Från vinterdepp till träningspepp
Träning

Från vinterdepp till träningspepp

När vintern kastar snöblandat regn i ansiktet är filt och soffa mer lockande än gymmet. Men kroppen behöver fysisk aktivitet för att må bra!

Styrketräning, konditionsträning och rörlighetsträning - träning gör dig gladare

När vintern kastar snöblandat regn i ansiktet är pepparkakor, filt och soffa långt mer lockande än gymmet. Fullt förståeligt. Men kroppen behöver fysisk aktivitet för att må bra!

Börja träna

Det händer väl alla då och då – känslan av att vilja dra täcket över huvudet och gå i ide över vintern. Mörker och snöslask är kanske inte den bästa peppen för träning – vilket ju är synd eftersom vi behöver röra på oss året runt. Men som vanligt sitter det mesta i knoppen. Så hur tacklar man då vacklande motivation? Genom att boka en personlig tränare, köpa ett träningsarmband eller gömma sig under filten i soffan? Eva Fors, adjunkt och IT pedagog vid Gymnastik- och Idrottshögskolan, GIH, tycker att den bästa metoden är att träna med kompisar.  

– Jag tror verkligen på social interaktion. Det är få som klarar av att vara helt ensamma i sin träning, säger hon.

Träning vid depression

Forskare vid Karolinska institutet har hittat förklaringen till varför motion fungerar som behandling mot depression: När musklerna används renas blodet från ett ämne som är skadligt för hjärnan.

Stress minskar med träning

Boka en träningsdejt med kompisarna. Till exempel en kort promenad om kvällen, eller ett skridskoäventyr på lördag. Låt det bli en stund där ni umgås, tränar och mår bra. Att träna med vännerna har flera fördelar. Man peppar varandra att orka lite mer och kan tillsammans släppa vardagens stress.

– Genom att peppa varandra och säga ”nu går vi ut och får ihop våra 10 000 steg” blir det roligare och lättare. Man kan också sätta upp ett större mål. Till exempel att vara med i en tävling eller springa ett lopp, säger Eva Fors.

Träningspp - Hitta peppen med appar

Räcker det inte med träningskompisar? Testa en träningsapp eller ett träningsarmband. Det kan skapa extra träningspepp, särskilt om du precis har börjat träna. Enligt Eva Fors kan de digitala hjälpmedlen skapa en stark motivation, om man tror att de kommer att motivera en.

– När man har investerat i till exempel ett aktivitetsarmband, så har man utmanat sig själv. Armbandet eller appen visar att man har tagit ett beslut om att röra sig mer aktivt, säger hon.

Träning gör det lättare för hjärtat

Men de digitala verktygen har sina begränsningar. De ger oss information, utan att förklara den. Och de ger oss inte råd. Eva Fors säger att det ibland kan finnas anledningar till varför träningen känns extra tung. Och då är empati extra viktigt.
– Det mänskliga värdet är viktigt att förstå. Att få lätta sitt hjärta är ibland viktigare än att gå i rask takt, säger Eva Fors.

Träna för att lindra depression

Det forskarna har upptäckt är att muskulösa möss har högre nivåer av ett visst enzym, KAT, i musklerna. Detta enzym bryter ner det skadliga ämnet kynurenin som bildas vid stress.

– Vår hypotes var att musklerna tillverkar ett ämne som har en välgörande effekt på hjärnan. Men vi fann egentligen det rakt motsatta: vältränade muskler tillverkar ett enzym som renar kroppen från skadliga ämnen, säger Jorge Ruas, en av forskarna bakom studien som publiceras i tidskriften Cell.

Forskarna ser nu framför sig en ny princip för att behandla depression. En behandling som påverkar musklerna, inte hjärnan. Källa: Svd

Träningskläder som piggar upp

För att ytterligare ge kroppen en uppiggande effekt inför träningen kan dina träningskläder hjälpa. Hitta rätt sport-BH, köp nya tights eller nya löparskor. Det kan ge dig en oanad skjuts!

Andra 'Träning' inlägg