Sex tips för att undvika håll
Träning

Sex tips för att undvika håll

Att få håll under passet är aldrig roligt. Här är några tips för att undvika och bli kvitt problemet.

25 maj 2017

Att få håll under passet är aldrig roligt. Här är några tips för att undvika och bli kvitt problemet.

Planera måltiderna
Ät hellre en större måltid efter träningen än precis före. Samma sak gäller med vätska. Annars kan magens ligament belastas vilket leder till håll. Ett mindre mellanmål 1-2 timmar innan träning ska dock inte vara något problemn.

Sänk tempot
Känner du av hållet? Ta en paus eller sänk tempot. Nej, det är inte kul att behöva pausa mitt i ett pass, men det kan vara smart att göra ändå. När du vilar belastas inte ligamenten lika mycket och smärtan bör försvinna inom ett par minuter.

Knyt ena handen
Ett klassiskt knep som faktiskt fungerar! Pressa in handen i området där smärtan kommer från. Eller ett par fingrar vid ett revben och andas djupt. Detta gör att musklerna i mellangärdet slappnar av.

Andas med magen
Det här är högst individuellt. Vissa anser att du bör variera andningen när du tränar. Andra menar att det räcker att undvika en ytlig och snabb andning. Yoga kan hjälpa för att träna djup andning. 

Värm upp
Om du startar passet i ett högt tempo riskerar du att få håll. Om du istället värmer upp i ett lugnt tempo i 10-15 minuter minskar risken för håll. Håll kan bero på att musklerna i mellangärdet som hjälper till med andningen inte hunnit bli varma. 

Gör magövningar
Genom att träna magmuskulaturen och stabilisera mellangärdet kan du undvika att få håll. Då hjälper du dina muskler att bättre kunna hantera belastningen av träningen. Träna de diagonala magmusklerna och variera mellan snabba och långsamma upprepningar.

Källa: aktivtraning.se

Andra 'Träning' inlägg