”Jag jobbar med mer precision i min träning nu”
Träning

”Jag jobbar med mer precision i min träning nu”

Stina Nilsson tränar mer under sommaren än på vintern, här delar hon med sig av några peppande träningstips!

Träningen för att klara säsongen på längdskidor

Just när vintern övergick till vår - till slut, tog de svenska längdåkningsstjärnorna klivet in i ett nytt träningsgsår. För två år sedan tog Stina Nilsson tre silver vid hemma-VM i Falun och blev silver-Stina med hela svenska folket. Men som helhet toppar den gångna säsongen detta: hela nio gånger vann hon världscupen under vintern.

I sprint hade hon redan tidigare visat sig vara en vinnare; men under den senaste säsongen lyckades hon dessutom vinna tre distanslopp. Och alla dessa under en magisk Tour de ski-vecka.

– Jag har alltid siktat på att bli en komplett skidåkare. Under den senaste säsongen känner jag att jag har tagit stora kliv mot att uppnå det. Tour de ski var en fantastisk vecka för min del, säger Nilsson.

Träningens fyra ledord

  • Träna varierat! Kör både löpning och rullskidor. Kör inte så långa pass på rullskidor till en början innan du vant dig vid det hårda underlaget. Belastningen på armbågarna blir hård när du sätter i stavarna i asfalten.
  • Våga variera både fart och distans på dina träningspass.
  • Ät rätt. Kosten är väldigt betydelsefull för att kunna träna bra.
  • Vilan är viktig. ”Jag tar en powernap på 40 minuter varje dag. Det är den bästa stunden på dagen. Jag ställer faktiskt ingen klocka utan vet att jag vaknar efter just 40 minuter.

Hitta balans i träningen

Förändrade du något i träningen inför den senaste säsongen för att nå de höjder som du gjorde?

– Generellt kan man väl säga att jag körde mer av allt, säger Stina med ett litet skratt och fortsätter:

– Jag har höjt min träningsdos till mellan 850-900 timmar per år, och då ingår inte styrketräningen. En viktigt del har varit att jag, tillsammans med vår nye tränare Ole Morten Iversen, har jobbat med att ha mer precision i min träning. Helt enkelt att våga hålla nere farten på de pass som ska vara lugna. Detta gör att jag ska vara pigg på de pass där jag ska hålla riktigt hög fart.

Har det varit svårt att hitta den balansen?

– Ja, det har det varit, och det är en utmaning. Jag är tävlingsmänniska, och vill verkligen prestera. Men jag har vågat ”vara sämre” på pass under sommar och höst; vågat kör lugnare. Men det har gjort att jag varit bra när jag ska vara bra. Under vintern.

Stafetten som inte blev som den skulle

Trots framgångarna finns det saker att förbättra. På säsongens stora mål, VM i finska Lahtis, fick hon inte alls till det. Hennes första och största guldchans var den individuella sprinten, men den slutade i ett snömoln efter att hon kört in i ryskan Natalia Matveeva i semifinalen. Första delen av VM var överlag en besvikelse, men hon fick revansch när hon på slutsträckan i stafetten förde upp Sverige på andra plats:

– Det var det enda loppet under VM där jag hade den känsla i kroppen som jag ville ha. Och just att det kom under mitt sista lopp i Lahtis är betydelsefullt inför kommande säsong.

Den kommande säsongen innehåller ett verkligt guldkorn i en som vanligt späckad tävlingsagenda, nämligen OS i sydkoreanska Pyeongchang.

OS i Sydkorea

Stina Nilsson tog brons i sprintstafetten i Sotji 2014 (individuellt slutade hon tia). Då var hon den unga och talangfulla tjejen som slog ur underläge. Nu reser hon till Sydkorea med stora förväntningar på sina vältränade axlar. Men huvudpersonen själv vill inte börja snacka OS redan nu:

– Det är klart att jag tänker på OS då och då. Men jag vill inte fundera så mycket på det. Nu är allt mitt fokus på att göra en bra träningssommar. Att se till att komma så bra förberedd som möjligt inför vintern.

Träningstips

Svårt att hitta träningsmotivation såhär i semestertider? Skidstjärnan Stina Nilsson tränar mer under sommaren än vad hon gör på vintern så vad passar bättre än att låta Stina bjuda oss på några peppande träningstips! 

Färgglada träningskläder

- Man känner sig aldrig så snabb som när man har på sig snygga, färgglada träningskläder. Du ska bli glad bara av att titta på dem! Så om du har utrymme i plånboken så är mitt tips att investera i färgglada, sköna träningskläder och skor.  Det kommer att kicka igång dig!

Ta vara på vädret

- Det är alltid lättare att motivera sig själv om det är fint väder. Ska du ligga ute och sola i några timmar så kan du lägga en liten del av den tiden på att gå ut och springa istället. Då kan du njuta av solen samtidigt!

Ha ett mål med din träning

- Jag tror att det är jätteviktigt att ha ett tydligt syfte med träningen och att kunna bryta ner det stora målet i flera delmål. Mitt mål t.ex. är att jag vill åka snabbt på VM i Lahtis men för att göra det måste jag bli bättre på det här och det här. Vet man varför man tränar ett visst pass så blir det lättare att motivera sig. 

Träna varierat och lyssna på kroppen

- Jag vill verkligen slå ett slag för att träna varierat. Eftersom jag har problem med fötterna så lägger jag aldrig ett tufft löppass på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Då kör jag hellre löpning först och sedan rullskidor eller ett styrkepass. Sen är det viktigt att våga dra i handbromsen när kroppen säger till. Har du några känningar så lägg hellre om träningen än att köra på ändå. Cykla eller simma istället för att springa t.ex.  Du ska inte träna för tränandes skull utan för att må bra och för att nå dina mål.

Träna på morgonen

- Jag är en extrem morgonmänniska och har full förståelse för att alla kanske inte är som jag. Men de allra flesta hinner träna om de bara är villiga att gå upp lite tidigare på morgonen, då hinner inte dagens alla måsten komma emellan. En annan positiv grej med att träna tidigt är att frukosten aldrig smakar så gott som efter ett morgonpass!

Andra 'Träning' inlägg