Så klär du dig rätt för höstträningen
Träning

Så klär du dig rätt för höstträningen

Att träna utomhus är hur skönt som helst, den krispiga luften och alla färger i naturen är en fröjd för ögat och en lisa för själen! Men för att kunna fortsätta träna och springa utomhus när...

11 oktober 2016

Att träna utomhus är hur skönt som helst, den krispiga luften och alla färger i naturen är en fröjd för ögat och en lisa för själen! Men för att kunna fortsätta träna och springa utomhus när kylan börjar rulla in över landet gäller det verkligen att klä sig rätt.

Kläderna behöver isolera och reglera kroppens värme samt transportera bort kylande fukt från huden för att behålla rätt temperatur i kroppen. Men hur gör man det? Vi har kollat upp vad du bör tänka på, här kommer fem tips för att motstå höstkylan!

 1. Trelagersprincipen

Det viktigaste när du ska klä sig för träning utomhus under höst/vinter är att klä dig efter trelagersprincipen:

- Första lagret ska vara ett underställ i syntetmaterial. Lagrets viktigaste funktion är att absorbera fukt och värmeisolera kroppen genom att transportera bort fukten och hålla huden torr.

- Andra lagret ska isolera och behålla kroppsvärmen. Det bästa är att använda en syntettröja i ett tjockare material. För benen är lämpligast att ha ett par värmande tights, men känner du dig inte bekväm i tights kan du dra ett par shorts över. Det värmer dessutom lite extra om baken.

- Yttersta lagret är ska vara en vind- och vattenavvisande löparjacka. Jackan håller kvar värmen mellan de olika lagren och skyddar mot fukt och vind. Välj gärna en jacka som går ner lite över rumpan för att undvika en glipa mellan byxa och tröja.

2. Klä dig inte för varmt

Ett vanligt misstag många gör är att klä sig för varmt och genast börjar svettas, för att sedan börja frysa av den nerkylda svetten. En bra regel är att du ska frysa en smula de första fem minuterna du springer, för att senare bli lagom varm under löparturen.

 3. Använd syntetmaterial

Ett annat vanligt misstag är att ta på sig bomullsplagg närmast kroppen. Bomull transporterar inte bort fukten, utan stannar kvar i fibrerna vilket gör att du börjar frysa. Bomullsplagg blir dessutom fort tunga av svett och de torkar väldigt långsamt. Lager-på-lager kläderna ska alltid vara i syntet och gärna vara borstade på insidan samt vara elastiska, så att du kan röra dig fritt.

4. Strunta i almanackan

Det är temperaturen som bestämmer när det är dags att börja klä sig i fler lager. Är det en varm höst behöver du inte börja ta på dig mer förrän man känner att det börjar bli kallt att springa. Kolla temperaturen och gå inte efter almanackan!

5. Mössa och strumpor

Glöm inte fötter och huvud! Det är viktigt att använda formstickade strumpor gärna i ull/syntet för att hålla fötterna varma och inte få skavsår. Och sist men inte minst mössan – helst i ett borstat syntetmaterial. En stor del av kroppsvärmen ventileras ut genom huvudet och då börjar man lätt att frysa i hela kroppen om man lämnat mössan hemma.

Lycka till med höstträningen! 

Andra 'Träning' inlägg