Lofsan inspirerar till träning
Träning

Lofsan inspirerar till träning

"Det är viktigare att röra på sig än att prestera"

Träningspodden, snygga träningskläder och Ultravasan

Ena dagen springer hon 52 kilometer ”för att det är kul”, andra dagen testar hon på yoga för att lära sig någonting nytt. Oavsett vilken träningsform Lovisa Sandström ägnar sig åt har hon samma motto: Det är viktigare att röra på sig än att prestera. 

Stockholm Marathon blev långt 

Det finns ett ord som Lovisa Sandström är lite extra förtjust i, nämligen ”svettcirkus”. Så som det kan kännas under Stockholm Marathon alltså, där ”Lofsan” var en av de cirka 20 000 löpare som tog sig runt huvudstaden i juni 2018. Men till skillnad från många andra deltagare tog ”Lofsans” aktiva dag inte slut när hon gick i mål på Stockholm stadion. Istället fortsatte hon hem,
springandes.

– Jag passerade uteserveringar där andra löpare satt med en öl och tog igen sig. Och så kom jag med Finisher­tröja med ett leende på läpparna, säger Lovisa. 

Stegräknaren visade...

När hon checkade av sin steg­räknare på kvällen stod det 60 000 steg på displayen. 

– Innan maran hade min son Baxter fotbollsmatch i Tantolunden. Sedan joggade jag en halvmil till start. Det blev en heldag på jobbet i det som är mitt liv. 

Lofsan är bra på mycket

För Lovisa Sandström blev årets Stockholm Marathon ”ett lång­ pass”, 52 kilometer totalt, och en förberedelse inför Ultravasan senare under sommaren. 

– Jag gör en del tokiga grejer och många tycker säkert att jag är sjuk i huvudet, men jag gillar att överraska folk och jag tycker om kontraster. Jag kan ta 100 kilo i knäböj,
 jag kan paddla, jag kan springa fem mil. Jag är inte bäst på något men bra på mycket. 

Tränar sju-tio timmar i veckan

”Lofsan”, smeknamnet som har blivit hennes allmänt använda namn, har onekligen många järn i elden. När hon inte tränar (sju till tio timmar i veckan) är hon PT, Reebok­ ambassadör, författare samt gör en podd och utvecklar den egna träningsappen Mized med 30 000 registrerade användare.

Hitta balans

Nyckeln till att du orkar?  

– Balans. Det gäller att hitta balans, lugn och tid för sig själv. Förr har jag haft svårt att tacka nej, men jag har insett att för varje nej kan jag säga ja till saker jag verkligen vill göra eller åstadkomma. Jag har satt en tydligare gräns mellan jobbtid och fritid och följer hellre mina egna att göra­listor istället för att bara vara andra till lags och bocka av deras måsten. 

Träna tillsammans och skapa träningsdejter 

Allt sedan Lovisa Sandström paddlade och åkte längdskidor i unga tonår har hon haft en nära relation till puls, rörelse och träning. Hennes knep för att få träningen att kännas lustfylld i dag är att hitta bra träningsdejter. 

– Det är underskattat att träna tillsammans. Många jobbar en­ samma och får inte så mycket interaktion med människor. Inget skapar lika bra träningslust som att boka in ett pass med en kompis. Har man bestämt något med en polare ska det mycket till att man bangar när klockan ringer på mor­ gonen. 

Enligt Lovisa Sandström är det viktigt att identifiera vad för slags träningspersonlighet man är, bland annat om man uppskattar scheman eller spontanitet. 

Köp snygga träningskläder

– Jag tror på hundra procent styrning och brukar jämföra träning med pensionssparande. Ingen skulle komma på tanken att spara till pensionen utan att veta i vilken valuta man gör det, men många tränar på det sättet. Man vet inte vad man investerar i, vad man öronmärker sin träning till. För mig är det viktigt att veta exakt vad ett träningspass är bra för. I livet som träningsfokuserad förälder har Lovisa ett gyllene tips: att ha så snygga träningskläder att man kan röra sig civilt. 

Träna i vardagen

– Att ha snygga träningskläder gör att man kan sparka igång träningen oavsett var man befinner sig. Då kan man jogga när barnen drar iväg på sparkcyklarna eller köra armhävningar när de utforskar lekparken. Jag har alltid träningskläder på mig även när Baxter spelar fotboll på måndagar. Då passar jag på att köra intervaller, veckans tuffaste pass.  

