Välj rätt träningsskor
Träning

Välj rätt träningsskor

6 anledningar att välja träningsskor

2 januari 2019

6 anledningar att välja träningsskor

Är du sugen på nya utmaningar, nya mål och nya resultat? Vill du fokusera mer på träningen och testa nya träningsformer och känna glädjen av att kroppen är igång och arbetar. Då behöver du ett par sköna och bra träningsskor!

Rätt skor när du tränar

Träning innebär en påfrestning för kroppen. Visste du t.ex. att om man hoppar så belastas kroppen med mer än 6 gånger din kroppsvikt? När man tränar är det därför väldigt viktigt att ha bra skor, men extra viktigt är det att ha rätt skor. Väljer du fel skor finns nämligen risk för överbelastning och skador. Experterna lägger stor vikt vid att anpassa dina skor efter den träning du ska utföra och välja en sko med rätt dämpning, stadga och flexibilitet.

Träningsskor framför löparskor eller andra skor

Här är sex av anledningar till varför du ska välja en träningssko istället för någon annan sko när du tränar.

  • Träningsskon har oftast en stabil och mer hållbar ovandel för att kunna fästa foten mot sulan när du rör dig och skapa den stabilitet som krävs för att undvika skador. En löparsko har inte stadgan som krävs för att stabilisera foten under de flesta träningspass. 
  • Den är också mer stabil i sidled för att klara av snabba rörelseförflyttningar i alla led. Träningsskons stabiliserande uppbyggnad är anpassad för plötsliga förflyttningar, hopp och kontroll. I jämförelse med löparskon som är fokuserad på rörelse framåt och vikten läggs i mitten eller något frammåt i skon. 
  • Mindre dämpning eller ingen dämpning alls utmärker en träningssko framför en  löparsko t.ex. Har du en sko med en kraftig dämpning på ett pass med mycket lateral rörelse blir foten instabil och skaderisken ökar. En löparsko vid t.ex. tyngdlyftning kan jämföras med att stå på ett mjukt eller ostabilt underlag vilket intefrämjar din kapasitet och kan vara direkt farligt ur en skadesynpunkt och ökar risken att trampa snett och/eller tappar kontrollen.
  • Greppytan och mönstret undertill på en träningssko finns i större utsträckning på skons häl och sidor. Den är anpassat så att det ger dig möjligheten att vända, vrida, snurra och hoppa så mycket som träningen kräver till skillnad från en löparsko där greppytan är mer centrerad.
  • Träningsskon är mer slitstark både när det kommer till sulan och till skons ovandel. Detta för att tåla de froktioner och det slitage den utsätts för vid hopp, snabba förflyttningar och liknande. 
  • Väljer du fel skor för din träning ökar risken för felbelastning och skador. Hitta skor som passar just din fot och utgå ifrån dess form och behov i komination med vad som krävs för den träning du ska utföra. Du vill inte att skon ska klämma åt om du har breda fötter eller att foten ska ha för mycket möjlighet att röra på dig inne i skon om du har en smalare fot. 

 

Lyftarskor, crossfitskor, gympaskor eller skor för gymmet

För att välja rätt är det viktigt att du utgår från vilken typ av träning du utför och på vilket underlag. Lyfter du tungt på gymmet, går du på pass eller är det i crossfit-boxen vi hittar dig? Hitta en sko som är framtagen för din typ av träning och rörelsemönster. Vad skiljer olika träningsskor från varandra? Vad ska man tänka på beroende på vilken aktivitet du ska utföra?

Skor för styrketräning

När du styrketränar eller utövar tyngdlyftning eftersöks ofta en platt sko helt utan dämpning och mycket stabilitet i ovandelen. Dämpningen och stadgan i skon regleras bland annat i material val och uppbyggnad. Du vill här ha kontroll på foten och undvika instabilitetn dämpningen kan ge som du inte på samma sätt får med en stum sko.

