Petra Tungården
Träning

Petra Tungården

Metro Modes superbloggerska Petra Tungården lever ett händelserikt liv med många bollar i luften. Ändå hinner hon med minst fyra pass i veckan. Här ger hon sina allra bästa träningstips. Läs...

Hur tränar Petra Tungården?

Metro Modes superbloggerska Petra Tungården lever ett händelserikt liv med många bollar i luften. Ändå hinner hon med minst fyra pass i veckan. Här ger hon sina allra bästa träningstips. Läs och inspireras!

Hur länge har du tränat?

Jag har tränat så länge jag kan minnas. Jag började med basket när jag var sju och spelade på elitnivå tills jag var 17, sedan började jag träna på gym tillsammans med alla kompisar. Min mamma har alltid hållit igång, så jag har åkt med henne på diverse träningsresor till höger och vänster. Idag tränar jag kampsport och varierar med intervaller och styrka.

Varför körde du igång?

Jag har alltid varit en tävlingsmänniska som älskar att ta ut mig till max. För mig ger träningen utlopp för allt jag ältar i huvudet hela dagarna. Det finns inget härligare än att slå ut sina aggressioner och bryta barriärer! Det bästa jag vet är när jag tagit ut mig till max och sedan kör en gång till.

Beskriv din träningsprofil.

Jag är en superperiodare men jag har alltid tyckt om att träna. Jag har svårt att göra något till 50 %, när jag gör någonting gör jag det ordentligt.

Hur ser en perfekt träningsvecka ut?

Jag älskar att kickstarta måndagen med att snöra på mig löparskorna och springa av helgen. Gärna med ett riktigt vidrigt backintervallpass. Sedan försöker jag få in två benpass och minst ett kampsportpass. 

Vad gör du för att motivera dig när det känns trögt?

Jag blir sjukt peppad av Extreme Weight Loss Edition, ett amerikanskt tv-program där en coach, Chris Powell, coachar människor under ett helt år till deras toppform. Sjukt inspirerande.

Vad kan få dig att strunta i ett träningspass?

Ibland kan långa dagar ta ut sin rätt…

Vad tränar du helst?

Jag älskar att testa nya sporter och har väldigt lätt för att bli hooked. Jag tror på varierad träning. Just nu har jag siktet inställt på golf, kampsport, klättring och att lära mig surfa. Jag älskar också att åka skidor.

Har du lärt dig att älska din träning?

Eftersom att jag är en tävlingsmänniska in i benmärgen så har jag alltid älskat att vinna och prestera, så kärleken till träningen har nog alltid funnits där på ett sätt.

Vad har träningen gett dig?

Jag är ofta uppe i varv och gör minst tusen grejer samtidigt, så för mig ger träningen ett inre lugn och totalt fokus. Helt plötsligt finns det ingen omvärld. Jag tror att det är bra att ta ut sig till max och ge kroppen en chock då och då.

Hur viktigt är det med snygga träningskläder?

Jag fullkomligt älskar sportartiklar och halva min garderob består av träningskläder. Jag känner mig nog faktiskt som snyggast på gymmet, haha. Jag tycker att träningsgarderoben är ett kul substitut till min mörka skandinaviska garderob. Helt plötsligt kan jag bada i alla regnbågens färger.

Om du fick välja en träningsform för resten av livet, vilken?

Då hade jag nog valt kampsport, det är en sådan härlig mix av allt och inkluderar både styrketräning och konditionsträning. 

Är det viktigt för dig att vara noggrann med vad du äter?

För att jag ska få resultat väger faktiskt kosten tyngre än träningen. Många gör misstaget att äta för lite. Man ska äta var tredje timme, men man ska äta bra och skippa alla snacks mellan måltiderna. Jag är en periodare där med. Mitt jobb inkluderar många kundmiddagar och events så ibland är det svårt att sköta kosten. Just nu äter jag inte efter någon strikt kost, vill jag unna mig så unnar jag mig. Cola Light ligger till exempel mig varmt om hjärtat. 

Dina bästa träningstips?

  • Boka in några pass med en PT för att kickstarta.
  • Prova en ny sport och se till att ha kul. 
  • Låt dig inspireras av människor i din närhet och hitta en träningsidol. 
  • Peppa dig själv hela tiden, tänk aldrig att du inte kan och ge aldrig upp.
  • Ha kul och hitta gemenskap. Boka upp pass med kompisar så blir det svårare att avboka.
  • Ladda ner riktigt bra musik som triggar dig! 
  • Sätt upp mål och delmål. Vad vill du uppnå med träningen? Vill du orka lyfta dubbelt så tungt? Springa dubbelt så snabbt? Tappa några kilo eller gå upp några?
  • Vill du ha snabba resultat? Prova backintervaller! Jag brukar springa på 15 i lutning.
    Börja med 10 squats med hopp. Spring på 8 i 30 sek. Gör 10 squats med hopp. Spring på 12 i 20 sek.  Gör 10 squats med hopp. Spring 10 sekunder på 15. Avsluta med 10 squats med hopp. Vila i en minut och upprepa fem varv. 

Träningsinspiration på Intersport

Hitta inspirationen till träning på Intersport. Köp träningskläder, träningsmaskiner eller annan träningsutrustning hos oss. Här finns allt från snygga träningstights, träningslinnen och träningsskor till yogamattor, kettlebells, löpband och roddmaskiner.

Andra 'Träning' inlägg