Så väljer du rätt träningsskor
Träning

Så väljer du rätt träningsskor

Hitta rätt sko för din träning.

29 januari 2018

Träningsskor och inneskor för träning

Är du sugen på nya utmaningar, nya mål och nya resultat?Vill du fokusera mer på träningen och testa nya träningsformer och känna glädjen av att kroppen är igång och arbetar. Då behöver du ett par sköna och bra träningsskor!

Rätt skor när du tränar

Träning innebär en påfrestning för kroppen. Visste du t.ex. att om man hoppar så belastas kroppen med 5-6 gånger din kroppsvikt? När man tränar är det därför väldigt viktigt att ha bra skor, men extra viktigt är det att ha rätt skor. Väljer man fel finns risk för överbelastning och skador.

Lyftarskor, crossfitskor eller skor för gymmet

För att välja rätt är det viktigt att du utgår från vilken typ av träning du utför och på vilket underlag. Lyfter du tungt på gymmet, går du på pass eller är det i crossfit-boxen vi hittar dig? Hitta en sko som är framtagen för din typ av träning och rörelsemönster.

Ska du löpträna är det löparskor som gäller!

Träningsskor framför löparskor eller andra skor

Här är några av anledningar till varför du ska välja en träningssko istället för någon annan sko när du tränar.

  • Träningsskon har oftast en stabil och mer hållbar ovandel för att kunna utstå mer påfrestning än många andra typer av skor. Den är också mer stabil i sidled för att klara av snabba rörelseförflyttningar i alla led.
  • Träningsskon är oftast lägre. Dvs du har mer markkontakt och mindre dämpning än du får med en löparsko t.ex. Har du en sko med en kraftig dämpning på ett pass med mycket lateral rörelse blir foten instabil och skaderisken ökar.
  • Greppytan och mönstret på en träningssko är anpassat så att det ger dig möjligheten att vända, vrida, snurra och hoppa så mycket som träningen kräver.

På Intersport har vi många års erfaranhet av träning och i våra butiker runt om i landet kan du få professionell hjälp med att hitta en sko som passar perfekt för dig och din träningsform.

Vill du få koll på hur du får dina skor att hålla, kolla in vår guide; Så håller skon i långa loppet.

Personlig tränare ger tips

Det är viktigt att träna, ja egentligen livsnödvändigt. Men för den ovana kan kan det kännas obehagligt att ta det första steget. Johanna Torén, folkhälsovetare och personlig tränare, har några riktigt bra tips till den som tycker att träning och gymmet känns en smula skrämmande. 

Börja träna

Vad ska man göra om det känns jobbigt och kanske till och med lite obehagligt att börja träna på ett gym?

– Gör lite research innan du köper ett gymkort. Fundera över vilka förmåner som är viktiga för dig. För nybörjaren kanske en genomgång av alla maskiner eller ett introduktionspass med en personlig tränare ger en bra start. För småbarnsföräldern kan barnpassning vara viktigt. Ta kontakt och fråga. Känns det jobbigt att träffas i verkligheten, ring eller mejla. Sedan är det viktigt att besöka flera olika gym. Känn efter och tänk ”accepterar jag den här miljön och accepterar jag mig i den här miljön?”. 

Träning för en bättre hälsa

Har du något tips för de som inte har så mycket tid att lägga på träningen?

Ibland kan det kännas som en för stor uppoffring att träna i en timme och sedan vara i omklädningsrummet i en halvtimme. Då kan det vara bättre att träna i en halvtimme och sedan duscha hemma. Då har du ändå rört på dig och framförallt, du har varit utanför din trygghetszon i trettio minuter. Det ger en go känsla resten av dagen att man har vågat det. 

Träna med personlig tränare, med en vän eller ensam

– Ja, det är svårare att börja träna ensam. Då är det extra viktigt med research för att hitta en anläggning som kan hjälpa och inspirera en. Det kanske finns någon eller några på gymmet som man kan anförtro sig till. Kanske finns det något gruppass som inspirerar. Eller så är det en bra idé att ta hjälp av en personlig tränare. Tänk på att tips och råd alltid är gratis. 

Andra 'Träning' inlägg