Simon Sköld: Välj träningen som är rolig
Träning

Simon Sköld: Välj träningen som är rolig

Simon Sköld är MMA-fightern som till vardags tränar på elitnivå – och nu har tagit på sig uppgiften att motivera andra att träna. Till och med latmaskar kan hitta en nivå som passar dem, men...

18 maj 2017

Simon Sköld är MMA-fightern som till vardags tränar på elitnivå – och nu har tagit på sig uppgiften att motivera andra att träna. Till och med latmaskar kan hitta en nivå som passar dem, menar han.

För den som inte är elitidrottare, utan har begränsat med tid för träning – vad ska man prioritera då?
– Det viktiga är att satsa på kontinuitet, snarare än på intensitet. Att få träningen att bli en del av din vardag. Annars är det lätt att träningen blir nedprioriterad. Lågintensiv kontinuitetsträning är det som vi mår allra bäst av. Fast det finns förstås individuella variationer, bland annat beroende på vilken muskeltyp man har.

Ok, men om man tränar för att må bra i vardagen då?
– Jag tycker att man ska sikta på att träna i någon form två eller tre gånger i veckan. Vad och hur man tränar bör sedan först och främst utgå från vad man tycker är roligt. Ska man träna för ett allmänt välbefinnande och god hälsa så ska det inte vara så många ”måsten” kring träningen. Träning kan för de allra flesta vara glädjefyllt, det gäller bara att hitta den form som man själv uppskattar.

Eller så kanske man kan ha till exempel ett långlopp som motivation?
– Ja, det funkar säkert för en del. Men inte för alla. Och man måste ändå se till att träningen hålls uppe hela året, inte enbart perioden precis före det där loppet.

Har du några andra tips på bra motivation?
– Man kan till exempel skriva ner sitt mål på ett papper. Det brukar jag uppmana mina kunder till när jag jobbar som PT, för genom att skriva ner målet blir det mycket mer på riktigt än om man bara har det i huvudet. Det är stor skillnad. Ett annat sätt att få motivation kan vara att ha en träningspartner som gör att man kommer iväg till gymmet regelbundet eller tar sig ut i spåret. Men precis som med träningen i sig är det individuellt: det gäller att välja det motivationsverktyg som passar en själv, så att det inte blir något som gör att träningen känns som en börda.

Hur ser du på utrustning och prylar, kan det göra nytta för träningen?
– Inom kampsport har det alltid varit mjukisbrallor och bomullströjor som gällt, men efter jag väl hade provat funktionskläder ville jag inte ha något annat. Jag hade inte trott att det var sån skillnad, men de gör verkligen att man orkar mer. Sen har jag en pulsklocka som jag gillar att kolla på när jag springer. Vill man så går det att få hur avancerad koll som helst på träningen med den.

 FAKTA/SIMON SKÖLD
Ålder: 29 år.
Gör: Professionell MMA-fighter.
Familj: Förlovad med deckardrottningen Camilla Läckberg. Dottern Polly och bonusbarnen Meja, Wille och Charlie.
Aktuell: Med sin första bok ”Träning för latmaskar” och som flitig skribent på bloggen Läckberg & Sköld (blogg.mama.nu/ lackbergochskold).

Simon Sköld. Foto: Viktoria Wyckman Ågren. Simon Sköld, MMA-fighter och personlig tränare. Foto: Viktoria Wyckman Ågren. 

Andra 'Träning' inlägg