Hur reagerar de andra föräldrarna? 

– Flera föräldrar har faktiskt börjat göra som jag. Jag skäms inte för att jag inte står och hejar vid sidlinjen. Att barn ska träna på sina föräldrars bekostnad har jag svårt för.  

Tagga ner med träningen och känn dig nöjd

På frågan om det finns någon hälsotrend som hon ogillar svävar Lovisa ut i ett resonemang om att många väljer mesta möjliga ansträngning för minsta möjliga resultat. 

– Man anstränger sig hårt för att göra alla ”rätt”. Maten ska vara ekologisk, vegetarisk, kolhydrat­ fattig, fettsnål och kaloriberäknad enligt mat­ schema. Dessutom tränar man utifrån ett prestationsinriktat program med angivna pulsintervaller och tycker att det är frustrerade att det inte ger resultat. Många skulle må bra av att tagga ner lite grann, att träna på att känna sig nöjda. 

Testa på yoga

Vid 33 års ålder har Lovisa fått upp ögonen för en träningsform som inte är så ny bland ge­ mene man men som hon själv har velat testa på en längre tid – yoga. 

 – Jag tränar en gång i veckan och det ska bli min nya grej. Problemet är att jag inte får en kick som många säger att man borde få, men jag kämpar på ändå. Det är nyttigt att uppleva den där tröskeln som många andra känner inför veckans enda gympass. Det ökar min förståelse för hur andra tänker kring träning. Allt är inte automatiserad vana.

Läs mer om att komplettera din träning med yoga

Är inte alltid så hälsosam

Du lever för och med träning. Blir du inte trött på allt det hälsosamma ibland? 

– Jag är inte så hälsosam som du kanske tror. Att springa 52 kilometer är inte direkt hälsosamt. Och även jag blir trött på träningsbubblan ibland.  

Vad gör du när du känner så? 

– Går iväg och köper en hamburgare... Man varken behöver eller ska ställa så höga krav på sig själv.

Lofsans 3 träningstips

  1. Strukturera din träning utifrån en noggrann plan. Det vanligaste felet människor gör är att inte ha en plan. Eller så har man en plan, men följer den ändå inte. 
  2. Våga ägna tre månader åt ett specifikt fokus. Hatta inte runt mellan många träningsformer utan fokusera på max två områden i taget. 
  3. Ta hjälp! De första åren utvecklas man snabbt både inom styrka och kondition men sedan kommer ofta en platå. Platåer är knepiga och ett stöd utifrån, till exempel en kunnig kompis, en PT eller en träningsapp (Mized är ett klockrent exempel) kommer att lyfta upp dig till nästa steg.

Lovisa ”Lofsan” Sandström

Ålder: 33 år.

Familj: Maken Hans och sönerna Sixten (8 år) och Baxter (7 år). Bor: Södermalm, Stockholm. 
Gör: Träningsexpert, entreprenör, författare och föreläsare. Driver eget gym och träningsapparna Mized och Lofsangruppen. Publicerar varje vecka ett nytt avsnitt av Träningspodden (tillsammans med Jessica Almenäs). 
Aktuell med: ”Stora träningsboken för gravida”
(skriven tillsammans med Jessica Almenäs) och med den
helt nya intervju-podcasten Pro Bono, med premiär i augusti 2018.

Lofsans drömmar

- Jag är ingen drömmare. Allt jag har velat göra har jag också gjort. Det är bara att kavla upp ärmarna. Men en sak som fortfarande är ogjord är min ambition att testa att bo utomlands, minst i ett år. Kanske Thailand? Eller Los Angeles? Det har jag fortfarande på min to-do-list.” 

Lofsangruppens Talangstipendium

- Jag är oerhört tacksam för allt stöd och uppmuntran jag fick när jag själv tävlade på elitnivå som ung. Det är hårt och dyrt att tävla, och därför vill jag ge tillbaka till idrotts-Sverige med hjälp av detta stipendium. Det delas ut varje år till en ung, lovande kvinnlig idrottare, som dels får pengar till träningsläger och resor, dels kläder från Reebok.” 

Av: Peter Wiklund

Andra 'Träning' inlägg