Josefine Forsberg
Träning

Josefine Forsberg

Personlig tränare, modell och bloggare på Metro Mode. Josefine Forsberg har många järn i elden. På bara tre månader har hennes blogg vuxit sig stor och genom den sprider hon inspiration och ...

Personlig tränare, modell och bloggare på Metro Mode. Josefine Forsberg har många järn i elden. På bara tre månader har hennes blogg vuxit sig stor och genom den sprider hon inspiration och bilder från resor, plåtningar och träningspass. Vem vill inte få hennes tips?

Hur ser en vanlig dag i ditt liv ut?
Den kan börja med en fyra timmar lång plåtning följt av en lunchlåda med kyckling, broccoli och avokado. Efter det kanske jag promenerar till gymmet och kör ett pass på en till två timmar. Sedan kan det bli en shake och en pt-kund innan jag rör mig hemåt. Väl hemma brukar det vara dags för middag och kvällssysslor som att svara på mail och blogga. Ungefär där är dagen slut.

Hur började ditt träningsintresse?
Jag har alltid haft ett stort träningsintresse men när jag var yngre blev det mest lagsporter. Jag spelade fotboll i tio år, tränade jag en del friidrott och mycket löpning. En gemensam nämnare genom åren, oavsett träningsform, har varit min vinnarskalle. Mina krav sträcker sig till skyarna och mitt hat till förlusten är inte att leka med.

Din blogg har blivit väldigt populär på kort tid. Har du något knep?
Min vardag står sällan still och det väcker nog nyfikenhet hos mina läsare. Jag lever ett ganska spännande och oförutsägbart liv och jag uppdaterar med mycket bilder på träning, mat och från plåtningar och resor. Mitt liv verkar ganska lättsamt men det finns en tanke bakom varje träningspass och varje måltid. Jag håller en hög standard i träning och hälsa och jag tror att det är det som inspirerar läsarna.

Hur gör du för att inte förlora dig i den ytlighet som ditt yrke kan medföra?
När man har bloggandet som jobb är det viktigt att inte bli yrkesskadad. Självklart måste man dokumentera sina upplevelser, men det är lika viktigt att njuta av dem och att försöka leva i nuet. Bilderna ska beskriva upplevelsen, inte tvärt om. Dessutom är det här ett väldigt fritt yrke som innebär att man både är ledig jämt och att man jobbar jämt, så det är viktigt att hitta balansen. Man vill inte vara den där kompisen som alltid är online.

Vad gör du när du behöver en paus?
Jag åker till Nyköping, där jag kommer ifrån, när jag vill vara offline. Jag kommer från en familj med båt och skärgårdslivet har varit en stor del av min uppväxt. Jag sitter faktiskt i båten just nu. I lugn och ro, omringad av spegelblankt vatten och ljudet av gräshoppor.

Hur gör du för att ta tillvara på livet?
Något jag måste påminna mig själv om i jobbet som bloggare är att jag inte alltid behöver visa upp en perfekt fasad. Vi har alla jobbiga dagar och problem. Bara för att jag delar med mig av fina miljöer och god mat betyder det inte att mitt liv alltid ser ut så. Det är extremt viktigt för mig att vara ärlig i min blogg. Det finns ingen människa i världen som lever ett perfekt liv och jag tycker att en paus är bättre än att visa upp en falsk fasad. Vi är ju bara människor.

Hur äter du för att hålla din kropp frisk och i form?
Jag äter ganska ovarierat om jag ska vara ärlig. Jag ser till att få i mig protein, grönsaker och fett till varje måltid samt vitaminer och mineraler på morgonen för att undvika näringsbrist. På söndagar lagar jag matlådor för hela veckan och äter samma maträtt under en vecka i streck. Det underlättar väldigt mycket i vardagen och jag behöver inte planera vad jag ska äta varje dag. Dessutom sparar jag både pengar och tid som jag kan lägga på annat.

Hur viktiga är det för dig att slarva med mat och träning då och då?
Jag kör på ”ätardagar” någon gång i veckan och de är väldigt viktiga för mig. Vetskapen om att jag har det att se fram emot får mig att vilja vara ännu mer disciplinerad i vardagen. Jag har vant min kropp vid ren föda, så efter en sådan dag längtar jag nästan tillbaka till nyttig mat igen. Mina ”ätardagar” är nämligen totalt urspårade, haha.

Vilken är den största anledningen till att du tränar?
Det är en del av mitt liv, precis som jag borstar tänderna och äter. Vi människor är skapta för att röra på oss, men idag måste vi ta ansvar för den delen själva eftersom att vi lever i ett så moderniserat samhälle. Man behöver inte ta många steg för att överleva nu för tiden.

Hur hittar du motivation när det känns trögt?
Jag är ingen periodare så det känns sällan trögt för mig. Jag har dock lärt mig att det är jobbigt att komma tillbaka efter ett träningsuppehåll så tricket är att aldrig bli inaktiv. Under sommarmånaderna finns det alternativ för dem som inte känner för att gå till gymmet. Själv kör jag morgonintervaller på mellan 20 och 30 minuter.

Vad brinner du för utöver träningen?
Modellandet, resor, konst och skapande. Jag har sedan jag var lite älskat att rita. På vintern åker jag snowboard och skidor och på sommaren älskar jag skärgårdslivet, grillkvällar och att umgås med vänner och släkt.

Josefines bästa träningstips:

  • Sätt upp mål
  • Investera i fyra till fem pass med en personlig tränare och be om ett kost - och träningsschema
  • Hitta en träningskompis 
  • Planera in träningen som en del av vardagen, inte som en bonus
  • Ät näringsrik kost och inte mer än vad just din kropp behöver
  • Inför rutinen med matlådor
  • Ät mat så nära källan som möjligt
  • Välj ekologiskt
  • Drick mycket vatten 
  • Tänk ”ät rent”

Andra 'Träning' inlägg