha mycket lättare för att träna när vädret är dåligt eftersom det inte finns så mycket annat att göra när det är just mörkt och trist. Jag har svårare att motivera mig när det är fint väder.

"Så många sätt att vara aktiv på"

- Jag försöker vara ganska snäll mot mig själv. De dagar då det verkligen tar stopp, då får jag göra något annat istället som inte involverar träning. Oftast beror det på att jag inte har sovit ordentligt, jag är väldigt sömnkänslig. Känner jag ändå för att röra på mig brukar jag göra något som jag inte brukar, typ ta en långpromenad med hunden i skogen eller gå på ett gruppträningspass där jag blir peppad av andra. Det finns många sätt att vara aktiv på.

Träning efter Paralympics

Hur ser din träningsrutin ut nu i höst? 
- Efter Paralympics så är det nu back to basics med uppbyggnadsträning, styrka och rörlighet men det kommer inte att bli så mycket triathlonträning som det varit under våren och sommaren. Kanske åker jag iväg på en träningsresa för att komma ut, framför allt på cykeln.  

När vi ändå är inne på ämnet. Paralympics, kan du beskriva hur det var?
- Det känns fortfarande helt overkligt men det var spektakulärt, välorganiserat och alldeles underbart!

Yoga, styrketräning, spinning och cirkelträning

Hur kör man vidare efter att ha varit med om något så stort som just Paralympics?
- Mycket energi har gått åt till att försöka smälta allt och utvärdera min insats. Mina tränare ville att jag skulle ta en paus från all triathlonträning så helt plötsligt fick jag så mycket tid över. Jag har tränat lite men bara kört det som kroppen varit sugen på, typ yoga, styrketräning, spinning och cirkelträning.

Vad motiverar dig just nu? 
- Längtan att få komma tillbaka till hårdträning och förhoppningsvis få en bra och stark säsong nästa år.

Shahrzads tre bästa träningstips:

  • Planera upp din träningsvecka.Boka in dig på olika pass så att du vet vad du har framför dig. För min del brukar gruppträningspass vara räddningen när jag inte känner mig sugen på att träna själv.
  • Ta med dig träningsväskan till jobbet och gå direkt till träningen. Går du hem emellan är det lätt att hamna på soffan istället.
  • Testa något nytt. Själv har jag precis upptäckt en grupp som cyklar på en löpbana inomhus, det ska bli hur roligt som helst! 

Inspirerande film

De senaste fyra åren har varit minst sagt händelserika för triathleten Shahrzad Kiavash. Från att ha tvingats amputera båda underbenen till att ha representerat Sverige i Paralympics i Rio. Shahrzad är verkligen någon att inspireras av! 

Andra 'Träning' inlägg