Kombinera träning med familjetid
Träning

Kombinera träning med familjetid

Gör motionen till en rolig aktivitet där hela familjen är delaktig

13 juni 2018

Aktiviteter för barn och föräldrar - familjeträning!

För många blir arbete, skärmar och sociala medier en tidstjuv som gör att vi inte kan träna lika mycket som vi kanske hade önskat. Även barn fastnar lätt framför datorn, surfplattan eller tv:n vilket också blir en del av en allt mer stillasittande vardag. Träning och motion måste därför mer aktivt klämmas in mellan jobb och andra förpliktelser. Hur ska man då hinna med träningen? Jo - träna tillsammans med familjen! 

Roliga aktiviteter med barnen

Det är väldigt roligt att involvera hela familjen i roliga och lekfulla aktiviteter. Att träna tillsammans uppmuntrar till rörelseglädje för både vuxna och barn, ni får både motion, kvalitetstid tillsammans och du får möjlighet att inspirera till hälsosamma vanor. Det viktigaste är att ha kul tillsammans, det ska vara roligt att träna och röra på sig, menar Terese Alvén som bland annat är personlig tränare och skrivit boken Träna tillsammans med familjen.

Utomhusträning med barn

Här kommer 5 tips på aktiviteter som du kan göra tillsammans med din familj. Välj och vraka vad som passar er bäst!

Rocka rockring och hoppa hopprep

Dessa två redskap ger både kondition och coreträning. Utmana barnen på tid eller på olika sätt att hoppa. Vem klarar det egentligen bäst, du eller barnen?

Friidrott för barn

Gör om trädgården eller lekparken till en arena för längdhopp, sprint, kulstötning eller annan gren inom friidrott. Eller varför inte komma på egna grenar och hitta på en egen olympiad?

Lagsport med familjen

Brännboll, fotboll, handboll -...eller annan lagsport! Samla ett gäng andra familjer och gör det till en turnéring.

Träna på lekplatsen

Att vara aktiv på lekplatsen tillsammans med barnen är oftast mer effektiv träning än man kan tro. Där finns också många redskap som du kan använda i träningen om barnen gungar eller åker kana.

Hinderbana

Här är det bara fantasin sätter gränser! Använd vad ni har och sätt upp en hinderbana tillsammans. Sätt upp olika hinder, lägg till inslag av gymnastik, utmanas i balansövningar och ta tiden om ni vill göra en tävling.

Träna med barnen på hösten

Slask, kyla och blöta kläder eller spännande lövhögar, frisk luft och nya upptäckter? Hösten kan upplevas på olika sätt. Här kommer bloggaren Terese Alvéns tips som kan få dig att uppskatta hösten som ett barn igen.

Tänk positivt!

Försök att se det fina i blåsigt höstväder, slaskiga gator och mörka kvällar. Jag är den första att erkänna att jag ibland suckar över regn och rusk men mina barn har lärt mig att se på årstiden med nya ögon. För dem finns inget tråkigt väder. Tänk om vi vuxna kunde lära oss att uppskatta hösten som våra barn. Det tror jag att vi hade mått bra av, särskilt då många av oss har stillasittande jobb på kontor som gör att vi sällan vistas utomhus.



Kläder för utomhusträning

”Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder”. Det gamla uttrycket stämmer bra. Klä dig rätt för utomhusträning och glöm inte huvudet och händerna som snabbt kyls ner. Klä både dig och dina barn i lager på lager och se till att ni vuxna också har kläder som tål regn och smuts. Det blir så mycket roligare att leka om du slipper tänka på att hålla kläderna rena och torra.


Reflexer

Reflexer är skyddande änglar i mörkret när ni springer eller promenerar vid bilvägar. Börja ända nere vid foten och se till att ni har reflexer hela vägen upp till huvudet.

Tänk som ett barn!

Se höstvädret som en utmaning och en som extra krydda i ditt sportande. Hoppa över vattenpölar, spring slalom mellan lövhögar och njut av den friska höstluften.


Gör utflykter!

Det finns så mycket att upptäcka. Just nu är det extra vackert med alla färgglada löv i skogen och så snart det finns isrinkar att besöka och pulkabackar att åka till får ni ännu fler anledningar att vistas utomhus. Ta med lite picknickmat, varm choklad och goda frukter i bitar - perfekt när suget sätter in.

Återhämtning efter utomhusträning


Njut ordentligt efter er utomhusträning. Tänd levande ljus, koka upp lite te och kryp upp i soffan med en mysig filt. Rosiga kinder och en kropp som har varit i rörelse uppskattar värme och lugn extra mycket.

Lycka till med er utomhuslek! Det är ett toppenbra sätt att öka vardagsmotionen och främja hälsan, både för dig och dina barn!

Träning ute på vintern

Inte alla av oss är bortskämda med vintervackra landskap, men en del får möjlighet att njuta av snö och is. Terese Alvén, författare till boken ”Träna tillsammans med familjen” och träningsexpert i sin blogg, bjuder på sina bästa tips för barnfamiljer som vill aktivera sig utomhus i vinter.

Pulkaåkning


Att åka pulka är inte bara roligt för barnet, även för den vuxna kan det vara kul att känna farten i nedförsbacken. Att ta sig uppför är bra träning för ben och rumpa. Vill ni hinna med många turer? Spring uppför och få träning i både styrka och explosivitet.

Skridskoåkning


Även om det inte är snö i hela landet finns det isrinkar på många platser. Är man ovan kan man känna sig lite som Bambi på hal is, men det gör ingenting. Se skridskoåkningen som ett bra sätt att träna din balans, aktivera din coremuskulatur och ha roligt tillsammans med barnen. Det blir nästan alltid några fall på isen, så glöm inte hjälm!

Lek i snön


Egentligen är allt som ni gör i snön bra för vardagsmotionen. Snöbollskrig, klättring i snöhögar, tillverkning av snögubbar och upptäcktsfärder i djup snö till exempel. Klä er varmt och utforska världen runt omkring er. Snön är, precis som sand, ett dynamiskt underlag och därför aktiveras fler små och stora muskler när ni tar er fram.

Aktiviteter och lekar med barnen blir träning

Ibland lockas barn mer av tevespel och datorer, men väl ute brukar de inte vilja gå in igen, så fortsätt uppmuntra dem att gå ut. Är du som vuxen dessutom med i leken får ni värdefull tid tillsammans. Lycka till med er träning!

Andra 'Träning' inlägg