Så använder du en foam roller på rätt sätt
Träning

Så använder du en foam roller på rätt sätt

Du har säkert sett den i redskapshyllan på gymmet och undrat vad det är för något och hur den kan användas. En ofta färgglad cylinder i skummaterial med en slät eller räfflad yta, och med ol...

8 september 2017

Du har säkert sett den i redskapshyllan på gymmet och undrat vad det är för något och hur den kan användas. En ofta färgglad cylinder i skummaterial med en slät eller räfflad yta, och med olika modeller som varierar i hårdhet. Svaret är: en foam roller!

Foam rollern är ett redskap som används som ett komplement till träningen och kan användas på flera olika sätt. Den masserar och stretchar ut muskler och senor och lindrar muskelspänningar. Genom att lägga kroppstyngden på foam rollern manglas musklerna. Man kan likna det vid att den används som en kavel och mjukar upp muskler, bindväv och ligament. 

Foam rollern kan användas för att värma upp muskeln innan träning, påskynda återhämtning efter träning, lindra träningsvärk eller som redskap för bål- och balansträning. För de som till exempel har ett stillasittande arbete finns många fördelar med att använda en foam roller. Upplevs smärta i nacke, axlar och ländrygg kan man rulla på en foam roller för att massera de spända musklerna.

Som nybörjare kan foam rolling upplevas som smärtsamt i början eftersom man spänner sig när man har ont. Fortsätter man att använda foam roller regelbundet försvinner smärtan. Börja med att slappna av och andas djupt. Börja sedan rulla på den ömma punkten långsamt fram och tillbaka, efter cirka 30 till 60 sekunder släpper spänningen i muskeln. 

Tips på övningar med foam roller

I videon här nedan får du tips på olika övningar med foam roller.

Andra 'Träning' inlägg