Så effektiviserar du promenaden
Träning

Så effektiviserar du promenaden

Bästa knepen för att få en mer effektiv promenad

28 augusti 2019

6 tips för att få ut mer av promenaden

Att promenera är et väldigt bra sätt att hålla igång kroppen, få hjärtat att pumpa och minskar risken för många sjukdomar. Dessutom är promenaderna en bra träningsform för den som söker skonsam träning och samtidigt vill gå ner i vikt. Vanliga regelbundna promenader är bra för viktnedgången, vill du effektivisera dina promenader och förbränna mer har vi knepen. Perfekt både för viktnedgången och för att få upp flåset ytterligare. 

Intervaller

Det absolut effektivaste sättet att förbränna fett under promenaden är lägga in ett gäng intervaller. Sätt sikte mot nästa gatlampa, höj tempot tills du når den och återgå därefter till ditt vanliga tempo. Kör detta ett par gånger per promenad och du kommer märka skillnad, både på hur mycket du orkar och på vågen. Börja med att gå snabbare ett par rundor, när du vant dig vid det kan du köra högre tempo och längre intervaller. Försök att komma upp i ett flåsigt tempo så att du får upp pulsen.

Gå i backar

Bandintervaller under löprundan är något av det värsta som finns för många. Under en promenad är det betydligt bättre och en riktig dunderkur för förbränningen. Backträning är otroligt effektivt och får särskilt musklerna i rumpan att arbeta ordentligt. Variera mellan långa steg som liknar utfallssteg eller korta intensivare steg upp. Om du har mer kraft kvar, varför inte gå ner för backen och upp igen?

Terrängpromenera

Du aktiverar fler muskelgrupper genom att promenera på ojämna ytor. Så försök att inte bara gå din vanliga runda om den till stor del är på asfalt eller grusvägar. Gå i skogen, på andra ojämna underlag eller gå bredvid trottoaren om det finns mer ojämnt underlag där. Att testa nya vägar och utmana fötter, ben och rumpa kommer stärka hela din kropp och göra susen för din viktminskning! 

Promenera med stavar

Genom att gå med stavar tränar du även överkroppen när du promenerar. Pulsen ökar, förbränningen ökar, du får bra rörelseträning och du blir starkare. Idag finns det även flera träningsstavar med inbyggd fjädring vilket ger extra motstånd och extra träning. Att gå med stavar ger även ett bra stöd och kan vara en bra hjälp för att minska risken att ramla.  

Progga

För att prommenaden ska ge så mycket som möjligt är det bra att få upp flåset. För en del är det ovant att gå så snabbt att pulsen höjs och det kan nästan kännas lite obehagligt för en del. Då är knepet att progga – en blandning mellan att promenera och jogga. Testa dig fram vad som är skönt för dig, tänk dig att du joggar långsamt eller går fast med ett lätt löpsteg. Ett bra sätt som får upp pulsen men utan att vra så ansträngande som att ge sig ut på en löprunda. 

Lägg till extra vikt

För att få ytterligare träning under promenaden är ett bra knep att lägga på lite vikt. Gör det genom att ha vikter du kan spänna eller spänn på dig en viktväst. Du kan även gå med en vattenflaska i varje hand, packa ryggsäcken eller bära ett barn eller varför inte en kompis på ryggen en bit? 

Bra walkingskor på Intersport

För att inte hitta undanflykter att ge sig ut på promenaderna är bra skor a och o. Till exempel har Reebok en ny sko, Ever Road DMX, som är framtagen speciellt för walking. Se även till att du har bra regnjacka och regnbyxor och kläder för lager på lager principen. Med det hemma har du aldrig något att skylla på! Kom in till någon av våra butiker eller shoppa det du behöver på intersport.se.

Andra 'Träning' inlägg