Vardagsträning - här är våra bästa tips
Träning

Vardagsträning - här är våra bästa tips

Tänk vilken skillnad det kan göra för din hälsa att promenera, röra på dig och få upp pulsen en aning.

9 januari 2019

Vardagsmotion att inspireras av

Se till att få in så mycket rörelse du bara kan i vardagen. Du behöver inte gå på 90 minuter långa spinningpass, springa en mil eller lyfta 80 kg i marklyft. Det gör så stor skillnad för din hälsa att promenera, röra på dig och få upp pulsen en aning.

Dansa

För den som gillar dans, musik och rytm är dansen ett perfekt medel för att få in vardagsmotion. Du kan antingen höja volymen och gå loss hemma, boka in dig på en dansklass eller dansa dig svettig på dansgolvet med kompisar.

Beroende på vilken som är din favoritdans får du olika sorts utmaning. I mer fartfylld dans får du upp pulsen mer medan du kan träna rörlighet, uthållighet och styrka i balett eller modern dans. Att dansa övar även din koordinationsförmåga vilket är bra för din reaktionsförmåga och balans vilket kan leda till skaderisk.

Lek med barnen

När vuxna verkligen går in för lekarna med barnen är det ofta riktigt roligt, både för barn och vuxna. Och med utvalda lekar kan det här även bli riktigt bra träning. Gör upp en hinderbana i trädgården, spela basket, lek tafatt eller kör brottning. 

Du kan även använda barnen som redskap i din träning. Beroende på hur stark du är och hur tunga barnen är kan du bland annat eller ha dem på ryggen när du gör armhävningar, lyfta dem för att träna biceps eller bära dem när du springer intervaller i trädgården.  

Träning som inte känns som träning

Att hitta en träningsform som är så rolig att det inte känns som träning är ett riktigt bra tips att få in mer motion i vardagen. Vad som är kul träning skiljer sig mycket åt från person till person såklart. Vissa tycker faktiskt det är kul att gå ut och springa eller cykla ett par mil. För den som behöver lite annat är exemplen många, du kan till exempel testa på ridning, stand up paddle board, zumba, spökboll som vuxen, padel eller att surfa eller klättra.

Det är också kul att variera träningen ordentligt, ett bra tips är att dra ihop ett kompisgäng och testa en ny träningsform varje vecka eller månad. Bland alla de träningsformer och aktiviteter ni testar får du säkert blodad tand för en eller ett par. Och om inte är det ju bara riktigt roligt att träffa kompisarna och hitta på något varje vecka och få aktivitet och rörelse på köpet. 

Träna när du gör hushållsarbete/hushållssysslor

Att gå in för att hushållssysslorna även ska vara bra träning är en riktigt win-win-situation. Plocka fram dammsugaren, putsa fönstren eller klipp gräset med träningen som utgångspunkt och du får såväl styrketräning, rörelseträning som upp pulsen ordentligt. För att steppa upp ytterligare en nivå kan du kombinera gräsklippningen med utfallssteg eller göra ett par burpees mellan de olika rummen du dammsuger. Här kommer ingen undan utan hög puls, trötta muskler och kanske lite träningsvärk. 

Skapa rutiner med vardagsmotion

Att lägga till moment av motion i dina redan satta rutiner är ett bra sätt att få in vardagsmotionen. Du kan till exempel börja borsta tänderna sittandes i nittio grader, göra 30 burpees innan du duschar eller stå i plankan under tiden pastavattnet kokar. Här är det bara kreativiteten som sätter gränserna och du kan även ta de nya rutinerna utanför hemmet. Gör ett par avkopplande solhälsningar innan du åker hem från jobbet, gör små benlyft bakåt och i sidled när du väntar på bussen eller spring uppför trapporna istället för att gå.   

I början känns det såklart som en omställning och lite jobbigt och omständligt. Men efter ett tag kommer du knappt tänka på dina rutiner och du har en riktigt bra ny vana.


 

Målsättning

Sätt upp mål med din vardagsmotion: Att klara ett mål är alltid en tillfredställande känsla som också blir en morot att vilja röra på sig än mer! Tänk dock på att lägga målsättningarna, både sett till antalet pass, intensiteten på passen och vad du ska klara av, på en rimlig nivå. Det är ju som sagt roligast om man når målen man satt upp, att misslyckas kan nämligen få motsatt effekt.  

Varför vardagsmotion?

För att hålla igång flera viktiga funktioner i kroppen menar forskare att du bör göra någon form av rörelse eller aktiviteter var 30e minut. För den som då har ett stillasittande arbete gäller det att hämta vatten och kaffe ofta, gå på små promenader och alternera stående och sittande i jobbet när möjligheten finns.   

Har du inte tid att träna?

Om du ofta har bortförklaringen att tiden inte finns är det ett kul, och ofta skrämmande, knep och kolla upp hur mycket tid du lägger på sociala medier. Ofta finns det tid att byta ut 30 av de minuterna mot 30 minuters träning. Testa att byta ut att du inte har tid mot att du inte prioriterar och se om det blir lite fler träningstillfällen. 

Vilket resultat ger vardagsmotionen?

Att aktivera sig och kontinuerligt röra på sig minskar, enligt forskare på KI, risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 30%. Du får dessutom bättre sömn, förbränning och ökad blodcirkulation och sänkt blodtryck.

Att ta till de små handlingarna ofta kan i det långa loppet ge häpnadsväckande resultat. Till exempel kan man räkna med att stående arbete 30 minuter om dagen under ett år motsvarar cirka 6 maratonlopp och 15 minuters promenad per dag under ett år över 7 maratonlopp. Det känns lite mer överkomligt att ta en kvart promenad dagligen än att springa maraton varannan månad. 

Vardagsträning på Intersport

En bonus med vardagsmotion är att den är lättillgänglig och att du ofta inte behöver någon specifik utrustning. Dock upplever många att inspirationen ökar med snygga träningskläder, att det blir mer lättillgängligt med lite redskap för hemmaträning eller att fler möjligheter skapas med ett par bra skor. Vad tycker är upp till dig, vill du kicka igång med något nytt är du alltid välkommen in till oss för inspiration, nya produkter och massa råd och tips. 

Andra 'Träning' inlägg