Träningsskor högintensiv träning

Visst är det en definitionsfråga vad hög intensit träning innebär. För en del är det träning med mycket hopp, höga knän och snabba rörelser. Då vill du ha en stabil sko som inte skickar iväg foten i skon utan fångar upp den och skyddar knän bland annat. Du vill inte ha en sko som tynger dig och känns klumpig på foten samtidigt som den måste skydda dig och inte vara allt för lätt och tunn sko. 

Skor för gympa

För allsidig träning som gympa, step eller annan varierande konditionsträning finns flera mångsidiga allroundskor som är ett bra val här. En smidig och relativt tajt sko med en sula med lite mer dämpning, grepp och lagom med stabilitet i ovandelen för att klara av att dämpa stötar vid höga hopp, övningar i sidled och plötsliga förflyttningar.

Spinningskor

När du ska köra ett spinningpass kan du utan problem använda dina vanliga träningsskor. Så gott som alltid finns det spännen eller motsvarande korgar för att stabilisera skorna i pedalerna. Ett par spinningskor däremot är anpassade efter spinningcykelns andra sida där det finns ett fäste där spinningskon klickas i för ett mer effektivt pass med mer driv i trampsteget. Cykelskor fungerar på samma sätt, kolla dock bara upp vad det är för fästen i spinningsalen så de funkar att klicka i.

Skor för löpning

Ska du löpträna är det löparskor som gäller, både på löpbandet och utomhus. Då gäller det att hitta rätt löparsko! Visst kan du använda ett mar allround träningsskor för lättare uppvärmning eller nedvarvning på löpbandet men för längre sträckor ska löparskorna på.


 

Byt ut träningsskorna

Precis som löparskor behövs även träningsskorna bytas ut kontinuerligt. De två vanligaste anledningar till att du behöver byta ut dna träningsskor är att slits ut eller att materialet förändras med tiden, till exempel att gummit torkar eller tyget nötas. Att träna i ett par slitna skor är att träna i ett par mindre kvalitativa skor. Det påverkar skons grepp, dämpning och stadga.

Så får du skona att hålla längre

Förutom visuella defekter som ofta är ett tecken på att det är dags att byta skor är det också bra att vara uppmärksam på om golvet börjar ännas halt. Det är ett tecken på att gummit i sulan har börjat torka vilket kan innebära ökad skaderisk. Ett bra sätt att få dem att hålla längre är att använda dem till vad de är till för och att inte använda dem ute eller till och från gymmet. Det sliter både på skona och på din kropp.

En bra riktlinje är att byta ut träningsskorna efter cirka två år om du tränar regelbundet och efter cirka tre år om du tränar mer sällan, cirka ett pass i veckan. Ta del av våra tips för att få skon att hålla i det långa loppet.

Snygga träningsskor

Att träningsskorna ska vara kvalitativa och rätt för just din träning är givetvis det absolut viktigaste. Som en extra komponent är det dessutom kul att ha ett par riktigt snygga träningsskor. Kanske en snygg modell med en design du gillar, i ett häftigt print som piggar upp, med en Nike- eller adidaslogga eller i en färg som du kan matcha dina träningskläder med.

Skor som skapar träningsmotivation 

Visste du dessutom att många upplever snygga träningskläder och skor som en extra motivation att träna? Vi kan inte garantera att du når dina mål bara för att du köper snygga skor, men kanske får du lite mer träningsmotivation vilket i sin tur kan göra att du når dina mål. 

Smellwell förhindrar illaluktande skor

Om du ofta tränar på morgonen eller på lunchen kanske träningsskorna ligger i väskan under resterande del av dagen? Ett bra tips för att absorbera en del fukt och svett och för att få skorna att inte lukta så illa när du plockar fram dem är att lägga doftpåsar i dem. Även om du tränar efter jobbet eller på helgen är det guld värt att lägga ner ett par Smell Well som iliminerar dålig lukt i skorna i varje sko. 

Träningsskor på Intersport

På Intersport har vi många års erfaranhet av träning och vi har mängder av träningsskor för dig. I våra butiker runt om i landet kan du få professionell hjälp med att hitta en sko som passar perfekt för dig och din träningsform. Du kan även hitta mängder av träningsskor online om du tycker det är smidigare att köpa skor online. 

Andra 'Träning' inlägg