Från höstdepp till träningspepp
Träning

Från höstdepp till träningspepp

De senaste fyra åren har varit minst sagt händelserika för triathleten Shahrzad Kiavash. Från att ha tvingats amputera båda underbenen till att ha representerat Sverige i Paralympics i Rio. ...

8 november 2016

De senaste fyra åren har varit minst sagt händelserika för triathleten Shahrzad Kiavash. Från att ha tvingats amputera båda underbenen till att ha representerat Sverige i Paralympics i Rio. Shahrzad är verkligen någon att inspireras av så självklart är det henne vi vänder oss till för att få tips, idéer och träningsenergi den här mörka hösten.  

Hösten är för många kopplat till mörker, stress och att träningsorken tryter. Hur känner du?
- När vädret slår om brukar jag bli väldigt trött och sover mer än normalt. Däremot så brukar jag ha mycket lättare för att träna när vädret är dåligt eftersom det inte finns så mycket annat att göra när det är just mörkt och trist. Jag har svårare att motivera mig när det är fint väder.

Om orken tar slut, hur gör du då?
- Jag försöker vara ganska snäll mot mig själv. De dagar då det verkligen tar stopp, då får jag göra något annat istället som inte involverar träning. Oftast beror det på att jag inte har sovit ordentligt, jag är väldigt sömnkänslig. Känner jag ändå för att röra på mig brukar jag göra något som jag inte brukar, typ ta en långpromenad med hunden i skogen eller gå på ett gruppträningspass där jag blir peppad av andra. Det finns många sätt att vara aktiv på.

Hur ser din träningsrutin ut nu i höst?
- Efter Paralympics så är det nu back to basics med uppbyggnadsträning, styrka och rörlighet men det kommer inte att bli så mycket triathlonträning som det varit under våren och sommaren. Kanske åker jag iväg på en träningsresa för att komma ut, framför allt på cykeln.  

När vi ändå är inne på ämnet. Paralympics, kan du beskriva hur det var?
- Det känns fortfarande helt overkligt men det var spektakulärt, välorganiserat och alldeles underbart!

Hur kör man vidare efter att ha varit med om något så stort som just Paralympics?
- Mycket energi har gått åt till att försöka smälta allt och utvärdera min insats. Mina tränare ville att jag skulle ta en paus från all triathlonträning så helt plötsligt fick jag så mycket tid över. Jag har tränat lite men bara kört det som kroppen varit sugen på, typ yoga, styrketräning, spinning och cirkelträning.

Vad motiverar dig just nu?
- Längtan att få komma tillbaka till hårdträning och förhoppningsvis få en bra och stark säsong nästa år.

Shahrzads tre bästa tips för att gå från höstdepp till träningspepp:

  • Planera upp din träningsvecka. Boka in dig på olika pass så att du vet vad du har framför dig. För min del brukar gruppträningspass vara räddningen när jag inte känner mig sugen på att träna själv.
  • Ta med dig träningsväskan till jobbet och gå direkt till träningen. Går du hem emellan är det lätt att hamna på soffan istället.
  • Testa något nytt. Själv har jag precis upptäckt en grupp som cyklar på en löpbana inomhus, det ska bli hur roligt som helst! 

Foto ovan: Hans Berggren

Har du missat vår film där vi valt att porträttera Shahrzad Kiavash? Gör er själva en tjänst och kolla in den nu!

Andra 'Träning' inlägg