Pulsklockan - så funkar det!
Träning

Pulsklockan - så funkar det!

Oavsett om du tränar för att må bra i din vardag eller satsar målmedvetet för en tävling har du stor nytta av en pulsklocka. Du får omedelbart svar på hur kroppen mår och kan enkelt lägga up...

27 maj 2016

Oavsett om du tränar för att må bra i din vardag eller satsar målmedvetet för en tävling har du stor nytta av en pulsklocka. Du får omedelbart svar på hur kroppen mår och kan enkelt lägga upp träningen så att du når den utveckling du önskar.

1. Få koll på stegfrekvensen

Kroppen har sin egen rytm och håller takten lika skickligt som en metronom, det vet alla som springer till musik. När kroppen blir trött blir också takten långsammare men genom att arbeta med stegfrekvensen kan du få ett effektivare steg och orka hålla farten även under längre distanser.

Har du en låg stegfrekvens innebär det att du behöver ta längre steg för att hålla tempot och blir därför snabbare trött i benen. Kortare steg och en högre stegfrekvens kräver däremot mindre energi och hjälper dig att hålla tempot genom hela tävlingen.

Långdistanslöpare på elitnivå brukar ligga på en frekvens på 180 steg per minut. Genom att testa dig med en pulsklocka kan du hitta din egen optimala frekvens och nå dina mål lättare. Korta, snabba och lätta steg leder både till ökad stegfrekvens och mindre stötverkan på kroppen, vilket i sin tur minskar risken för skador.

2. Rätt träning och återhämtning

Det är inte säkert att hård träning med hög puls ger de resultat du önskar. Återhämtning och vila är lika viktigt som träning om du vill att kroppen ska bli uthållig och må bra.

Med pulsklockan kan du följa kroppens återhämtning direkt efter ett träningspass och även följa hur återhämtningen ser ut över en längre tid, till exempel efter sjukdom. På så sätt kan du lägga upp träningen med de intervall och den intensitet som passar din kropp och nuvarande kondition. Genom att mäta syreupptag, energiåtgång, uthållighet och puls ser du hur utvecklingen går och det blir enklare att sätt upp tydliga mål.

Andra 'Träning' inlägg