Sex tips för ett lyckat Swimrun
Träning

Sex tips för ett lyckat Swimrun

Swimrun-säsongen är igång och vi ger dig sex tips för att göra din swimrunupplevelse extra bra.

16 maj 2017

Swimrun

Swimrun-säsongen är igång. Tävlingsformatet som under förra året exploderade och gått från en extremsport till att nå ut till allmänheten och bli en riktigt folklig sport. Swimrun är en blandning av löpning och simning där du på både land och i vatten ska utföra ett lopp så snabbt du kan. För ytterligare inspiration kan du läsa mer om swimrun. Här är sex tips för att göra din swimrunupplevelse extra bra.

Stresshantering

En ny träningsform är alltid svårt i början och det är då lätt att uppleva stress och press. Kanske är du redan anmäld till ett lopp och träningen och utvecklingen går inte alls som tänkt. Ökad stress leder inte sällan till skador eller åtminstone en förhöjd skaderisk och sjukdomsrisk. Lär dig att lyssna till din kropp, pressa inte kroppen över alla gränser och bromsa i tid. Hitta ditt sätt att hantera stress och press och hitta ett lugn i den mån det är möjligt. Kanske finns din stresshantering i yoga, en tur i naturen eller något helt annat?

Prioritera återhämtningen

Att träna utan att vila och äta rätt är faktiskt ganska meningslöst. Våga ge dig själv tiden att koppla av och bygga upp. Sov timmarna du behöver sova, få i dig tillräckligt med näring och slappna av ibland! Det är en viktig del av receptet till ett lyckat swimrun och många andra träningsformer! 

Prehab istället för rehab

Prehab, vad är det? Istället för rehab när man tränar upp sig efter en skada handlar prehab om skadeförebyggande träning. Stretching, rörelseträning och teknikövningar är viktigt för att hålla kroppen i topptrim. Kanske lite tråkigt, men du kommer tacka dig själv senare och förhoppningsvis slippa rehabträning.

Träningsprogram eller träningsschema

Det kan vara svårt att hinna med allting här i livet och få det berömda pusslet att gå ihop. Jobb, vänner, familj och mycket annat ska hinnas med och utöver det ska man hinna aktivera sig. Att försöka planera in sina aktiviteter tidigt är bra för att få dem att bli av och samtidigt kunna planera in saker med vänner och familj på övriga tider. Gör träningsprogram eller träningsschema dör du planerar in vilka dagar du ska löpträna, simma i basäng eller utomhus samt din övriga träning.

Rätt mental inställning

Att hitta rätt mental inställning och lägga fokus på rätt saker är en nyckelfaktor som kan komma att förändra en hel del när man lär sig metoderna. Att sluta fokusera på att det regnar eller att det är för varmt ute är enbart onödigt, du kan ändå inte påverka det. Konkurrensen må också vara tuff, men den varken kan eller ska du göra något åt. Fokusera på vad du faktiskt kan påverka istället. Så som din egen träning, dina förberedelser inför loppet, planering, utrustning och din motivation!

Njut och ha kul på loppet

Det kanske viktigaste på hela listan är att ha kul. Försök så ofta som möjligt påminna dig själv om varför du startade och ha en tydlig och rolig målbild. Du gör inte swimrun bara för att – du gör det för att ha kul! Svettas och kämpa dig igenom banan och försök njuta så mycket som möjligt. Ett swimrun kommer att bli ett minne för livet, oavsett vad resultatet blir.

Utrustning och skor för swimrun

På Intersport har vi såväl våtdräktertrailskor och simglasögon vilket i stort sett är det enda du behöver för att utföra ett swimrun. Köp din utrustning för swimrun online eller i någon av våra butiker. Du kan sägerställa att varorna finns i just din butik genom vår tjänst boka & hämta. Reservera en vara online och hämta ut den i butik efter en bekräftelsesms. Så enkelt och så smidigt!

Andra 'Träning' inlägg